Hírek>> : Vettelé a hazai pole, Hamilton alatt megállt a Mercedes! |
Vettelé a hazai pole, Hamilton alatt megállt a Mercedes!
2018.07.21. 19:53
Harapott a német oroszlán! Hiába húzott elő nagyszerű kört Valtteri Bottas a végjátékban, Sebastian Vettelnek volt válasza – másodszor övé a németországi pole! Lewis Hamilton alatt már a Q1-ben megállt a Mercedes.
Sok időt töltött az ég és az időjárási radar kémlelésével az F1 mezőnye a Német Nagydíj időmérő edzése előtt. Az eső a harmadik szabadedzést elmosta, utána viszont elállt, száradni hagyva az időközben betétfutamok által is igénybe vett pályát. „Sajnos a felhők inkább oszlanak, mintsem gyülekeznének. Kár érte” – jegyezte meg Christian Horner, aki az esőben látta az esélyt a száraz időmérőkön hátrányban lévő Red Bullok számára.
Számítása nem jött be, a kezdésig teljesen felszáradt az aszfalt, így még a köztes esőgumira sem volt szükség az első körök megtételéhez.
Az időmérő előtt voltak bizonytalanságok Lewis Hamilton körül, aki a hírek szerint nem érezte jól magát. Csapata cáfolta, hogy beteg lenne, Martin Brundle, a Sky Sports riportere pedig úgy tudja, valójában a hátával lehettek gondok – de nem olyanok, amik megakadályozhatták volna a szereplését a kvalifikáción. Egyébként meg két hete Sebastian Vettelnek is bejött, hogy voltak gondjai legfőbb ellenfele hazai pályáján…
Q1: Hamilton hibázik, a Mercedes leáll
Bár az ultralágy gumik jól érezték magukat az egyre melegedő, 33 fokos aszfalton, az edzés elején a mérnökök azért figyelmeztettek: itt-ott az ideális ív mellett még lehetnek vizes foltok a pályán, például a 9-es kanyarban. Emellett a kerékvetőkkel és a műfüves részekkel is óvatosnak kellett lenniük a versenyzőknek.
A lemosott gumiréteg miatt a pálya nagy ütemben gyorsult, a Q1 pedig a Ferrarik uralkodásával indult. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen egymás után futotta a gyorsköröket, a finn 1:12,505-ös legjobbja 33 ezreddel volt gyorsabb csapattársáénál.
A Mercedesek nemigen tudták tartani a lépést, Valtteri Bottas fél másodpercre tudta csak megközelíteni őket, Hamilton pedig az edzésrész közepén Romain Grosjean mögé, az 5. helyre csúszott vissza. A címvédő ugyan ezzel is gond nélkül tovább ment – csak éppen a Mercedese nem ment tovább… Váltóhibát jelentett a Q1 végén, és hiába kezdte el tolni erőtlenül megálló gépét, bele kellett törődnie, hogy nincs tovább. A visszajátszásokból kiderült, miután az első kanyart követően a bukótérbe sodródott, nagyokat ugratott, és autója ezután kezdett rakoncátlankodni. „A nagy ütés miatt tönkremehetett a váltója” – jegyezte meg egyből Nico Rosberg.
Hamiltont mérnöke egyből leállásra szólította fel, mivel az adatokon látták, hogy elszállt a hidraulikai nyomás. „Ha folytatod, veszélybe sodrod vele a motort is” – figyelmeztette. Utóbb kiderült, a hiba valójában már a kicsúszása előtt felütötte fejét. Ausztriai kiesése után ez mindenesetre újabb nagy csapás a négyszeres világbajnoknak.
A többiek vele ellentétben épségben visszahozták az autójukat a garázsba, Esteban Ocon (tavaly Monaco óta először búcsúzott a Q1-ben), Pierre Gasly, Brendon Hartley, Lance Stroll és Stoffel Vandoorne pedig ott is hagyta azt, mivel egyikük sem élte meg a következő kört. Az edzésrész meglepetését (már ha ez még az) eközben a Ferrari-motoros autók okozták azzal, hogy Grosjean a 4., Charles Leclerc a 6., Kevin Magnussen pedig a 7. helyen ment tovább, megelőzve mindkét Red Bullt.
Q2: Kavics a pályán!
A búcsúzó ötös és Hamilton leállása után 14-re fogyatkozott a létszám, amiből hamar 13 lett: miután büntetése miatt mindenképpen a mezőny végéről kell indulnia, Ricciardo is kiszállt, mert nem látta értelmét a folytatásnak. Ezzel három búcsúzó pozíció maradt.
A 13-as szám nem hozott szerencsét Marcus Ericssonnak, aki ezen kanyarban veszítette el uralmát az autója fölött első körén. A kavicságyba szánkázott, és bár vissza tudott térni, vele tartott jó sok kavics is, ami miatt az FIA 7 perccel a vége előtt piros zászlóval volt kénytelen félbeszakítani az edzést.
A szünet előtt Bottas 1:12,152-es körrel jelezte, van tartalék a Mercedesben. A Ferrariknál Raikkönen volt a gyorsabb, hátránya 0,184 másodperc volt, Vettel pedig már 0,353 másodperccel maradt el az első időtől. Valamennyien ultralágy gumin futottak, ez alól csak két kivétel volt: Verstappen és Fernando Alonso, akik viszont a megszakításig a leggyengébb időkkel álltak.
Mivel második kört nem tudott futni a piros zászló miatt, Verstappen az újraindítás után átváltott ultralágyra, amivel 36 ezredes hátránnyal fel is ugrott a második helyre a Ferrarik elé.
Sokat elárul a Haas formájáról, hogy két versenyzőjük Vetteléhez közeli idővel állt a megszakítás előtt, így az élmenőkhöz hasonlóan már ők sem érezték szükségét az újabb körök teljesítésének. A továbbjutó helyekért így a két Sauber, a Renault-k, Sergio Pérez és Fernando Alonsóval küzdött meg. Közülük a három balszerencsés Alonso, Szirotkin és Ericsson lett – nekik ezzel véget is ért a munkanapjuk.
Q3: Vettel ellen a nagyszerű is kevés volt Bottastól
Megmenti-e Bottas a Mercedes becsületét? Kedvez-e a pálya 10 fokos melegedése a Ferrariknak? Mennyi pluszt adnak az időmérős motormódok? Sorjáztak a kérdések a mindent eldöntő Q3 előtt, és az első körökkel az élmenők még nemigen vittek közelebb a válaszokhoz. Vettel leggyorsabb első és utolsó szektorával 1:11,539 másodperccel állította fel az ideiglenes pole-időt, ám Bottas csak 0,170 másodperccel maradt el tőle a második helyen. Räikkönen 0,341-es hátrányt szedett össze, ennek nagy részét viszont a stadionrész bejáratánál, ahol hibázott, és túlcsúszott a kerékvetőn. Amúgy a középső szakaszon ő volt a leggyorsabb.
A pole-esélyesek száma tehát továbbra is három volt – őket Verstappen már 8 tizedes lemaradással követte, mögötte pedig Grosjean, Hülkenberg, Magnussen, Leclerc és Sainz és Pérez (ő csak egy kört futott) sorrendből várták a folytatást.
Ami nem is alakulhatott volna izgalmasabban. Bottas az első szektorban ezredre azonos időt autózott Vettellel, a célban pedig már a német előtt állt. Vettel viszont még tovább tudott gyorsulni, és nagy hajrával megszerezte pályafutása második németországi pole pozícióját, összességében pedig az 55.-et.
A második kocka Bottasé, a harmadik Räikkönené lett, míg Verstappen sikeresen megmenekült az igen erős Haasok elől.
Német Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:12,538 |
1:12,505 |
1:11,212 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:12,962 |
1:12,152 |
1:11,416 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:12,505 |
1:12,336 |
1:11,547 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:13,127 |
1:12,188 |
1:11,822 |
5. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:13,105 |
1:12,523 |
1:12,200 |
6. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:12,986 |
1:12,722 |
1:12,544 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:13,479 |
1:12,946 |
1:12,560 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:13,324 |
1:13,032 |
1:12,692 |
9. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:13,077 |
1:12,995 |
1:12,717 |
10. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:13,427 |
1:13,072 |
1:12,774 |
11. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:13,614 |
1:13,657 |
|
12. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:13,708 |
1:13,702 |
|
13. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:13,562 |
1:13,736 |
|
14. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:13,012 |
idő nélkül |
|
15. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:13,318 |
idő nélkül |
|
16. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:13,720 |
|
|
17. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:13,748 |
|
|
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:14,045 |
|
|
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:14,206 |
|
|
20. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:14,401 |
|
|
|