Hírek>> : Nyerő 44-es: Hamilton ennyi ezreddel vette el a pole-t Vetteltől! |
Nyerő 44-es: Hamilton ennyi ezreddel vette el a pole-t Vetteltől!
2018.07.07. 17:40
Elképesztően szoros küzdelmet hozott a Brit Nagydíj időmérő edzése, melyen Lewis Hamilton sorozatban 4. pole pozícióját szerezte hazai pályán. Mögötte a két Ferrari, egy tizeden belül!
Sajnálatos módon nem a Mercedes és a Ferrari potenciális szoros küzdelméről szólt a Brit Nagydíj időmérő edzésének felvezetése. A harmadik szabadedzés eseményeit háttérbe szorította Brendon Hartley ijesztő balesete, melynek során a felfüggesztés egyik lengőkarja eltört az egyik féktávon. A Toro Rosso az edzés után még bízott abban, hogy lesz esély az autó összefoltozására, ám egy órával a kvalifikáció előtt már arról adtak hírt, hogy az új-zélandi biztosan kihagyja az időmérőt. Pierre Gasly eközben rajthoz állhatott, ám a hírek szerint az FIA erre csak úgy adott engedélyt, hogy a faenzaiak a teljes első felfüggesztését kicserélték.
Sebastian Vettel nem bukott a déli gyakorláson, mégis ő küszködött sérüléssel. A német nyakának megrándulása miatt korán kiszállt az autójából a harmadik tréningen, és még az időmérő előtt nem sokkal is a fizioterapeuta kezelte őt. A kvalifikációra aztán egy nagy tapasszal a nyakán érkezett meg – no meg a bizonytalansággal, vajon hogyan bírja az erőpróbát. Nem éppen ideális előkészületek a rajtsorrendről döntő egy óra előtt…
Q1: Claire Williams fogta a fejét…
Flúgos felvezetés után flúgos kezdés! Három perce ment még csak a Q1, amikor piros zászlóval megszakították a körözést. Lance Stroll a Hartley balesetének helyszínéül szolgáló Brooklands-kanyar kavicságyába csúszott, és mivel beásta magát, a mentés idejére leállították az időmérőt. E hibával biztossá vált, csak három kieső helyet kell elkerülniük a még állva maradóknak.
Öt perc várakozás után másodszor is zöldre váltott a boxutcai lámpa. A két Mercedes és Kimi Räikkönen a közepes keveréken hajtott ki, míg Sebastian Vettel egy használt lágy szetten. A leggyorsabb a német volt, aki 1:26,585-ös körrel szerezte meg a legelőkelőbb továbbjutó helyet. Hamilton lemaradása 0,2 másodperc volt, Bottasé már 0,4. A Red Bulloknál ismét Max Verstappen kezdett jobb formában, ő Kimi Räikkönent is megelőzte.
Az edzésrész nagy meglepetését Charles Leclerc szolgáltatta a már a harmadik edzésen megtáltosodó Sauberrel. A monacói 1:28,026-os körrel már eleve a középmezőny élén állt a Q1 kezdetétől, aztán a hajrában még tovább javított, és Ricciardót hátrébb taszítva a 6. helyen jutott tovább. Csapattársának, Marcus Ericssonnak sem kellett aggódnia, ám ő csak 13. lett.
Az utolsó percekben a két Renault volt a veszélyzónában, és a Force Indiákkal vetélkedtek a továbbjutásért. Nico Hülkenberg 8. időt autózva megmentette a helyzetet, Carlos Sainz viszont forgalomba került, és kiesett. Ezzel idén először nem a legjobb 10 közül fog rajtolni.
Mögötte a gyengén teljesítő Stoffel Vandoorne végzett, aki az állva maradt Williamst, Szergej Szirotkint tudta csak megelőzni. A piros zászlós megszakítás után egyébként az orosz is megjárta a kavicságyat, ő a Stove-kanyarban sodródott ki a nehezen kezelhető fehér masinával. Főnöke, Claire Williams a második nagy hibát látva nem is győzte takarni az arcát: szégyenteljes hazai hétvége ez számukra.
Q2: Hamilton visszavág – aztán a fűre hajt…
Az előző hétvégéken talán ment a nagy taktikázás a gumikkal a Q2-ben, az élcsapatok most nem érezték szükségét ennek: valamennyi versenyző a lágy gumin futott ki a boxutcából. Hamilton első körét már az elején elrontotta, így ismételni kényszerült. Második nekifutásra 1:26,256-ra javította az aktuális pályacsúcsot, jó 3 tizeddel túlszárnyalva Vettel Q1-es legjobbját. A németnek elsőre összejött a jó kör, igaz, az utolsó kanyarban kicsit megingott alatta a Ferrari. Tán ennek is köszönhető a 0,116 másodperces lemaradása.
A harmadik-negyedik helyen a mezőny két finnje Bottas, Räikkönen sorrendben osztozott, a negyedik Verstappen már 0,8-re volt, míg Ricciardo előnye hiába volt csak másfél tized a 7. helyen álló Grosjeannal szemben, ennek ellenére nem próbálkozott még egy körrel.
Veszélybe nem került ezzel: az első körök hűen kirajzolták az erősorrendet. Az utolsó próbálkozásoknál a 7-8. leggyorsabb Grosjean, Magnussen párosnak sem volt mitől tartania, sem az újabb remek kört előhúzó Leclerc-nek, és bár Esteban Ocon azért még javított, az ő továbbjutása sem került veszélybe.
Nico Hülkenberg csak 11. lett, így a másik Renault is elvérzett, mögötte Pérez Alonso, Gasly és Ericsson búcsúzott még.
Az edzésrész második felét a fájós nyakú Vettel inkább pihenéssel töltötte, a Mercedesek viszont szokásuk szerint kimentek még egy be nem fejezett lágygumis próbakörre. Hamilton a hátsók hőmérsékletére panaszkodott, ami a több mint 50 fokos aszfalton nem meglepetés. Az már inkább volt az, hogy a brit e próbálkozásánál a fűre sodródott a Becketts-kanyarban…
Q3: Nyerő szám a 44-es!
A középmezőnyt uralták a Ferrari-motoros autók – de mire megy az olasz hajtóegységgel a gyári csapat? A mindent eldöntő harmadik szakaszban Vettel már első körén jelezte: nyakfájás ide, Mercedes-pálya oda, ő bizony nem fogja olcsón adni a bőrét. A német 1:25,936-tal adta föl a leckét az előző három silverstone-i időmérő győztesének, aki elsőre 57 ezreddel lassabbnak bizonyult nála. A különbség minimális volt, Vettel viszont a pálya mindhárom szektorában gyorsabb volt riválisánál – még az addig a Mercedes terepének bizonyuló középsőn is.
Az ideiglenes második soron Bottas és Räikkönen osztozott, előbbi 0,281, utóbbi 0,360 másodperces hátránnyal; őket a két Red Bull követte. Verstappen 0,7-es hátrányban volt, Ricciardo pedig 1,2-esben. Az ausztrált ugyanakkor szoftverhiba hátráltatta körén, amelyen nem tudta megfelelően használni a DRS-ét.
Gondban a Mercedes? Hamilton a mindent eldöntő köre előtt már a szélárnyékozás lehetőségéről érdeklődött csapatánál – érezte, hogy itt minden ezred számíthat. Valóban így volt. A brit minden szektorán javítva 1:25,882-vel vette át a vezetést, és miután Vettelnek nem sikerült jól az első szektora, már nem is engedte ki a kezéből. A különbség stílszerű: 44 ezred a 44-es rajtszámú autó javára!
Az utolsó pillanatokban úgy tűnt, Räikkönen nevető harmadikként még meglepetést okozhat. Két abszolút legjobb szektort futott, ám mivel a középsője nem volt olyan erős, 98 ezred neki is hiányzott, és csak a 3. helyre sorolt be, Bottas elé.
A harmadik sor a várakozásoknak megfelelően a Red Bullé lett, Verstappen, Ricciardo sorrendben, míg az negyediken a Haasok osztoztak. Leclerc az utolsó pillanatban még maga mögé gyűrte Ocont, megszerezve a 9. rajtkockát.
Hamilton pályafutása 76. edzéselsőségét aratta, a hatodikat Silverstone-ban ahol négy éve legyőzhetetlen szombaton. Vettel hiába akarta megtörni a Mercedes-varázslatot, egyelőre nem sikerült. Vasárnap újra próbálkozhat.
Brit Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:26,818 |
1:26,256 |
1:25,892 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:26,585 |
1:26,372 |
1:25,936 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:27,549 |
1:26,483 |
1:25,990 |
4. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:27,025 |
1:26,413 |
1:26,217 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:27,309 |
1:27,013 |
1:26,602 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:27,979 |
1:27,369 |
1:27,099 |
7. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:28,143 |
1:27,730 |
1:27,244 |
8. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:28,086 |
1:27,522 |
1:27,455 |
9. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:27,962 |
1:27,790 |
1:27,879 |
10. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:28,279 |
1:27,843 |
|
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:28,017 |
1:27,901 |
|
12. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:28,210 |
1:27,928 |
|
13. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:28,187 |
1:28,139 |
|
14. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:28,399 |
1:28,343 |
|
15. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:28,249 |
1:28,391 |
|
16. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:28,456 |
|
|
17. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:29,096 |
|
|
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:29,252 |
|
|
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
idő nélkül |
|
|
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
nem indult |
|
|