Hírek>> : Hamilton visszavette a vezetést az óriási bukást hozó 3. edzésen |
Hamilton visszavette a vezetést az óriási bukást hozó 3. edzésen
2018.07.07. 14:46
Egy nagy baleset rövidítette le a silverstone-i harmadik szabadedzést: Brendon Hartley ép bőrrel úszta meg a bizarr hiba miatti bukását. A tréning Lewis Hamilton elsőségét hozta Kimi Räikkönen előtt, Sebastian Vettel a hajrában a garázsban rekedt.
Miközben a pénteki edzésnap izgalmas küzdelmet ígért az esélyesnek kikiáltott Mercedes és az újításokkal előrukkoló Ferrari között, a Red Bullnak volt mit pótolnia a szombati harmadik szabadedzésen. A csapat elismerte, nemcsak az egyenesekben veszítenek sok időt, autójuk megfelelő beállításait sem sikerült még megtalálni, és ahhoz, hogy jöjjön egy spielbergihez hasonló fordulat, Helmut Marko szerint alapvető átalakításokra van szükség. De Max Verstappennek és Romain Grosjeannak is be kellett hoznia a lemaradását azok után, hogy hibájuk miatt lényegében mindketten kihagyták a második másfél órás gyakorlást, elesve az időmérős gyakorlástól és a hosszú etapok lehetőségétől.
Az időjárás nem változott, tovább tombol az angol „kánikula”, a déli gyakorlás 23 Celsius-fokos „brit hőségben” kezdődött, míg az aszfalt 40 fokos volt. Újdonságot a körülmények helyett egy új kerékvető jelentett: a célegyenesre vezető utolsó kanyar külső ívére egy 50 milliméter magas, úgynevezett hurkás rázókövet helyeztek el, hogy megakadályozzák a pénteken jellemző ottani pályaszélesítéseket.
Az első tíz perc eseménytelenül telt, kezdetben Max Verstappen körözött magányosan a péntekről megmaradt lágy gumiján, aztán érkeztek a Ferrarik is. Az alaphangot Kimi Räikkönen adta meg, aki a lágy gumin 1:27,6-os kört teljesített, és 6 tizeddel megelőzte Sebastian Vettelt. Verstappen másfél másodpercre volt tőlük, rajtuk kívül csak Romain Grosjeannak és Pierre Gaslynak volt időeredménye.
Aztán az eseménytelenséget az első negyedóra végén egy óriási bukás törte meg. Brendon Hartley volt az ijesztő jelenet főszereplője, akinek a Brooklands-kanyar felé tartva az egyenes végén a féktávon egyszerűen leszakadt a bal első kereke. A Toro Rosso tehetetlenül repült ki a kavicságyba, ami kicsit még meg is dobta a masinát, majd a gumifalban kötött ki. Az új-zélandi szerencsére nem sérült meg, magától szállt ki a roncsból. Az eset kísértetiesen emlékeztetett Sébastien Buemi évekkel ezelőtt Sanghajban történt balesetére, amelynél szintén a Toro Rosso első felfüggesztése adta meg magát minden előjel nélkül.
Azonnal piros zászlóval szakították félbe az edzést, a faenzaiak pedig egyből másik autójuk, Pierre Gasly felfüggesztését kezdték ellenőrizni. Hartleyt eközben a pálya orvosi központjába vitték kivizsgálásra. Egyelőre kérdéses, egyáltalán részt tud-e venni az időmérőn – az utóbbi időben ez nemigen akar neki összejönni… Balesetét mindenesetre a társak is aggódva nézték. Sebastian Vettel egyből azt kérdezte mérnökétől, rendben van-e kollégája, Hartley cimborája, Daniel Ricciardo pedig tátott szájjal, kikerekedett szemmel nézte vissza a balesetet a garázsban.
Az autó mentése és a gumifal helyreállítása 13 percig tartott, a mezőnynek így 33 perce maradt az edzésből. Az időveszteség máris megélénkítette a mezőnyt: az élen álló Räikkönent és az ellenőrizendő autóból kiszállított Gaslyt leszámítva mindenki a pályára hajtott – a közepest választó Daniel Ricciardót és a McLareneket kivéve mindenki lágy gumin.
Lewis Hamilton 1:27,442-es körrel vette át a vezetést, Vettel 1:27,851-gyel zárkózott föl csapattársa mögé 3.-nak, Bottas pedig 1:28,157-tel sorolt be a negyedik helyre. A Red Bullok hátránya eközben nemigen akart másfél másodperc alá csökkenni. Max Verstappen csak 6. volt Charles Leclerc mellett a lágy gumin, míg Daniel Ricciardo 8. a közepesen. Christian Horner már az edzés elején előrebocsátotta a lehetséges magyarázatot: „Nem fogunk veszélyt jelenteni a Ferrarikra és a Mercedesekre az időmérőn, ezért valami mással fogunk próbálkozni. Inkább a holnapot illetően, mintsem mára, hogy jó legyen az autónk a versenyen.”
15 perccel a leintés előtt szokatlan látvány volt a legjobb 6-ban Charles Leclerc és Marcus Ericsson neve, akik az ezen a hétvégén ismét pár fejlesztést bevető Sauberrel a középmezőny élén álltak. Pénteken még a Renault-k tűntek a legjobbnak az alsóházban, ám két versenyzőjük ekkor a legjobb 10-en kívül tartózkodott. Nico Hülkenbergnél ráadásul probléma is adódott: egyik körét félbe kellett szakítani, mert problémát észleltek a mérnökök. A motortérben melegedett túl valami – vélhetően az energiavisszanyerő-rendszere.
Az utolsó negyedórába lépve a hosszabb szünetet közbeiktató Räikkönen hajtott ki először friss lágy gumikon. Két gyors kört is teljesített. Előbb 1:27,199-cel vette át a vezetést, majd 1:26,815-re javított. Mégsem volt elégedett, csapatának azt jelezte, hiába sikerült jól a bemelegítő köre, továbbra is fennáll a korábbi gondja: alulkormányzottságot érez.
Jöttek a Mercedesek. Bottas fél másodperccel elmaradt honfitársától, majd többszöri javítási próbálkozása ellenére sem sikerült előrébb lépnie. Hamiltonnak annál inkább: 1:26,722-es idővel vette át az első helyet, miközben Vettel csak várakozott a garázsban. Pontos információ nem érkezett az okokról, ám tudósítók szerint valamilyen műszaki fennakadás hiúsíthatta meg a bajnoki éllovas utolsó mért köreit. Vettel így a 4. helyen ragadt, és mindössze 8 kört teljesített az időmérő előtt.
A Red Bullok második menetükre szintén friss lágyakra váltottak. Verstappen továbbra is gyorsabb volt csapattársánál, ám csak 6 ezreddel. Ez az 5-6. helyet jelentette számukra, és mindössze 2 tizeddel előzték meg a 7. helyét tartó Leclerc-t, valamint a közé és Ericsson közé befurakodó két Haast. Horner azt nyilatkozta, sejtésük szerint a svájci csapat kevés benzinnel körözött, ám kiemelte, a Ferrari-motoros csapatok valamit nagyon tudnak a 70%-ban padlógázas silverstone-i pályán. Ezt jelzi az is, hogy az első 10 között hatan használták az olaszok erőforrását.
A top 10 mögött a két Force India következett, majd Fernando Alonso és a két Renault. A Williamsek ezúttal nem csak a Toro Rosso problémái miatt kerülték el az utolsó helyeket – Stoffel Vandoorne-t is sikerült megelőzniük. Gasly csapattársa balesete után már nem tért vissza a pályára, a felfüggesztés problémáját a csapat az FIA-val együtt vizsgálta. A francia a leintés után viszont azt nyilatkozta, az ő időmérős szereplése nem forog veszélyben.
Brit Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:26,722 |
|
15 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:26,815 |
+0,093 |
14 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:27,364 |
+0,642 |
17 |
4. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:27,851 |
+1,129 |
8 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:28,012 |
+1,290 |
22 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:28,018 |
+1,296 |
15 |
7. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:28,146 |
+1,424 |
18 |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:28,418 |
+1,696 |
16 |
9. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:28,554 |
+1,832 |
18 |
10. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:28,814 |
+2,092 |
17 |
11. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:28,917 |
+2,195 |
14 |
12. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:29,066 |
+2,344 |
15 |
13. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:29,070 |
+2,348 |
17 |
14. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:29,094 |
+2,372 |
12 |
15. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:29,133 |
+2,411 |
15 |
16. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:29,829 |
+3,107 |
13 |
17. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:29,984 |
+3,262 |
17 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:30,004 |
+3,282 |
17 |
19. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:30,050 |
+3,328 |
4 |
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
idő nélkül |
------ |
3 |
|