Hírek>> : Először zárt élen pénteket Vettel; Verstappen kör nélkül maradt |
Először zárt élen pénteket Vettel; Verstappen kör nélkül maradt
2018.07.06. 17:04
2018-ban először nyert pénteki szabadedzést Sebastian Vettel, aki Lewis Hamiltont megelőzve zárt az élen Silverstone-ban. Max Verstappen már az elején hibázott, és időt sem futott a második gyakorláson.
Csak 19 versenyző várta, hogy zöldre váltsanak a lámpák a boxutca kijáratánál a Brit Nagydíj második szabadedzésének kezdetén, miután Romain Grosjean az első gyakorláson annyira összetörte autóját, hogy a Haasnak a teljes vázat ki kell cserélnie nála. A francia fel is ült a boxfalra a mérnökei mellé, hátha ezzel is tud segíteni saját és csapata helyzetén. Azért jó hír is jutott az amerikaiaknak a második másfél óra előtt: ügyletes rosszfiújuk, Kevin Magnussen büntetés nélkül úszta meg, hogy délelőtt rálegyezett Fernando Alonsóra.
A két edzés közötti órák a Red Bullnál is mozgalmasan teltek. Max Verstappen az első tréning utolsó perceiben maradt állva váltóhibával. Christian Horner csapatfőnök elárulta, nem találták meg a probléma forrását, ezért inkább kicserélték az erőátviteli egységet a folytatásra. Ezért viszont nem jár büntetés a hollandnak, mivel pénteken eleve egy korábbi váltót használt, a hatversenyes szabály csak a szombatokra és vasárnapokra vonatkozik. Verstappen egyébként a második edzésre egy másik pénteki váltót kapott.
Ahogyan azt a hétvégére jósolták, felmelegedett az idő Silverstone-ban délutánra, ahol a levegő 25 Celsius-fokos volt, az új aszfalt viszont 51 fokos. Ideális teszt a Pirelli 0,4 milliméterrel vékonyabb gumijai számára, és lehetőség annak felmérésére, ezeknél is jelent-e súlyos problémát a hólyagosodás, ami egy hete a normál gumik esetében Spielbergben szinte mindenki életét megkeserítette.
Előbb viszont nem a hosszú etapokon, hanem a gyorsabb körökön volt a hangsúly, amikből az élmezőnyből elsőként a Ferrarik rajzoltak párat a pályára. Első közepes gumis köreik során feltűnő volt, hogy Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is szélesen fordul az utolsó kanyarnál, és egy pillanatra négy kerékkel elhagyja a pályát. Az első edzésen Max Verstappen tette ugyanezt, utána pedig többen is átvették az új ívet. Tény, a fordulást ezen a szakaszon a szél sem tette könnyebbé. Kíváncsian várjuk, mit szól az új trendhez Charlie Whiting versenyigazgató…
A két ferraris egymást váltogatta a mezőny élén az első negyedórában. A Silverstone gyors kanyarjaiban általában jól teljesítő Räikkönen 1:28,591-es köre majd’ 3 tizeddel volt jobb Vettel legjobbjánál.
A Mercedesek ekkor még nem bújtak elő a garázsukból, a Red Bullok viszont megérkeztek. Daniel Ricciardo 1:28,8-as körrel nyitott – szintén közepes gumin –, míg Max Verstappen egy kis hibával, aminek komoly következményei lettek. A holland a Luffield-kanyarból gyorsított ki a kemény gumiján, amikor Red Bullja hátulja kitört. Az autó megingott, majd az ellenkormányzás hatására megpördült, kisodródott a pályáról, előbb orral, majd bal hátsó kerékkel nekikoccanva a gumifalnak.
„Jól vagy, Max?” – kérdezte a mérnöke. „Nem, pajtás, sérült a hátulja” – felelte egy bosszús kiáltás kíséretében az előző verseny győztese, aki az előző három hétvégét komolyabb hibák nélkül teljesítette. Még szerencse, hogy csak pénteki váltót kapott a folytatásra: így továbbra sem kell attól tartaniuk, hogy egy sérülés büntetést vonhat maga után. Épp elég büntetés neki most az is, hogy sem az időmérőre, sem a versenyre nem tudott készülni péntek délután, és lépéshátrányba került a többiekkel szemben.
A baleset és a pálya helyrehozatala miatt ezúttal a virtuális biztonsági autó helyett piros zászlós jelzést adtak ki – 8 perc kényszerszünet következett.
Az újraindítás után a két Mercedes is munkához látott. Lewis Hamilton a közepes, Valtteri Bottas a kemény gumit vitte pályára. A gyorsabb a brit volt, aki 1:28,676-os körrel felzárkózott a második helyre, míg csapattársa 1:29,573-nál állt meg.
Miközben ők még a keményebb gumis első etapjukat teljesítették az edzés 35. percében, a Ferrarik már nekiláttak a lágygumis időmérő-szimulációjuknak. Räikkönen első körében közel 0,3 másodperccel gyorsabb volt közepes gumis önmagánál, ám a végén alulkormányzottá vált autójával a célban csak 66 ezreddel tudott javítani. Vettel ezzel szemben lényegesen gyorsabbnak bizonyult, 1:27,552 másodperces idővel átvette a vezetést, igaz, eredménye elmaradt Hamilton délelőtti legjobbjától.
A piros zászló miatt a csillagosok nem pihentek sokat, gyorsan lágy gumikra váltottak, majd a Ferrarik nyomába eredtek. Hamilton első köre gyengén sikerült. Az első két szektorban 2, a harmadikban 1 tizedet veszített Vettellel szemben, és csak a 4. helyre zárkózott föl. Újra próbálkozott, de pár századdal az előzőnél is lassabb volt a második körén. Közbeiktatott egy hűtőkört, majd harmadjára is nekivágott. Kitartásának meglett az eredménye: 1:27,739-es körrel felzárkózott 2.-nak, 0,187-es hátránnyal Vettel mögé. Csapattársának ezzel szemben már elsőre összejött a javítás, igaz, 1:27,909-es eredménye két tizeddel elmaradt a britétől.
A trió mögött Räikkönen fél másodperces lemaradással következett a harmadik helyen, míg az 5. Ricciardo hátránya már 9 tized volt.
A délelőtthöz képest változás történt a középmezőny élén – ez persze a délelőtti legjobb Grosjean távolmaradása után nem is volt meglepetés. A 6. helyre Fernando Alonso lépett föl, aki egy kései körével az addig ott tanyázó Nico Hülkenberget lökte hátrébb. Őket Esteban Ocon, Sergio Pérez és Charles Leclerc követte a sorban.
Egy óra elteltével lett egy újabb áldozata az edzésnek. Pierre Gasly Toro Rossója adta meg magát. Az erőforrására panaszkodott, így mérnöke azonnali félreállásra szólította fel, aminek ő eleget is tett a 4-es kanyar bukóterében.
Az utolsó félórában aztán jött a gumik próbája a meleg aszfalton. A hosszú etapoknak Hamilton, Bottas, Räikkönen és Ricciardo a lágy gumin vágott neki, miközben Vettel a közepeseket tesztelte. A sárga Pirellin Hamilton lényegesen meggyőzőbb időket autózott, mint a Ferrari finnje. Vettellel viszont nehéz lett volna összevetni, hiszen mire Hamilton a közepesre váltott, ellenfele már a 15 kör óta nyűtte a maga szettjét, majd ő cserélt lágyra. A finn csapattársak közül eközben Räikkönen a második etapján a közepes, Bottas viszont a kemény típust tette próbára.
Charles Leclerc meg Fernando Alonso türelmét. Hosszú etapok ide, szabadedzés oda, az ifjú monacói tehetség olyannyira felbátorodott az elmúlt hetekben a kétszeres világbajnok ellen megvívott csatáin, hogy úgy döntött, most maga kezdeményez egyet. A mclarenes Räikkönen közelébe haladt, amikor a sauberes támadást indított ellene. Sikeresen kifékezte, majd a régi célegyenes felé közeledve Alonso visszament mellé a következő kanyarokban. A Copse felé haladva Alonso támadott volna, ám ellenfele ügyesen lezárta a belső ívet, és sikeresen kivédekezte a manővert. A jelenet Alonso és Vettellel évekkel ezelőtti csatáját idézte, amit a spanyol még ferrarisként, a német Red Bull-osként vívott meg. – ők persze vasárnap…
Hiába kezdte újabb kettős sikerrel a silverstone-i hétvégét a Mercedes, a második másfél óra olyasmit hozott, ami 2018-ban még egyszer sem esett meg: az általában lassan kezdő Sebastian Vettel edzést nyert pénteken! Mégpedig meggyőző teljesítménnyel, a Ferrari – jelek szerint működő – aerodinamikai újításaival felszerelkezve.
Brit Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:27,552 |
|
35 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:27,739 |
+0,187 |
32 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:27,909 |
+0,357 |
30 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:28,045 |
+0,493 |
34 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:28,408 |
+0,856 |
314 |
6. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:29,306 |
+1,754 |
31 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:29,354 |
+1,802 |
35 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:29,467 |
+1,915 |
33 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:29,522 |
+1,970 |
32 |
10. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:29,557 |
+2,005 |
30 |
11. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:29,563 |
+2,011 |
36 |
12. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:29,617 |
+2,065 |
33 |
13. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:29,831 |
+2,279 |
16 |
14. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:30,046 |
+2,494 |
32 |
15. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:30,069 |
+2,517 |
34 |
16. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:30,103 |
+2,551 |
36 |
17. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:30,121 |
+2,569 |
31 |
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:30,404 |
+2,852 |
36 |
19. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
idő nélkül |
#ÉRTÉK! |
2 |
20. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
nem indult |
#ÉRTÉK! |
0 |
|