Hírek>> : Egy idei szabályváltozás rontotta el a McLarent Alonso szerint |
Egy idei szabályváltozás rontotta el a McLarent Alonso szerint
2018.07.06. 14:18
Azok után, hogy főnöke elismerte, az idei McLaren leszorítóerő terén visszalépés a 2017-eshez, Fernando Alonso rámutatott: egy idei szabályváltozás vetette őket vissza.
Komoly gondok vannak a McLaren MCL33-as autóval, és a csapat az év eleji hitegetés után mostanság egyre nyíltabban is beszél ezekről. Zak Brown Franciaországban elismerte, olyan problémával szembesültek a karosszériájuk terén, amit a szélcsatornában képtelenek reprodukálni. Silverstone-ba érkezve pedig már azt is kijelentette, az idei konstrukció még annyi leszorítóerőt sem termel, mint a 2017-es elődje, s ennek köszönhető, hogy erősebb motorjuk ellenére sem igazán tudtak előrébb jutni.
A csapat hetek óta dolgozik a problémán, amit a korrelációs gondok miatt a pályán, a szabadedzéseken elvégzett teszteléssel igyekeznek megoldani. A múlt héten Spielbergben pénteken Fernando Alonso játszotta a tesztversenyzőt, aki számos különböző megoldás kipróbálásával nyújtott segítséget a mérnököknek. Úgy tudni, a fő gondot a leszorítóerő mértékének változtatása idézi elő a csapatnál. Amikor maximális leszorítóerővel versenyeznek, az autójuk felveszi a versenyt a Haasszal és a Renault-val, ám mihelyst laposabbra állítják a szárnyaikat, nagyobb mértékű leszorítóerőt veszítenek, mint a riválisaik. E helyzeten pedig még a szárny növelésével sem tudnak javítani, hiszen ez esetben a légellenállást is növelik, ami pedig az egyenesekben lassítja le őket. Agresszíven előredöntött autójukkal ez enélkül is probléma számukra.
Alonso Silverstone-ban elárulta, e furcsa gondjuk részben egy 2018-as szabályváltozásra vezethető vissza, ami őket hátrányosabban érintette, mint a legtöbb csapatot. „Ez talán a szabályváltozásokon múlt. Idén elveszítettünk bizonyos eszközöket, amiket tavaly még használtunk az autón, az autónk hátulján” – állapította meg a spanyol, vélhetően a kipufogógázokat irányító úgynevezett nyeregszárny betiltására utalva elsősorban (bár feltételezések szerint a módosítható felfüggesztések fokozatos betiltása is rosszul érinthette őket). „A csapatunk talán nem találta meg annak a módját, hogy visszanyerje ezt a leszorítóerőt. Ezen a téren kicsit lemaradtunk a karosszériánk és az aerodinamika terén.”
„Sajnos elég sokat veszítettünk ezzel, de közben nyertünk valamennyit a motor oldaláról – főleg a megbízhatóság tekintetében, hiszen a versenyek többségén sikerült célba érnünk. Amelyeken pedig nem sikerült, az főleg a karosszérián múlt. Sok pontot tudtunk szerezni. Szeretnénk javítani a karosszéria teljesítményét, és visszakerülni arra a szintre, amelyen a múltban álltunk.”
Ez viszont eddig nem sikerült a csapatnak. Barcelonában hiába vetették be az átfogó aerodinamikai újításukat, a várt eredmény elmaradt. Kanada óta látványosan visszaestek, miután a gépükre nem sok újítás került föl azóta, a hibák kijavítása túl sok figyelmüket veszi el, ami a fejlesztés rovására megy. Ausztriában viszont a mérnökök elmondása szerint „egy új koncepció” felé tették meg az első lépéseket egy új első szárnnyal, padlólemezzel és fordítólemezekkel, amiket a folytatásban több változtatás fog követni.
„Egyes újításaink jól működnek, másoknál több idő kell még, és van, hogy kellemes vagy kellemetlen meglepetés ér minket. Jelenleg talán ez a legnagyobb gyengeségünk, a legnagyobb problémánk” – ismerte el Alonso. „Spanyolországban bevetettük az új csomagot, az új első szárnyat, az új orrkúpot. Elég innovatív megoldás volt, előre is léptünk, mindkét autónk a Q3-ban volt, a versenyen hetedikek lettünk. Ezt az utat kell járnunk, folyamatosan elő kell rukkolnunk újításokkal, le kell hagynunk a fejlesztésekkel a többieket év végéig. A pályán kívül zajló küzdelemben kell felülkerekednünk rajtuk.”
Hogy a talpra állás mennyi időbe telik, azt még ők sem tudják pontosan. A csapat újbóli győztessé alakításához Zak Brown szerint akár hosszú évekre is szükségük lehet. „Nehéz megmondani, mikor nyerhetünk újra” – mondta Alonso. „A Red Bullt elnézve láthatjuk, hiába a nagy tapasztalatuk, hiába versenyképesek és fejlesztenek jól, 2013 óta ők sem esélyesek a bajnoki címre, mert a csomag egésze, a szerencse, a gumikezelés, az autó megértése terén nincs minden egyben. Sok tényezőt kell összerakni ahhoz, hogy bajnoki győzelemre képes autód legyen. A Red Bull a tökéletes példa erre, akik hat éve nem nyertek bajnokságot, hiába végeznek kiemelkedő munkát. A győztes autóhoz idő kell, de mi, versenyzők ezen a téren semmit sem tehetünk” – állapította meg a továbbra is bizonytalan jövőjű spanyol.
|