Hírek>> : Hamiltoné az első edzés, Grosjeané az első DRS-baleset |
Hamiltoné az első edzés, Grosjeané az első DRS-baleset
2018.07.06. 13:57
Lewis Hamilton vezetésével a Mercedes zárta az első két helyen a Brit Nagydíj első szabadedzését, melyen máris történt egy baleset az új DRS-zóna miatt. A harmadik helyen Sebastian Vettel zárt, Max Verstappen alatt megállt a Red Bull.
A nagy triplahétvége utolsó állomására érkezett a Forma–1 mezőnye. Silverstone-ban több tekintetben is a spielbergi történések utórengéseivel indult a hétvége. Valtteri Bottas Mercedesébe a múlt vasárnapi meghibásodás miatt került be az idei harmadik erőforrás, a megbízhatósági problémákra reagálva a Mercedes-motoros csapatok új benzinpumpákat kaptak, a Renault-nál Nico Hülkenberg pedig egy kijavított, továbbfejlesztett turbót az előző egysége elfüstölése után.
A műszaki hibáktól megkímélt Ferrari eközben más téren reagált az ausztriai hétvégére: a Mercedes átfogó aerodinamikai újításai után most az olaszok álltak elő komolyabb fejlesztésekkel. A padlólemezükön változtattak, melynek oldalán, a hátsó kerekek előtt még több vágás és nyílás jelent meg, továbbá változtattak a motorborítás formáján is, és egy új hátsó szárnnyal is előálltak (igaz, ezt vélhetően csak tesztjelleggel próbálják ki). A cél, hogy javítsanak autójuk gyors kanyarokban nyújtott teljesítményén – egyelőre a Mercedes, de a Red Bull is előttük jár ezen a téren.
Újításokkal a silverstone-i pálya is készült: az új aszfaltréteg mellett a célegyenesben kijelöltek egy új DRS-zónát, amely az első és a második kanyart is magába foglalta. A versenyzők kíváncsian várták, be lehet-e venni őket nyitott szárnnyal, és ha igen, kiknek sikerül.
Az edzés első perceit számos csapat arra használta, hogy mérőrácsokkal fölszerelt autókkal különböző teszteket hajtson végre. A McLaren mellett például Daniel Ricciardo Red Bulljának első kerekei mögé is nyomásérzékelős kereteket helyeztek el, melyekkel egy új, a Max Verstappenétől eltérő vezetőszárny viselkedését ellenőrizték. A Mercedesnél Lewis Hamilton autójára egy emeletes visszapillantó került, amelynél az eredeti tetejére egy második tükröt ragasztottak fel. Ezzel vélhetően az utóbbi időben sok gondot okozó láthatóság javítását próbálgatták. A hírek szerint a versenyzők drasztikus változást kértek ezen a téren az FIA-tól.
Az első mért időt Max Verstappen jegyezte 1:30,009 másodperccel, a közepes keveréken, és a holland volt az első azok közül is, akik nyitott DRS-sel teljesítették az első két kanyart. A nagy leszorítóerővel rendelkező Red Bull számára a jelek szerint egyáltalán nem okozott gondot a hátsó szárny felnyitásával csökkenő hátsó tapadás, később Daniel Ricciardo a kemény gumin is egyből nyitott szárnnyal száguldott keresztül a két kanyaron.
A Mercedes ennél valamivel óvatosabban kezdett, ám némi rákészülés után a harmadik mért körön már Lewis Hamilton is nyitva hagyta a légterelőjét. A Ferrari ugyanezt nem tette meg. Sebastian Vettelék DRS-e a hírek szerint a leghatékonyabb az élmezőnyben, és első köreiken a vörös autók rendre lecsukták a féklapot az első kanyarban. Mindez persze nem jelenti azt, hogy nem lesznek képesek nyitott szárnnyal venni a kanyarokat, és azt sem, hogy ez óriási hátrány lesz számukra az erős motorjukkal.
A középmezőnyben már némiképp nehezebb volt a helyzet. Carlos Sainz már az első köreiben megállapította, nem tudja használni a szárnyát, Nico Hülkenberget pedig külön figyelmeztette a csapata: ha az egyes kanyarban lecsukja a szárnyat, utána már hiába próbálkozik az újbóli felnyitásával, erre a rendszer nem ad lehetőséget. A szárny egyébként nem csak a gázelvétellel vagy fékezéssel csukható vissza, a gomb újbóli megnyomására is zárható, így lehetséges zárt szárnnyal is padlógázzal áthajtani az első fordulón.
Ami a köridőket illeti, az első percekben Verstappen állt az élen, és ő volt az első, aki 1:30-on belül autózott. Aztán Vettel zárt szárnyas kanyarvétellel is átvette a vezetést 1:29,244-es eredményével, míg Kimi Räikkönen 5 százados hátránnyal jött föl Verstappen mögé.
A Mercedesek némi csúszással kezdték a munkát, utolsóként Hamilton hajtott pályára. A brit az első és a második mért körébe is korán belehibázott, harmadszorra 1:29,7-es időt futott, majd tovább javítva 1:28,908-cal átvette a vezetést Vetteltől. Teljesen elégedett viszont nem volt, egyből leszólta a pálya új aszfaltrétegét: „Ez a leghepehupásabb pálya, amin valaha versenyeztem” – mondta a rádióba. Csapattársa, Valtteri Bottas az 5. helyen állt ekkor, míg az élmezőnyből egyedüliként nem a közepes, hanem a kemény keverékkel próbálkozó Daniel Ricciardo már 1 másodperces lemaradással volt hatodik.
Az ausztrálnak egyébként volt egy kisebb pályaelhagyása is a pálya belsejében lévő gyors kanyarkombinációban. Ezzel viszont nem volt egyedül. Szergej Szirotkin az utolsó kanyarban csúszott ki, miután Bottas megelőzését követően furcsa módon úszott meg a Williams hátulja. Az orosznak a kavicságyból kellett visszaevickélnie.
Meleg helyzetbe került rajta kívül Fernando Alonso és Kevin Magnussen is, igaz, ők nem a pályával, hanem egymással viaskodtak az egyik kör elején. A spanyol előbb a külső íven előzte meg a haasost az első kanyarban, Magnussen erre reagálva nem sokkal később rálegyezett ellenfelére. „Nem tudom, mit csinál veled Alonso” – mondta a dán mérnöke. „Magnussen megpróbált nekem jönni kétszer is, az egyes és a hármas kanyarban. Jelenteni kéne a bíráknak. És aztán a hatosban is. Nagyon veszélyes, amit csinál” – jelentette föl ellenfelét Alonso.
A kötelező gumivisszaadás után Bottas volt az első a lágy gumikon az élmezőnyben. Egyből 1:28,143-ra javított, míg Hamilton ugyanezen keveréken 1 századdal elmaradt tőle. A többiek körét ekkor egy baleset szakította félbe.
Pontosan 30 perc volt hátra az edzésből, amikor Romain Grosjean Haasa az első kanyar buköterének gumifalában kötött ki. Hamar kiderült, mi volt az ok: „Nem tudtam megnyomni a gombot a huppanó miatt” – üzente a rádión, utalva arra, hogy az ujja lecsúszott a DRS-t visszazáró gombról, s emiatt tört ki az autója hátulja. Ezzel a francia lett az első áldozata az új zónának, amely a jelek szerint nemcsak nagy kihívást jelent a kisebb csapatok számára, de még veszélyt is.
A virtuális biztonsági autós fázis után az élmezőny újra a pályára hajtott a lágy gumikon. Hamilton 1:27,487-re javította a legjobb időt, Bottas 0,4-es hátránnyal követte őt, harmadiknak pedig Vettel zárkózott föl 1:27,998-as idővel. A negyedik Ricciardo volt, már 0,7-es hátránnyal, éppen csak megelőzve Räikkönent. A finnek problémái is adódtak. A 7-es kanyarnál megforgatta a Ferrariját, amely a füves részen állt meg. A vörös masina nehezen kapcsolt sebességbe, de némi nehézség után vissza tudta terelni a pályára.
A top 6-os közül egyedül Verstappen marad egyhelyben. A holland a VSC-fázis előtt a közepes gumin tért vissza, ám 1:29,1-es körével lemaradt a közvetlen riválisoktól. Aztán némi szusszanás után 1:28,3-ra gyorsult, de ez is a hatodik helyen tartotta őt.
A középmezőnyben balesete ellenére is Grosjean állt a legjobb helyen, őt a két Force India, Lance Stroll és Marcus Ericsson követte, miközben az utolsó negyedórába lépett az edzés. A Renault-k hiába próbálkoztak lágy gumin, csak 1:31-es időket futottak, így nem tudtak előrébb jönni a 15-17. helyről. A McLarenek sem kerültek a legjobb 15 közé, ám a csapat ezen a délelőttön is el volt foglalva autója hibáinak felderítésével. Stoffel Vandoorne autóját még az edzés utolsó perceiben is szorgosan festegették az áramlásjelző folyadékkal.
A tréning utolsó fontosabb jelenete Verstappen nevéhez fűződött, ám örömmel lemondott volna erről. Red Bullja éppen a célegyenesbe fordult, amikor hirtelen lassulni kezdett. A holland az utolsó kanyarból próbált kigyorsítani, amikor nem tudott felfelé váltani. „Azt hiszem, váltóhibám van” – jelezte mérnökének, aki azonnal közölte vele, hogy meg se próbáljon váltani többet. A kék autó a célegyenesben húzódott félre, előidézve a másfél óra második hosszabb VSC-fázisát.
Brit Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:27,487 |
|
24 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:27,854 |
+0,367 |
27 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:27,998 |
+0,511 |
22 |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:28,144 |
+0,657 |
30 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:28,218 |
+0,731 |
24 |
6. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:28,325 |
+0,838 |
24 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:29,352 |
+1,865 |
12 |
8. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:29,812 |
+2,325 |
23 |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:29,815 |
+2,328 |
24 |
10. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:29,878 |
+2,391 |
25 |
11. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:29,942 |
+2,455 |
25 |
12. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:30,004 |
+2,517 |
31 |
13. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:30,027 |
+2,540 |
27 |
14. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:30,065 |
+2,578 |
20 |
15. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:30,322 |
+2,835 |
19 |
16. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:30,358 |
+2,871 |
22 |
17. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:30,416 |
+2,929 |
25 |
18. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:30,701 |
+3,214 |
18 |
19. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:30,749 |
+3,262 |
31 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:31,017 |
+3,530 |
22 |
|