Hírek>> : Rákapcsolt a Ferrari: Vettel hajszállal nyert Hamilton előtt! |
Rákapcsolt a Ferrari: Vettel hajszállal nyert Hamilton előtt!
2018.06.30. 14:41
Nem is lehetne ennél jobb a felvezetés az Osztrák Nagydíj időmérő edzése előtt: Sebastian Vettel végletekig kiélezett csatát vívva múlta fölül a Mercedeseket a harmadik szabadedzésen. A Red Bull tovább szenved, Max Verstappen alatt kicsúszása után még meg is állt az autó.
Talán úgy tűnt, egy körön a Mercedesek dominálnak Ausztriában, a hosszú etapokon a Ferrari is jó formát mutatott pénteken, és magabiztosan várta a folytatást. A Red Bull ezzel szemben kissé elveszettnek tűnt a saját pályáján: nem értette a gumik működését, sem azt, hogyan kaphatnak minden keveréken 1 másodpercet a riválisoktól a hosszú etapokon egyensúlyhiányos autójukkal. Helmut Markóék részben a hűvös idővel magyarázták a furcsaságot, s abban bíztak, a folytatásra ígért melegedés a kezükre játszik.
Nos, bár az előrejelzések szerint szombaton is folyamatos az esőveszély (kapnak is a csapatok extra szettet a köztes esőgumiból, ha szükség lesz rá), Spielberg a harmadik szabadedzés rajtjánál segítő kezet nyújtott a „hazaiaknak”, hiszen a pálya hőmérséklete lényegesen magasabb volt az előző napinál: elérte a 34 Celsius-fokot.
A magasított, agresszív kerékvetők veszélyére, valamint a gumik furcsa viselkedésére viszont még nem adott választ – ezeket a csapatoknak kellett megtalálniuk az időmérő előtti utolsó gyakorlási lehetőségen. Pénteken szinte alig volt eltérés az ultralágy, a szuperlágy és a lágy Pirellik között, többen egy körön és versenytempóban is a legkeményebb típuson voltak a leggyorsabbak, így a rendelkezésre álló egy órában azt is ki kellett deríteni, mi lesz a megfelelő gumitaktika a délutáni kvalifikáción.
Az első tíz percben csak a mezőny két veterán bajnoka, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso futott mért kört, a finn 1:04,937-re tette a „lécet” az ultralágy gumin. Aztán megerőltették magukat a többiek is, és a szuperlágyat preferáló Haasokat leszámítva mindenki a legpuhább keveréken kezdte a versenyt a stopperrel.
Na meg egymással – hiszen az élen egyből rendkívül kiélezett csata bontakozott ki a Mercedes és a Ferrari között. Vettel ment be elsőként 1:05 alá, aztán Hamilton hiába sodródott ki enyhén az utolsó két kanyarban, ő vette át tőle a vezetést 28 ezredes előnnyel. Pár perc sem telt el, Vettel már 1:04,600 másodpercnél járt, ám mire célba ért, Hamilton visszaelőzésével is csak a második volt – Valtteri Bottas állt az első helyre 1:04,594-gyel, mindössze 6 ezreddel vezetve Vettel, 78-cal Hamilton előtt.
A küzdelmük nem is lehetett volna izgalmasabb, főleg úgy, hogy Hamilton és Vettel több olyan kört is teljesített, amelyben lila szektorokat ért el, de javítania nem sikerült, hol a forgalom, hol szándékos lassítás, hol egy-egy meg-/kicsúszás miatt.
A vezető triót Kimi Räikkönen már tisztes távolból, 0,3-es hátránnyal követte, miközben az edzésüket csak 20-26 perc után elkezdő Red Bullok elsőre a finn mögé soroltak be. A mezőnyből utolsóként Max Verstappen iratkozott fel az eredményjelzőre, első ultralágyas körei után 0,6 másodperc volt a lemaradása, és csapattársától is egy tizedre volt. Aztán a péntek délelőtti megpördülése után ismét elkövetett egy hibát: a 4-es kanyarban elhagyta a pályát, és a kavicságyon végigszánkázva tért vissza.
Az edzés felénél a hollandot Romain Grosjean, Charles Leclerc, Carlos Sainz és Fernando Alonso követte a legjobb tízben. A pénteket különböző aerodinamikai tesztekkel töltő spanyol jobb formát mutatott, ám a McLaren tréningje így sem volt problémamentes. Stoffel Vandoorne első szárnyát szorgosan vizsgálták a szerelői – vélhetően egy újabb kerékvetős sérülés nyomait kutatták. Akkor még nem sejthették, hogy a belga pár perccel később már nem hagy kétséget afelől, hogy sérült-e a szárnya: egy későbbi menetén sikerült ismét letörnie a légterelőjét.
A tegnap hozzá hasonlóan a „gyilkos” 9-es kanyarban felfüggesztését törő Pierre Gasly csapata pénteken összesen három vezetőszárnyat amortizált le. Mivel újítottak az elemen, a csapat vezetői szombaton külön figyelmeztették versenyzőiket, kerüljék a sárga kerékvetőket. Ehhez képest Brendon Hartleynak sikerült áthajtania rajtuk, és el is hagyta ott a légterelője bal véglapját… Utána már inkább egy régi verziót adtak neki, pedig az újból még volt egy tartalékjuk.
A második ultralágyas etapok sorát Räikkönen nyitotta. Előbb a kavicságyat látogatta meg a második szektorban, aztán 1:04,470-es körrel átvette a vezetést Bottastól. Sokáig viszont nem állt az élen, jött ugyanis Vettel, aki előbb 1:04,159-es körrel vette át a vezetést, majd 1:04,70-re javított, s már az 1:03-as időt ostromolta a friss szett ultralágyon. Mindkét kör pályacsúcs volt, megdöntötte velük Bottas múlt évi pole-idejét.
A finnek is sikerült túlszárnyalnia tavalyi önmagát, ám nála 1:04,204-nél állt meg a stopper. Csapattársa eközben kicsit állíttatott a szárnyain, majd következő repülőkörében 29 ezredre fel is zárkózott Vettel mögé – még ha a köre nem is tűnt teljesen tisztának. Az egyik következőnél sikerült is faragnia az első szektorban önmagához képest, ám a középső szektorban sárga zászló miatt vissza kellett vennie.
A vezető hármas mögött Räikkönen amolyan légüres térbe került a negyedik helyen. A két Mercedest és csapattársát nem tudta megközelíteni, a Red Bullokat viszont sikeresen maga mögött tartotta. Verstappen és Ricciardo 1:04,791-es és 1:04,891-es időt futott a friss ultralágyon, és nem úgy tűnt, hogy a riválisok kihívóivá tudnak előrelépni.
Verstappen edzése ráadásul tartogatott még egy negatív fordulatot. 7 perccel a leintés előtt a 4-es kanyar felé tartva hirtelen elsötétül a kormánykijelzője, a motorja pedig lekapcsolt. Emiatt a kavicságyba is csúszott, autója pedig sebességben ragadt, így lendültek a sárga zászlók. A sok holland szurkoló csalódottan volt kénytelen tudomásul venni, hogy kedvencének idő előtt véget ért az edzése. A csapat elektronikai hibát gyanít a háttérben.
A Red Bullt emellett az is aggaszthatja, hogy miközben a Ferrari és a Mercedes igen távol, mögöttük Romain Grosjean csak századokra a Haasszal, és a 8. helyen záró Kevin Magnussen sincs igazán lemaradva. Az amerikai csapat karakánul tartja helyzetét a középmezőny élén, mögéjük ezúttal Carlos Sainz és Charles Leclerc zárkózott föl a top 10-be, míg az autója egyensúlyára panaszkodó Nico Hülkenberg továbbra sem tudott bekerülni oda.
Az edzés vége javításokat már nem hozott, ám egy újabb leállást még igen. Leclerc Sauberje adta meg magát a második kanyarban, vélhetően váltóhiba miatt. A monacóinak azonnal félre kellett állnia.
Osztrák Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:04,070 |
|
22 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:04,099 |
+0,029 |
24 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:04,204 |
+0,134 |
24 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:04,470 |
+0,400 |
22 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:04,791 |
+0,721 |
14 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:04,891 |
+0,821 |
18 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:04,916 |
+0,846 |
17 |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:05,013 |
+0,943 |
16 |
9. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:05,086 |
+1,016 |
22 |
10. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:05,219 |
+1,149 |
25 |
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:05,228 |
+1,158 |
19 |
12. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:05,264 |
+1,194 |
25 |
13. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:05,444 |
+1,374 |
21 |
14. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:05,448 |
+1,378 |
18 |
15. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:05,502 |
+1,432 |
24 |
16. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:05,699 |
+1,629 |
27 |
17. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:05,705 |
+1,635 |
23 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:05,837 |
+1,767 |
16 |
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:06,029 |
+1,959 |
23 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:06,318 |
+2,248 |
22 |
|