Hírek>> : Hamilton a flúgos második szabadedzést is behúzta |
Hamilton a flúgos második szabadedzést is behúzta
2018.06.29. 16:46
A sorrend csak a Mercedes mögött változott az Osztrák Nagydíj második szabadedzésén: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas első számú üldözőjévé Sebastian Vettel lépett elő. A gyakorlás nem volt zökkenőmentes, piros zászló, sok kicsúszás és a gumik furcsa viselkedése tette változatossá.
Nem sokat változott az időjárás Spielbergben a délelőtti első szabadedzés után, ám a sötét felhők közelebb ólálkodtak a Red Bull Ringhez a második gyakorlás kezdetére. A hőmérséklet továbbra is csak 20 fok körül mozgott, az előrejelzések viszont 70%-os eséllyel jósoltak csapadékot. A csapatoknak sürgősebb is lett, hogy pályára hajtsanak, mint az első másfél órában: éppen csak eltelt öt perc, már a mezőny felének időeredmény állt a neve mellett.
A három élcsapat mintha egymást másolta volna a programjával. Bár a Ferrarik korábban megkezdték a körözést, mint a Red Bull és az első köreire majd’ 20 percet váró Mercedes, mindháromuknál szuperlágy gumi volt az egyik, és lágy a másik autón. Az első etap ilyen szempontból érdekes mintát rajzolt ki. A lágyat használók közül Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is gyorsabb tudott lenni a piros gumis csapattársánál, a Red Bullnál Max Verstappen viszont nem boldogult a hétvége legkeményebb keverékével. „Folyamatosan föladja az első gumim a nagy tempójú kanyarokban” – panaszkodott.
Az első félóra leteltével, első meneteik után Hamilton 1:04,579-es idővel vezetett, 0,188 másodpercet adva a második Valtteri Bottasnak. A harmadik helyen Vettel már 0,370 másodperces lemaradással állt, őt 0,452-del a szuperlágyas Daniel Ricciardo, 0,559-del Verstappen és 0,887-del a szintén a piros Pirellit használó Kimi Räikkönen követte.
Az edzés első harmada bővelkedett a kicsúszásokban. Charles Leclerc-nek csupán 8 perc kellett ahhoz, hogy először elfékezze magát az első kanyarban, de Pierre Gasly, Romain Grosjean is meglátogatta a bukóteret, míg Marcus Ericsson és Carlos Sainz még a kavicságyon is átszánkázott.
A középmezőnyben megint a Haasok és Pierre Gasly csatáztak a legjobb helyekért, miközben a McLarennél Fernando Alonso hosszabb szünetet volt kénytelen közbeiktatni, miután az egyik magasított kerékvetőn áthajtva tönkretette a padlólemezét, amit ki kellett cserélnie a csapatának.
A rövid szünet után már az ultralágyaké volt a terep. Ricciardónak a forgalom miatt nem sikerült javítani rajta, de Vettelnek is csak keveset, 0,1-et. 1:04,815-ös új legjobbjával a harmadik pozícióban maradt.
Éppen csak befejezték első gyorsköreiket, az edzés 37. percében félbe kellett szakítani a körözést. Pierre Gasly volt a kiváltója, aki alulkormányzottan ment bele a 9-es kanyrba. Szélesre futott, jobb első kerekével áthajtott a magasított sárga kerékvetőn, amely egyből eltörte a felfüggesztését. Szerencséje volt, hogy a bukótérben könnyedén meg tudta fékezni autóját, s még a fal előtt leállította azt – két éve Danyiil Kvjat nem járt ilyen jól.
A történtek után a csapattárs Brendon Hartleyt figyelmeztette a Toro Rosso, inkább kerülje a sárga veszedelmet. Az öt percig sem tartó kényszerszünet után aztán helyette Hamilton és Verstappen játszott a tűzzel. Friss ultralágyat kapva vágtak neki gyorskörüknek, és mindketten ráfutottak a Gasly vesztét okozó kerékvetőre, a holland még jól meg is csúszott rajta. A sérülést mindketten megúszták.
A szintén ultralágyon próbálkozó Räikkönen eközben a 3-as kanyarban fékezte el magát és hagyta el a pályát, tönkretéve a jobb első gumiját; de láttunk a bukótérben Williamst és McLarent is, míg Verstappen másodszor is letért az útról a 9-esben.
A sok csúszkálás közepette meglepő módon elmaradtak a szokásos nagy időmérő-szimulációs javítások. Hamilton 88 ezreddel elmaradt a lágygumis (!) legjobbjától, Verstappen sem jutott előrébb, ahogy a piros zászló előtt Ricciardo sem. Gyorsult kicsit Räikkönen, 0,2-et faragott az idejéből, de így is a hatodik helyen maradt; és Bottas is, akinek viszont csupán 12 ezredet sikerült javítania.
Mindez a hosszú etapok közeledtével egyet jelentett azzal, hogy tulajdonképpen kialakult az edzés végeredménye. Hamilton a második tréninget is Bottas előtt nyerte, de kettővel keményebb gumin elért legjobb idővel. Előnye nem volt 2 tized, harmadiknak pedig az a Vettel lépett előre a Red Bullokat megelőzve, aki Bottas mellett – még a piros zászló előtt – szintén javítani tudott kicsit az ultralágyon.
A Red Bullok a hosszú etapokon sem tűntek igazán meggyőzőnek, az igen hosszú ultralágyas menetet teljesítő Vettel már annál inkább. Az igazán elgondolkodtató viszont az lehet a csapatok számára, hogy a lágy gumi versenyterhelés mellett is meglepően jól működött az ultralágyhoz viszonyítva.
A 7-8. helyeket a Haas versenyzői bérelték ki, Romain Grosjean, Kevin Magnussen sorrendben. Kettejüket 0,130 másodperc választotta el. Az amerikai csapatot legfeljebb az bosszanthatta, hogy edzésük nem telhetett el hibák nélkül. Magnussen előbb motorhibát jelentett, amire mérnöke azt kérte, ne használja a 8-as sebességi fokozatot, majd a hosszú etapja során a fűre csúszva rodeózta meg autóját. Eközben Grosjeant az első menete után rosszul rögzített jobb első kerékkel engedték útjára. Szerencséjükre még a boxutcában észlelték a gumi mozgását, és leállásra szólították fel a franciát.
Pierre Gasly volt az első, aki másodpercen kívül maradt Hamiltonhoz viszonyítva, a francia a 7. helyen végzett, a délelőtthöz hasonlóan megint mérföldekkel Brendon Hartley előtt, aki csak 17. lett, 0,6-del lassabb körrel.
Az utolsó top 10-es hely a McLarennel Stoffel Vandoorne-nak jutott. A másik McLarennel Alonso korai kényszerpihenője után az edzés utolsó harmadában már szorgosan körözött, ám kicsit sem nyújtott meggyőző teljesítményt. A spanyol kicsit szétcsúszottnak tűnt, küzdött az autójával, több kanyarban, több alkalommal is elhagyta a pályát, és a kerékvetőkön további károkat is okozott autójában. Nem is tudott elmozdulni a 19. helyről, fél másodperccel elmaradt csapattársától, és csak Lance Strollnál volt gyorsabb.
Osztrák Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:04,579 |
|
37 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:04,755 |
+0,176 |
42 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:04,815 |
+0,236 |
53 |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:05,031 |
+0,452 |
48 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:05,125 |
+0,546 |
48 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:05,265 |
+0,686 |
42 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:05,429 |
+0,850 |
38 |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:05,559 |
+0,980 |
41 |
9. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:05,758 |
+1,179 |
31 |
10. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:05,930 |
+1,351 |
47 |
11. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:05,999 |
+1,420 |
38 |
12. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:06,096 |
+1,517 |
30 |
13. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:06,133 |
+1,554 |
43 |
14. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:06,199 |
+1,620 |
29 |
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:06,273 |
+1,694 |
42 |
16. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:06,326 |
+1,747 |
49 |
17. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:06,332 |
+1,753 |
55 |
18. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:06,354 |
+1,775 |
48 |
19. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:06,429 |
+1,850 |
33 |
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:06,626 |
+2,047 |
44 |
|