Hírek>> : Működik a felturbózott Mercedes: Hamiltoné az első edzés! |
Működik a felturbózott Mercedes: Hamiltoné az első edzés!
2018.06.29. 12:58
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas kettőse az újításokkal felszerelt Mercedesszel uralta az első szabadedzést a Red Bull Ringen – a hazai csapatnak Max Verstappen 3. helyezésével kellett beérnie.
Talán szusszanni sincs ideje a csapatoknak a három egymást követő versenyhétvégén, a fejlesztési versenyben ez sem jelenthet akadályt számukra. A kevés idő ellenére Ausztriában többen is újításokkal rukkoltak elő. Az élmezőnyben a Mercedes új aerodinamikai csomagját látva már van, aki B-autót emleget. A németeknek a W09-es alapos átalakítása ugyanakkor extra tesztmunkát is jelent a szabadedzéseken. A Red Bull eközben az új időmérős „partimódja” mellett a légellenállási problémáikat csökkentő három DRS-zónában bízott a hétvége előtt, a Ferrari pedig abban, hogy ezúttal nem siklik félre a nyitónapon, mint az előző két hétvégén.
A középmezőny sem lazsált, Spielbergbe a Force India és a Sauber egy módosított padlólemezt, a Toro Rosso új, egyedi véglappal ellátott vezetőszárnyat, a Renault pedig az új MGU-K-ját hozta, míg a Williams most vetette be az első fejlesztést abból a csomagból, amellyel a Magyar Nagydíjig megoldaná autója hátsó részen tapasztalt leszorítóerős problémáját, amely a mezőny végén tartja őket év eleje óta.
A fejlesztési munka Grove-ban némi változást is hozott: Szergej Szirotkinnek az első tréningen pihenőt adtak, hogy autóját Robert Kubica vihesse pályára az első másfél órában. A lengyel hű szurkolói a délelőtti órákban el is lepték a lelátót.
A mindössze 19 fokos időben az aszfalt is csak 25 Celsius-fokig melegedett fel, a csütörtökön tapasztalt esőre pedig a tréning elején csak a hegyeken ülő felhők emlékeztettek. Az első mért köröket stílszerűen egy Red Bull futotta a Red Bull Ringen: Max Verstappen a szuperlágy gumin 1:06,470-es körrel adta meg az alaphangot.
Az első félóra mégsem a Red Bullról, hanem két fő ellenfeléről, de főleg a Mercedesről szólt. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is a szuperlágy gumin futotta első etapját, tucatnyi körük során pedig sorra javították meg egymás legjobbját. A boxba végül a brit vonult a jobb eredménnyel, 1:05,525-ös köre másfél tizeddel volt erősebb csapattársáénál.
Mögéjük a Ferrarik zárkóztak föl, ám Sebastian Vettel úgy futott 1:05,745-ös időt, hogy az eggyel puhább ultralágy gumin volt. A németnek a mercedesesekhez hasonlóan voltak kisebb kisodródásai mért körein, ám igazán meleg helyzetbe a boxutcában került. Kifelé igyekezve a McLaren éppen az orra elé küldte ki Stoffel Vandoorne-t a garázsból, és ha nem fékezi blokkolósra a gumiját, Vettel bele is hajt a narancssárga autóba. „Láttátok ezt?” – kérdezte teljes nyugalommal. Az FIA mindenesetre látta: veszélyes kiengedés gyanújával indított vizsgálatot.
A Red Bullok az edzés elején nem sokat mutattak, Daniel Ricciardo a többiekhez képest csak későn érkezett meg a pályára. Autóján ráadásul a lágy Pirellik voltak – ezt a típust rajta kívül csak a Sauberek használták ekkor. Ám ez sem akadályozta azonban abban, hogy még az edzés félideje előtt felugorjon a második pozícióba, 0,046 másodperces lemaradással Hamilton mögött.
Verstappen csak Vettelt tudta megelőzni a 4. helyen, hátránya a szuperlágy gumin 0,220 volt a vezető brittel szemben. Egyik gyorskörében viszont elkövetett egy hibát: szélesre futott a 4-es kanyar után, jobb kerekeivel a kavicságyba hajtott, megpördült, majd visszadöcögött a boxba.
A pálya határaival nem csak neki gyűlt meg a baja. Az utolsó előtti kanyarban előbb Stoffel Vandoorne, majd Pierre Gasly sodródott ki és futott rá a magasított kerékvetőre. A belgának megrepedt az orrkúpja és félig letört a vezetőszárnya. Az aszfalton húzva hozta be a boxba. A Toro Rossó-s kollégának ezzel szemben csak egy darab vált le a szárnyáról – fájdalom, hogy ez új fejlesztésű darabról volt szó…
A második „félidőbe” lépve friss ultralágy gumik kerültek az élmezőny autóira. Räikkönen gyors javítása után második körében sikeresen kockásra is fékezte őket miközben a hajtűkanyar bukóterébe csúszott – meg is rekedt ezzel a 6. helyen. Vettel ezzel szemben sikeresen javított, egészen 1:05,180-ig gyorsult, és a péntekjeihez szokatlanul közel volt a Mercedesekhez.
Legalábbis egy darabig. Hamilton és Bottas tudniillik több gyorskört is teljesített a lila abroncson, melyen elsőként tört be 1:05 alá. Hamiltonnál volt – a jó egy tizedes – előny, aki 1:04,839-re javított, és ezzel máris fél másodpercre megközelítette a pályacsúcsnak számító tavalyi pole-időt.
A második finn mögé a körét valamivel később futó Verstappen jött fel 1:05,072-es eredménnyel, hátrébb szorítva Vettelt, az ötödik hely Ricciardóé, a hatodik Räikkönené volt. Helyzetük az utolsó negyedórában már nem változott: vagy a garázsban, vagy megtankolt autóval, hosszú etapokat teljesítve töltötték a hátralévő időt.
Mögöttük a középmezőny a franciaországi képet tükrözte. A 7. helyen Romain Grosjean vert sátrat, a hátránya egy másodperc fölött volt. Ő és Kevin Magnussen, valamint a már az edzés közepén közéjük ékelődő Pierre Gasly is a szuperlágy gumin futott, és top 10-es hegemóniájukat csak az utolsó félórába lépve törték meg a riválisok, amikor már többen puhább típusokra váltottak. A francia mögött végül Esteban Ocon szerezte meg a 8. helyet, míg Magnussen elé a két Sauber is befurakodott, hátraszorítva őt a 12. helyre.
Meggyűlt a baja az osztrák pályával a számos kicsúszást bemutató Charles Leclerc-nek, aki főleg az első kanyarban szerette elhagyni a pályát. Féktávját még nem sikerült tökéletesítenie, ám ennek ellenére is gyorsabbnak bizonyult Marcus Ericssonnál. Helyezéseik pedig azt mutatták, hogy a Sauber nemcsak hogy végérvényesen megvetette lábát a középmezőnyben, kezd egyre magabiztosabban feljebb törni benne.
A McLaren ezzel szemben mintha egyre hátrébb csúszna. Az első 55 percnek Fernando Alonso, az utolsó 40-nek Stoffel Vandoorne töltötte a nagy részét a garázsban. A spanyol autójának elején megjelenő áramlásjelző festék arról tanúskodott, hogy Woking továbbra is a szélcsatornában nem látott aerodinamikai problémái forrását kutatja. Csapattársa ezzel szemben szárnytörése után rostokolt a garázsban. Gyengébb köreiket talán az is magyarázta, hogy a csapat utasította őket a veszélyes magasított kerékvetők elkerülésére, emellett az ultralágyas időket sem erőltették. A kétszeres bajnok például a lágy típuson ment több hosszabb etapot is. Alonso a 17., Vandoorne a 18. legjobb időt autózta.
A mezőny végén a beugró Robert Kubica zárt, aki még az utolsó előtti helytől is igencsak messze volt. Az ő feladata viszont nem a köridők hajszolása volt, különböző beállítás-variációkat tesztelt, melyek a következő hetekben érkező fejlesztéseket készítették elő. A Williams másik versenyzője, Lance Stroll a 16. legjobb időt autózta, megelőzve a McLareneket.
Osztrák Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:04,839 |
|
39 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:04,966 |
+0,127 |
39 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:05,072 |
+0,233 |
42 |
4. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:05,180 |
+0,341 |
29 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:05,483 |
+0,644 |
22 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:05,776 |
+0,937 |
31 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:06,028 |
+1,189 |
30 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:06,055 |
+1,216 |
40 |
9. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:06,215 |
+1,376 |
31 |
10. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:06,394 |
+1,555 |
36 |
11. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:06,400 |
+1,561 |
32 |
12. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:06,404 |
+1,565 |
23 |
13. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:06,427 |
+1,588 |
29 |
14. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:06,455 |
+1,616 |
41 |
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:06,479 |
+1,640 |
34 |
16. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:06,567 |
+1,728 |
32 |
17. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:06,612 |
+1,773 |
30 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:06,698 |
+1,859 |
30 |
19. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:06,871 |
+2,032 |
45 |
20. |
Robert Kubica |
Williams-Mercedes |
1:07,424 |
+2,585 |
38 |
|