Hírek>> : McLaren: Csak gyári csapatként lehet bajnokságot nyerni |
McLaren: Csak gyári csapatként lehet bajnokságot nyerni
2018.06.26. 14:47
Az idei motorváltásuk fényében érdekes kijelentést tett Éric Boullier: szerinte bajnokságot nyerni csak gyári háttérrel lehet a mai F1-ben.
A mondatot jól ismerjük már – Ron Dennis legfőbb érve volt a gyári háttér, amikor 2014 közepén bejelentette, szerződést kötött a Hondával, és a következő évtől a japán gyár lett a McLaren motorpartnere. A korábbi wokingi vezetőnek meggyőződése volt, hogy ha továbbra is a Mercedes mellett maradtak volna, sosem lett volna esélyük a gyári Mercedes legyőzésére, egyezségükkel viszont biztosra vette, hogy a McLaren-Honda fogja megtörni a csillagosok uralmát.
Utóbbi téren talán nagyot tévedett, mindez azonban nem jelenti azt, hogy a gyári háttér fontossága csekélyebb lenne, mint 2014-ben. A McLarennél Dennis utódai ennek ellenére úgy döntöttek, ezt is hajlandóak föladni, csak hogy szabadulhassanak a problémás Honda-motortól, és múlt év végén három évre aláírtak a Renault-val.
Tekintve, hogy a Francia Nagydíj előtt a Red Bull eközben éppen a franciákkal szakított, hogy a Hondával álljon össze, s mindezt elsődlegesen a gyári háttér lehetősége miatt tette, Le Castellet-ben a mclarenesek nem kerülhették az arra vonatkozó kérdést, még mindig helyesnek érzik-e a választásukat.
Zak Brown ügyvezető igazgató nem mutatta a megbánás jelét, mi több, szerinte a Honda idén a McLarennek is köszönetet mondhat az elért javulásáért. „A Honda nagyot lépett előre ebben az évben, intelligens emberek alkotják a csapatukat, akik nagyon keményen dolgoznak. Szerintem az előző három évből is tanultak. Szorosan együttműködtünk velük, elmondtuk nekik a véleményünket bizonyos területeken, ameiről úgy gondoltuk, a fejlődésük segítségére lehet. Nem tudom, mit csináltak a télen, de egyértelműen javultak. A jó csapatok tanulnak a nehéz időkből, és talán mi is hozzájárultunk a fejlődésükhöz” – fogalmazott az amerikai.
Fernando Alonso eközben azzal érvelt, hogy a Renault-val így is előreléptek, mivel egy évvel ezelőtt ilyenkor még pontjuk sem volt a Hondával. „Most viszont hetedikek vagyunk az egyéni bajnokságban és ötödikek a konstruktőröknél, a kapcsolatunk (a motorpartnerrel) pedig jobb és egészségesebb, mint valaha” – fejtegette.
És hogy mi a helyzet a Ron Dennis-i alaptézissel, miszerint gyári motor nélkül nem megy? Éric Boullier versenyigazgató elismerte, ez még továbbra is érvényes! Csak éppen a McLaren nem volt olyan helyzetben a három Honda-év után, hogy tovább várja, mire leszedhető lesz az igen lassan érő gyümölcs a fáról. „A Red Bull szerintem bizonyította, hogy lehet futamokat nyerni partnermotorral, de a bajnokság megnyerése egy másik szint. Gyári csapatnak kell lenned ehhez” – állapította meg.
Szavait a Red Bull-os Christian Horner is megerősítette, kiemelve, ők éppen emiatt döntöttek a Honda mellett a Renault ellenében. „A Renault-nak már ott a gyári csapata, az F1-ben pedig mindenki van annyira önző, hogy magának akarja a legjobbat. A Hondával való kapcsolatunkkal ők csak a Red Bullra fognak fókuszálni, nem osztják meg a figyelmüket” – mutatott rá a brit.
Ellentmondás? Talán. Ám tény, miközben a Red Bull csapata számára a következő szintet az jelentené, hogy újra világbajnok lesz, a McLaren itt még nem tart, neki előbb újra futamgyőztessé kell válnia, és csak ezt követően álmodhat merészebbet. Boullier szerint e cél megvalósításához pedig igenis jó választás volt a Renault – főleg most, hogy a Red Bull szakít a franciákkal. „Egy új utazást kezdtünk a Renault-val, most még szokjuk a közös munkát. Sok területet kell még fölfedeznünk, amire aztán építkezhetünk, de most kicsit több figyelem jut majd nekünk, hiszen a Renault-nak kevesebb csapatot kell kiszolgálnia. Ez pedig jó hír számunkra, miközben a legjobbakat kívánjuk Christianéknak” – mondta Boullier.
Már csak az a kérdés, mi lesz akkor, ha éles fordulattal valahogyan futamgyőztessé válnak, és meg kell tenniük a következő lépést. A választ reményeik szerint a 2021-es új motorszabályok jelentik, amelyek elméletben javítani fognak a partnercsapatok helyzetén, vagy akár új márkák beszállásával kínálhatnak új lehetőségeket a gyári háttérre.
|