Hírek>> : Van itt baj! A McLaren tudja, csak nem látja… |
Van itt baj! A McLaren tudja, csak nem látja…
2018.06.24. 12:34
Idei eddigi leggyengébb időmérős szereplése után a McLaren elismerte, szélcsatornás problémák hátráltatják az autójuk kijavítását. Tudják, hogy létezik egy hiba, csak éppen nem látják...
Baljós jel: Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne együtt sétálgat a boxutcában a Francia Nagydíj időmérőjének első felvonása után… A két versenyzőnek nem volt jobb dolga, mivel már a Q1-ben búcsúzni kényszerült. A spanyol 16. és a belga 18. rajtkockája a mélypontot jelenti az istálló magaslatoktól amúgy sem hemzsegő 2018-as szezonjában.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a két versenyző egyhangúan állította, nem volt gond autójuk viselkedésével, csupán annyi, hogy túl lassú volt. Alonso emellett megjegyezte, lemaradtak a fejlesztéssel, már versenyek óta nem érkeznek az újítások, így a többiek kezdik faképnél hagyni őket.
A csapat időmérőt követő sajtótájékoztatójáról ezúttal távol maradt a versenyigazgató, Éric Boullier. Ez sem jó előjel. Az indoklás szerint a mérnökökkel kellett egyeztetnie a kellemetlen helyzet kapcsán. Helyette megjelent viszont Zak Brown ügyvezető igazgató, aki elárult pár háttér-információt arról, mi is ez a furcsa gond a kezes, mégis lassú MLC33-assal.
Elmondása szerint tudják, hogy van probléma a konstrukció aerodinamikájával, csak éppen nem látják. „Beazonosítottunk problémát vagy problémákat. Aerodinamikai jellegűek, és nem mondanék többet róluk. Olyasvalamiről van szó, ami a szélcsatornában nem látszik. Emiatt nem is tudunk próbálkozni a megoldásával a szélcsatornában, mivel ott nem tudjuk reprodukálni a problémát vagy problémákat.”
E patthelyzet miatt a csapat alternatív útra kényszerült: a versenyhétvégéken, szabadedzéseken kell letesztelnie a különböző megoldási lehetőségeket. Két versenyzőjük ennek jegyében már pénteken is összehasonlító teszteket végzett a padlólemezzel és egyéb aerodinamikai elemekkel, ez viszont az időmérőre és a versenyre való felkészülésükből vesz el időt. „A pályán próbálunk megoldást találni. Mivel nincs tesztelés, vagy legalábbis korlátoltak a tesztlehetőségek, a hétvége során alkalmazunk különböző konfigurációkat, szárnyakat, padlólemezeket. Sajnos a versenypályán kell végrehajtanunk az összevetéseket. Miközben a többi csapat halad a fejlesztési menetrendje szerint, és végzi az alapprogramját, nekünk azonosítanunk és megoldanunk kell a problémákat” – magyarázta az amerikai.
Fölvetődhet, hogy a McLaren legnagyobb gondját ezek szerint nem az autó, hanem a szélcsatorna jelenti, ám Brown elárulta, nem a berendezés a gyanús, mivel hiába van saját szélcsatornájuk, többekhez hasonlóan a Toyota kölni eszközét használják, amelyben a Force India is fejleszti az autóit, valamint amelyben a Le Mans-t nyerő LMP1-es Toyota is csiszolódott. „A Toyota szélcsatornája rendben van. A versenyautónk karaktere az, ami miatt nem lehet mindent szimulálnunk a szélcsatornában. Az általunk azonosított gyenge pontok nem mutatkoznak meg a szélcsatornában, akár a Toyotáéban, akár máséban próbálkozunk ezzel.”
Mindez megmutatja, a McLaren idei gondjai valóban mélyebben gyökereznek, mint azt a csapat év eleji magyarázatai (késés, motorváltás, megbízhatósági problémák) sugallták. Ezt látva nem csoda, hogy többen az esetleges belső átszervezésekről és személycserékről találgatnak, valamint válsághangulatról cikkeznek.
Éric Boullier versenyigazgató a csapatával kapcsolatos negatív hírek hallatán pénteken határozottan kijelentette, eszében sincs felállni a pozíciójából. És most Brown is leszögezte, bízik a franciában. „Megerősíthetem, hogy a versenycsapatunkból mindenki ott lesz Abu-Dzabiban is” – jelentette ki.
Ez még persze jelentheti azt, hogy év végén lesznek változások, ám ilyen messzire a főnök még nem tekint. „Nem kívánok semmilyen személycserébe belemenni a hét-nyolcszáz fős versenycsapatunk kapcsán. Éric értékes tagja a csapatunknak. Rá kell jönnünk, hogy mit rontottunk el az idei aerodinamikával és az autó fejlesztésével” – mondta Brown, megerősítve Boullier azon korábbi szavait, miszerint a 2019-es szabályváltozások ellenére sem fogják leállítani a problémás mostani autójuk fejlesztését, mert az idei hibákat nem akarják átvinni a következő szezonra.
|