Hírek>> : Kettős Mercedes-sikerrel és piros zászlóval zárult az első edzés |
Kettős Mercedes-sikerrel és piros zászlóval zárult az első edzés
2018.06.22. 18:05
Egyelőre nem tudni biztosan milyen motorral, de a Mercedesek futották a legjobb köröket a régi-új francia pályán. Max Verstappen és Sebastian Vettel sokat rostokolt a garázsban, több kicsúszást is láthattunk, a gyakorlásnak pedig egy piros zászló vetett véget.
Tíz év szünet után újra egy Francia Nagydíjnak vágott neki a Forma–1 mezőnye, 28 év után először a Le Castellet mellett fekvő Paul Ricard-versenypályán. A létesítmény csak félig ismeretlen a résztvevők számára a korábbi tesztek miatt, annak új, a monacóival és a silverstone-ival megegyező aszfaltja viszont újdonság számukra. A 25 fokos déli melegben a pálya máris egészen 44 fokig melegedett föl.
Az első szabadedzés előtt a legnagyobb kérdés az volt, milyen motorral futnak ki a Mercedes-autók. Még a gyakorlás előtt sem voltak hajlandóak elárulni terveiket. Csak annyi volt biztos, hogy kapnak új motort, az nem, hogy az az első vagy a második specifikáció lesz-e. Pár perccel a kezdés után aztán híre ment, hogy a gyári csapatnál a Kanadában félretett új fejlesztést vitték pályára, melynek sorsáról csak később döntenek. A pontos specifikációról a csapat viszont csak a második edzés után ígért információt.
Akármilyen verzióval is, de Valtteri Bottas futotta meg az első köridőt: 1:36,849 másodpercet. Az első negyedóra ennek ellenére eseménytelenül csordogált. A két Mercedes az ultralágy gumikon futott, Max Verstappen a lágyon, mégis a holland jegyezte a jobb eredményt, aki 1:35,261-gyel 0,5 és 0,8 másodpercet vert Bottasra és Hamiltonra. Rajtuk kívül a pályát a WEC-tesztekről ismerő Brendon Hartley szorgoskodott még, ám az ő nevéhez a nap első kicsúszása fűződött. A 6-os kanyarban háttal hagyta el a pályát, s tesztelte a dörzspapírra emlékeztető felületű kék csíkok lassító hatását az aszfaltozott bukótérben. Sikeresen, hiszen nem találkozott a fallal.
Jó tíz perccel később Stoffel Vandoorne is a tempó jobbos áldozata lett – ugyanúgy a kék csíkozás fogta meg a McLarenjét a korlát előtt.
Húsz perc elteltével a Ferrarik és Daniel Ricciardo is megjelentek a pályán, nem sokkal később pedig a Mercedesek is visszatértek, és az élen változatos pofozkodás indult a három élcsapat között. Rövid ideig Räikkönen állt az első helyen, aztán hol Bottas, hol Ricciardo javított az eredményén. A piros és ezüstszínű autókon az ultralágy, a kéken a lágy gumik voltak fenn. Az ausztrál versenyző 1:32,576 másodpercig gyorsult, így közel 6 tizedes előnnyel vezette a mezőnyt az edzés felénél Bottas, Räikkönen és Hamilton előtt.
A csapattársak eközben kissé leszakadtak. Az 5. helyen Esteban Ocon Fernando Alonsót, Pierre Gaslyt, Sergio Pérezt és Carlos Sainzot előzte meg; Sebastian Vettel csak a 10. helyen állt 1:35,1-es körével, a 11.-nek visszaeső Verstappen pedig nem javított korai idején, mivel kiszállították autójából, melyen komolyabb átalakítást végeztek.
Az első háromnegyed óra megmutatta, a helyszín újdonsága és a változatos aszfalt mellett milyen kihívások elé állítja még a versenyzőket a Paul Ricard. A pálya nemcsak széles, szeles is, ami többeket megtréfált. Hartley és Vandoorne után Kimi Räikkönen is megpördült a 6-os kanyarban, Charles Lecerc az első, Marcus Ericsson pedig a 14-es fordulóban vágódott ki a pályáról. Ezek után Alonsót figyelmeztette mérnöke: „Sokan kicsúsznak a hatos kanyarban a változó szélirány miatt.”
Hajmeresztő jeleneteket viszont nem csak ez okozott. Kimi Räikkönennek az egyik balosban kívülről kellett megkerülnie a versenyíven lassan haladó egyik Williamst, míg Lewis Hamiltonnak egyszerűen félre kellett rántania a kormányát, s egy másik pályavonalra terelni a Mercedesét, miután az egyik féktávon Stoffel Vandoorne feltűnően lassan blokkolta a versenyívet.
A Toro Rossónál másféle problémával szembesültek. A franciát egy kommunikációs gubanc „segítségével” sikerült a gumivisszaadós 40 percen túl is kint tartani a plusz szettjén (amit akkor már vissza kellett volna adniuk a Pirellinek), és emiatt az FIA vizsgálatot indított ellenük.
A második háromnegyed óra Bottas javításával indult, aki – ismét az ultralágyon – előbb 3 századra közelítette meg Ricciardót, majd 1 századdal elé ugrott: az új vezető idő 1:32,566 lett. Hamiltonnak ekkor még nehézségei voltak a másik Mercedesszel: „Nem akar fordulni az autó” – panaszkodott mérnökének. A szárnybeállítás korrigálása hatásosnak bizonyult, hiszen címvédő ezt követően két lila szektorral nyitva, 1:32,273-as körrel átvette a vezetést csapattársától, majd kicsit később 1:32,231-re faragta a legjobbját.
Bár a korábban vezető Ricciardo a következő menetére ultralágy gumit kapott, nem tudott javítani, így a két Mercedes mögé szorult, 0,3 másodperces hátránnyal, de így is megelőzve a 0,8-es lemaradásban lévő Räikkönent.
Csapattársaiknak továbbra is dadogós volt az edzésük. Vettel hosszú időt töltött a garázsban, miközben szerelői az első felfüggesztésén állítottak, s ez idő alatt vissza is esett a mezőny végére. Később az ultralágy gumin megfutotta első 33-as köreit, és ezzel a legjobb ötbe verekedte magát. Az edzés felénél még 10 körig sem jutó Verstappen ezzel szemben hiába tért vissza a hosszabb szünete után, komoly alulkormányzásra panaszkodott, az egyik jobbosban ki is sodródott, majd megint a garázsba hajtott, ahol ismét hosszabb időre eltűnt.
Gyengélkedésének is köszönhetően a legrutinosabb hazai versenyző, Romain Grosjean 1:33,3-as körével letáborozott a 6. helyen. A franciának két hete szárnyakat adott a csapat új aerodinamikai csomagja – a más stílusú Kevin Magnussent viszont érezhetően visszavetette. A dán most éppen csak a legjobb 10-be került, csapattársától a franciánál fél másodperccel lassabb Pierre Gasly, Max Verstappen és Sergio Pérez választotta el.
Hozzátartozik azonban, hogy Verstappen éppen javítani próbált, amikor megtörtént az első komolyabb baleset a szabadedzésen, amit piros zászlóval intettek le. Marcus Ericsson a gyors Signes-kanyarban repült ki a pályáról, miután az autó hátulja kitört, Sauberjét pedig ezúttal sem a kék, sem a még durvább piros csíkok sem tudták megfogni, az a pálya széli falban csattant. A svéd sértetlenül megúszta, az autója viszont – manapság egyre ritkábban látott módon – lángra kapott. Mivel a visszapillantója letört, Ericsson kényelmesen állítgatta a kormánykapcsolóit, s csak a pályabírók heves integetése láttán jött rá, hogy talán sietnie kéne, mielőtt ő is megpörkölődik.
A piros zászlót a zöld jelzés helyett aztán a kockás váltotta – e csúnya bukással ért véget a Francia Nagydíj első szabadedzése, mely kettős Mercedes-sikert hozott. Már csak azt nem tudni, pontosan milyen motorral.
A Ferrarik egyelőre nem mutattak meggyőző formát, Sebastian Vettelben és Max Verstappenben bőven maradt még tartalék, a középmezőnyben pedig egyelőre a Haas viszi a prímet.
A Renault nem villogott hazai pályáján. Nico Hülkenberg csak Stoffel Vandoorne-t és Szergej Szirotkint tudta megelőzni, Carlos Sainz éppen csak kiszorult a legjobb tízből, és egy teljes másodperccel lassabb volt Grosjeannál. Szenvedett Charles Leclerc is, aki csapattársához hasonlóan szintén többször hagyta el a pályát, ám az ő autója legalább egyben maradt, ráadásul így is a 13. idő lett az övé. A McLarenek ezzel szemben a legjobb 15-be sem fértek be, Fernando Alonso 2,6 másodperces hátránnyal zárt.
Francia Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:32,231 |
|
25 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:32,371 |
+0,140 |
29 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:32,527 |
+0,296 |
25 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:33,003 |
+0,772 |
23 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:33,172 |
+0,941 |
19 |
6. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:33,318 |
+1,087 |
22 |
7. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,331 |
+1,100 |
15 |
8. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:33,685 |
+1,454 |
23 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:33,719 |
+1,488 |
26 |
10. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:34,108 |
+1,877 |
23 |
11. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:34,258 |
+2,027 |
25 |
12. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:34,484 |
+2,253 |
14 |
13. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:34,513 |
+2,282 |
21 |
14. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:34,592 |
+2,361 |
21 |
15. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:34,664 |
+2,433 |
25 |
16. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:34,862 |
+2,631 |
20 |
17. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:34,881 |
+2,650 |
28 |
18. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:34,993 |
+2,762 |
24 |
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:35,021 |
+2,790 |
24 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:35,105 |
+2,874 |
25 |
|