Hírek>> : Alonso óriási hajrájával nyert a Toyota a Le Mans-i 24 órás versenyen |
Alonso óriási hajrájával nyert a Toyota a Le Mans-i 24 órás versenyen
2018.06.17. 16:53
Alonso elsőre megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, így az autósportok mesterhármasához már csak az Indy 500-on kell győznie. Nagyon megdolgozott a sikerért.
Története során először nyert a Toyota a Le Mans-i 24 órás versenyen, ráadásul a győztes autó egyik pilótája a kétszeres F1-es világbajnok Fernando Alonso volt. A spanyol versenyző idén csatlakozott a japán istállóhoz, Sébastien Buemi és Nakadzsima Kazuki váltótársaként a spái futam után Le Mans-ban is rögtön győzni tudott.
Alonso ezzel nagy lépést tett az ún. tripla korona, vagyis az autósportok mesterhármasának elérése felé. A Monacói Nagydíj és a Le Mans-i 24 órás megnyerése után már csak az Indianapolis 500-on kell győznie. Ott tavaly már szerencsét próbált, de győzelmi esélyeit egy motorhiba tette tönkre.
Azt már a Le Mans-i 24 órás verseny előtt is lehetett tudni, hogy ha a két Toyota nagyobb gondok nélkül kibírja a versenytávot, akkor az övék lesz az összetett első két pozíciója, hiszen a Porsche és az Audi kiszállásával az LMP1-es kategóriában nem akadt komoly ellenfelük. A viadal összképe is ezt mutatta, a két Toyota valamelyikének elsősége egy pillanatig sem forgott veszélyben.
A 7-es és a 8-as számú autó azonban így is komoly versenyt vívott, sokáig nem volt egyértelmű, hogy melyikük kerül majd ki győztesen. Az első 90 kör után a 8-as Toyotát vezető Nakadzsima Kazuki 12 másodperces előnnyel vezetett márka- és honfitársa, Kobajasi Kamui előtt, míg az SMP Racing 17-es autója (akkor még a 3. helyen) már ekkor körhátrányba került a 13,6 kilométeres pályán.
Ahogy ez lenni szokott, az események éjszaka éleződtek ki igazán, a két Toyota sorrendje váltakozott.
A 8-as rajtszámú autó kétszer is stop and go büntetést kapott lassú zóna alatti sebességtúllépés miatt, így egy ideig hatalmas hátrányban haladtak José María López mögött, de később a 7-est is megbüntették ugyanezért, és éjszaka Alonso szenzációs etapot futott, ezzel ismét játékba hozta az autóját a győzelemért.
Alonso 2 perc 10 másodperc hátránnyal vette át az autót Sébastien Buemitől és 44 másodperc hátránnyal adta át azt Nakadzsimának.
„Nyilvánvalóan nyomni kellett – nyilatkozta az éjszakai etapja után. – Időt vesztettünk a büntetéssel, balszerencsés helyzetbe kerültünk a Safety Carral, úgyhogy ideje volt visszavágni. Jól éreztem magam az este, formában voltam, próbáltam igyekezni és felzárkózni. Azt hiszem, másfél percet behoztam. A munka egy részét elvégeztük, de még pár másodpercet le kell dolgoznunk.”
A helycsere reggel 6:25-kor történt meg, Nakadzsima ekkor előzte meg Kobajasit és később ki sem engedték a vezetést a kezükből. Délelőtt ráadásul a 7-es autóval López megcsípte a füvet és később meg is pördült.
Nagy megtiszteltetésnek érezte
A 8-as Toyotával Nakadzsima szelte át a célvonalat, Alonso neki adta át a volánt a saját utolsó etapja után. A kétszeres világbajnok a Eurosportnak kijelentette, óriási megtiszteltetésnek érzi, hogy a számos nagydíj után vezette az Indy 500-at, a Le Mans-i 24 órás versenyt és a Daytonai 24 órás versenyt is.
„Sokoldalú versenyző próbálok lenni, és remélhetőleg ezek a kalandok jobb pilótává tesznek. Amikor először gondoltam a [Le Mans-i] 24 órás versenyre, már akkor nagy tiszteletet éreztem és az első néhány évben csak alkalmazkodásra számítottam. Most viszont szenzációs csapat áll mögöttünk, két lenyűgöző autóval, és a győzelemért küzdünk” – mondta néhány órával a leintés előtt.
Nem volt sima a győzelem
Noha a tempó terén közvetlen veszély nem leselkedett a Toyotákra, a 24 óra során akadtak aggasztó pillanataik. André Lotterer a Rebellionnal hozzáért Alonsóék autójához a rajtnál, majd a spanyol pilóta defektet is kapott még a verseny elején. A 7-es Toyota bő másfél órával a vége előtt lelassult a pályán, de rádiós segítséggel meg tudták oldani a problémát, így a 8-as autó még tovább növelte az előnyét.
Ezek azonban eltörpülnek az LMP1-es mezőny privát csapatai által átélt gondok mellett. Az LMP2-es mezőny előtt mindössze a Toyota és a Rebellion két autója ért célba. Jenson Button az SMP Racing autójával alig 2 órával a leintés előtt esett ki végleg, és Pastor Maldonado sem tudott dobogóra állni a Dragonspeed színeiben.
Noha az LMP1-ben nem alakult ki akkora küzdelem, mint a mezőny többi kategóriájában, Safety Carra és lassú zónára így is sokszor szükség volt.
Már az első 6 óra során is többször le kellett lassítani a mezőnyt, először a 4-es rajtszámú Bykolles Racing Team ENSO-Nismo miatt, mert pilótája, Dominik Kraihamer a falnak ütközött és kiesett.
Montoyánál elfogyott a tudomány
Alonsón, Buemin és Nakadzsimán kívül felemásan alakult a verseny a korábbi F1-es pilótáknak. Nem indult jól a futam Juan Pablo Montoya számára sem, aki a United Autosports LMP2-es autójával a falnak csúszott. Saját elmondása szerint „elfogyott a tudománya”, amikor hibázott, de szerencséjére csak a műszaki mentéssel vesztettek időt, folytatni tudták a küzdelmet.
Így azonban hiába voltak gyorsak, az LMP2-es kategória győzelméért nem voltak versenyben, ráadásul márkatársuk, a másik autót vezető Paul di Resta alaposan összetörte a Ligier-t. Az LMP2-ben a G-Drive csapata magabiztos előnnyel győzött a korábbi F1-es pilóta, Jean-Eric Vergne, Antonio Pizzitola és Roman Ruszinov vezetésével.
A GTE Próban nem sikerült jól a BMW visszatérése az M8 GTE-vel, a tempó és a megbízhatóság terén sem tudtak labdába rúgni az idei verseny legizgalmasabb kategóriájában. Itt kiélezett küzdelem dúlt a Porsche és a Ford között, de nem a győzelemért, azt a 92-es szerezte meg, Michael Christensen, Laurens Vanthoor és Kevin Estre vezetésével.
A 68-as Ford GT dél körül nagyot csatázott a 91-es Porschéval, a Fordnál kifogásolták, hogy többszöri irányváltás és leszorítás is történt, de a sportfelügyelők végül nem nyúltak bele a sorrendbe, így Richard Lietz, Gianmaria Bruni és Frédéric Makowiecki autója lett a 2. helyezett, Joey Hand, Dirk Müller és Sébastien Bourdais a 3. helyet érte el.
A győztes Toyotát Nakajima vitte haza, összesen 388 kört pakoltak a technikába, a legjobb körük 3:17.658 volt, az átlagtempó 248.2 km/h, összesen 37 alkalommal voltak a pitben.
Végeredmény:
Poz. |
Kategória |
Autó |
Versenyzők |
Kör |
Hátrány |
1 |
LMP1 |
#8 Toyota |
Buemi, Nakajima, Alonso |
388 |
|
2 |
LMP1 |
#7 Toyota |
Conway, Kobayashi, Lopez |
386 |
+ 2 kör |
3 |
LMP1 |
#3 Rebellion |
Laurent, Beche, Menezes |
376 |
+ 12 |
4 |
LMP1 |
#1 Rebellion |
Lotterer, Jani, Senna |
375 |
+ 13 |
5 |
LMP2 |
#26 Oreca |
Rusinov, Pizzitola, Vergne |
369 |
+ 19 |
6 |
LMP2 |
#36 Alpine |
Lapierre, Negrao, Thiriet |
367 |
+ 21 |
7 |
LMP2 |
#39 Oreca |
Capillaire, Hirschi, Gommendy |
366 |
+ 22 |
8 |
LMP2 |
#28 Oreca |
Perrodo, Vaxiviere, Duval |
366 |
+ 2.539s |
9 |
LMP2 |
#32 Ligier |
De Sadeleer, Owen, Montoya |
365 |
+ 23 |
10 |
LMP2 |
#37 Oreca |
Jaafar, Jeffri, Tan |
361 |
+ 27 |
11 |
LMP2 |
#31 Oreca |
Gonzalez, Maldonado, Berthon |
360 |
+ 28 |
12 |
LMP2 |
#38 Oreca |
Tung, Richelmi, Aubry |
356 |
+ 32 |
13 |
LMP2 |
#29 Dallara |
Van Eerd, Van Der Garde, Lammers |
356 |
+ 27.097s |
14 |
LMP2 |
#33 Ligier |
Cheng, Boulle, Nicolet |
355 |
+ 33 |
15 |
LMP2 |
#23 Ligier |
Buret, Canal, Stevens |
352 |
+ 36 |
16 |
LMP2 |
#35 Dallara |
Shaitar, Newey, Nato |
345 |
+ 43 |
17 |
GTE Pro |
#92 Porsche |
Christensen, Estre, Vanthoor |
344 |
+ 44 |
18 |
GTE Pro |
#91 Porsche |
Lietz, Bruni, Makowiecki |
343 |
+ 45 |
19 |
GTE Pro |
#68 Ford |
Hand, Muller, Bourdais |
343 |
+ 26.729s |
20 |
GTE Pro |
#67 Ford |
Priaulx, Tincknell, Kanaan |
343 |
+ 1m59.292s |
21 |
GTE Pro |
#63 Chevrolet |
Magnussen, Garcia, Rockenfeller |
342 |
+ 46 |
22 |
LMP2 |
#47 Dallara |
Lacorte, Sernagiotto, Nasr |
342 |
+ 4.645s |
23 |
GTE Pro |
#52 Ferrari |
Vilander, Giovinazzi, Derani |
341 |
+ 47 |
24 |
GTE Pro |
#66 Ford |
Mucke, Pla, Johnson |
340 |
+ 48 |
25 |
GTE Pro |
#51 Ferrari |
Pier Guidi, Calado, Serra |
339 |
+ 49 |
26 |
GTE Pro |
#95 Aston |
Sorensen, Thiim, Turner |
339 |
+ 3m32.870s |
27 |
GTE Pro |
#71 Ferrari |
Rigon, Bird, Molina |
338 |
+ 50 |
28 |
GTE Am |
#77 Porsche |
Campbell, Ried, Andlauer |
335 |
+ 53 |
29 |
GTE Am |
#54 Ferrari |
Flohr, Castellacci, Fisichella |
335 |
+ 1m39.044s |
30 |
GTE Pro |
#93 Porsche |
Pilet, Tandy, Bamber |
334 |
+ 54 |
31 |
GTE Am |
#85 Ferrari |
Keating, Bleekemolen, Stolz |
334 |
+ 29.094s |
32 |
GTE Am |
#99 Porsche |
Long, Pappas, Pumpelly |
334 |
+ 1m51.905s |
33 |
GTE Am |
#84 Ferrari |
Griffin, Macneil, Segal |
332 |
+ 56 |
34 |
GTE Am |
#80 Porsche |
Babini, Nielsen, Maris |
332 |
+ 2.872s |
35 |
LMP2 |
#50 Ligier |
Creed, Ricci, Dagoneau |
332 |
+ 4.753s |
36 |
GTE Pro |
#81 BMW |
Tomczyk, Catsburg, Eng |
332 |
+ 23.627s |
37 |
GTE Am |
#56 Porsche |
Bergmeister, Lindsey, Perfetti |
332 |
+ 37.026s |
38 |
GTE Am |
#61 Ferrari |
Mok, Griffin, Sawa |
332 |
+ 2m32.499s |
39 |
GTE Pro |
#97 Aston |
Lynn, Martin, Adam |
327 |
+ 61 |
40 |
GTE Am |
#70 Ferrari |
Ishikawa, Beretta, Cheever |
324 |
+ 64 |
41 |
GTE Pro |
#69 Ford |
Briscoe, Westbrook, Dixon |
311 |
+ 77 |
42 |
LMP1 |
#5 Ginetta |
Robertson, Simpson, Roussel |
289 |
+ 99 |
43 |
GTE Am |
#86 Porsche |
Wainwright, Barker, Davison |
283 |
+ 105 |
44 |
LMP2 |
#44 Ligier |
Bertolini, Jonsson, Krohn |
334 |
+ 54 |
45 |
LMP1 |
#11 BR |
Petrov, Aleshin, Button |
315 |
Kiesett |
46 |
LMP2 |
#48 Oreca |
Lafargue, Chatin, Rojas |
312 |
Kiesett |
47 |
GTE Am |
#90 Aston |
Yoluc, Hankey, Eastwood |
304 |
Kiesett |
48 |
LMP2 |
#22 Ligier |
Hanson, Albuquerque, Di Resta |
288 |
Kiesett |
49 |
GTE Pro |
#64 Chevrolet |
Gavin, Milner, Fassler |
259 |
Kiesett |
50 |
LMP1 |
#10 BR |
Hedman, Hanley, Van Der Zande |
244 |
Kiesett |
51 |
LMP2 |
#25 Ligier |
Patterson, De Jong, Kim |
237 |
Kiesett |
52 |
GTE Am |
#88 Porsche |
Cairoli, Al Qubaisi, Roda |
225 |
Kiesett |
53 |
GTE Pro |
#82 BMW |
Farfus, Felix Da Costa, Sims |
223 |
Kiesett |
54 |
LMP2 |
#40 Oreca |
Allen, Gutierrez, Guibbert |
197 |
Kiesett |
55 |
LMP2 |
#34 Ligier |
Taylor, Ledogar, Heinemeier-Hansson |
195 |
Kiesett |
56 |
LMP1 |
#6 Ginetta |
Rowland, Brundle, Turvey |
137 |
Kiesett |
57 |
LMP1 |
#17 BR |
Sarrazin, Orudzhev, Isaakyan |
123 |
Kiesett |
58 |
GTE Pro |
#94 Porsche |
Dumas, Bernhard, Muller |
92 |
Kiesett |
59 |
GTE Am |
#98 Aston |
Dalla Lana, Lamy, Lauda |
92 |
Kiesett |
60 |
LMP1 |
#4 Enso |
Webb, Kraihamer, Dillmann |
65 |
Kiesett |
|