Hírek>> : Jön Alonso hétvégéje: szerdán rajtol a Le Mans-i program! |
Jön Alonso hétvégéje: szerdán rajtol a Le Mans-i program!
2018.06.13. 12:21
Szerdán hivatalosan is kezdeti veszi a Le Mans-i 24 órás hétvégéje, melyen Fernando Alonso a Toyotával a végső győzelemre tör. Ellenfelei nem várnak szoros küzdelmet a toronymagas esélyes japánok ellen – mutatjuk a programot!
Vasárnap Kanadában sorozatban második versenyét volt kénytelen feladni Fernando Alonso az F1-ben, ám a rosszba ezúttal vegyült valami jó is: így legalább hamarabb megkezdhette a Le Mans-i hétre való hangolódását. A spanyol már vasárnap este visszautazott Európába, és hétfőn máris Le Mans-ban tűnt föl, amely egy héten át az otthona lesz – és reményei szerint egy új dicsőség helyszíne is.
Alonso kapcsán nem túlzás kijelenteni, a McLaren és saját évek óta tartó nyűglődése miatt a WEC egyfajta kompenzációkeresés, hiszen miközben az F1-ben 2013 óta esélye sem volt futamot nyerni, addig az egyetlen gyári csapatként szereplő Toyotával már a legelső futamát megnyerte a spái 6 óráson. Mondják is sokan, hogy neki már fontosabb a mesterhármasa felé vezető út az állandóan kritizált F1-nél, ám elmondása szerint ez így nem fedi a valóságot.
„Az emberek azt hiszik, azért versenyzek más kategóriákban, mert a Forma–1-ben nem megy olyan jól. De ez nem igaz. Amikor 2014-ben én indíthattam el a Le Mans-i 24 órást, még a Ferrarinál versenyeztem, és már akkor azt mondtam, hogy évek óta álmodozom a versenyen való részvételről. Tehát már akkor megvolt ez az óhajom, amikor még nyerni tudtam a Forma–1-ben. Az egyiknek semmi köze a másikhoz” – tette helyre a dolgokat Alonso.
Bár az FIA különböző technikai korlátozásokkal és szabályokkal igyekszik tenni a kiegyenlítettebb küzdelemért a Porsche távozásával „kiürült” LMP1-ben, a két autót indító Toyota így is toronymagas esélyese a viadalnak. Még úgy is, ha ők jó ideje igyekeznek ennek ellenkezőjét bizonyítani.
Alonso így sem számít könnyű versenyre. „Meglátjuk, hogy alakul. Kemény verseny lesz. Itt a lényeg a csapatmunka, szerepet kap a szerencse is, és sok mindenre oda kell figyelned egy huszonnégy órás viadalon. De egyértelmű, hogy jók az esélyeink, mi vagyunk az egyik esélyesek, és majd kiderül, hogy összejön-e a tökéletes verseny.”
Az idénynyitó spái futam megnyerése mellett a Toyota a két héttel ezelőtti Le Mans-i teszten is a leggyorsabb volt – éppen Alonsóval. Előnyük ugyanakkor távolról sem volt olyan óriási, mint azt előzetesen gondolhattuk: Alonso 0,6 másodperccel futott jobb időt, mint a második helyen, vagyis a 7-es Toyota előtt záró 3-as számú Rebellion. Ám az ellenfeleknek így sincsenek illúzióik: biztosra veszik, hogy a japán gyártó tudatosan visszafogta magát. „Egyértelműen a Toyoták a leggyorsabbak. Nem értek el olyan köridőket, mint tavaly, és nyilvánvaló, hogy még nem mutattak meg mindent magukból: nem engednek betekintést a lapjaikba. Egy biztos, a különbség ennél nagyobb” – vélekedett az 1-es számú Rebelliont vezető Bruno Senna.
Csapattársa, Neel Jani is hasonlóan látja: „A valóságot csak a verseny hetében fogjuk meglátni. A Toyota szerintem messze előttünk lesz. De meglátjuk, nyomás alá tudjuk-e helyezni őket valamennyi ideig.”
Oliver Webb, a ByKolles versenyzője szerint átlátszó volt a Toyota visszafogottsága. „Mindenki más jobb időt autózott, mint tavaly az időmérőn, ők viszont lassabbak voltak a saját idejüknél. És nem volt rossz állapotú a pálya, szóval vannak még tartalékaik. A reális álomeredmény a többiek számára a harmadik hely, a mi minimális célunk, hogy a legjobb ötbe kerüljünk.”
Az SMP Racingnél a 2009-es F1-es bajnok, Jenson Button csapattársaként szereplő Vitalij Petrov azért figyelmeztetett: egy 24 órás verseny esetében még esélytelenként is van esélye az embernek. „Le Mans-ban bármi megtörténhet, ez nem csak egy hatórás verseny.”
Alonso bár saját várakozásait illetően szerényen fogalmazott, azt maga sem titkolta, hogy a Toyota csakis a győzelemmel lenne elégedett azok után, hogy az előző években műszaki gondok miatt nem jött össze nekik a siker. „Egy dobogós hely egészen remek lenne, igaz, már az nagy élmény lesz, hogy megtapasztalom Le Mans hangulatát. Igazán boldog viszont akkor lehet az ember, ha eléri a céljait. Nekünk pedig az a célunk, hogy megnyerjük ezt a versenyt. Már hónapok óta ezen dolgozunk, a csapat pedig évek óta ezt a célt üldözi. Szeretnénk végre teljesíteni a Toyota küldetését, ezért lenne jó, ha a dobogó felső fokára állhatnánk. Ha mindkét autónk dobogós helyen érne célba, az pedig annál tökéletesebb lenne. A csapat akkor lesz elégedett, ha meglesz az első hely” – fogalmazott a McLaren F1-es versenyzője, aki Nico Hülkenberg nyomdokába szeretne lépni, és 2015 óta az első győztese lenne Le Mans-nak úgy, hogy közben az F1-ben is aktív.
A Le Mans-i 24 órás verseny felvezetése valójában már múlt vasárnap megkezdődött az első hivatalos gépátvételekkel, emellett egyéb rendezvényeket, például autogramosztásokat is tartottak már. A pályán a program viszont a szerdán 16 órakor rajtoló első szabadedzéssel veszi kezdetét, mely este 20 óráig tart. Ezt követően este 22 órától rendezik az első időmérő edzést, melyen előbb a csapatok valamennyi versenyzője öt éjszakai kört teljesít, majd harcba száll a minél jobb köridőkért. Ezt aztán csütörtökön még további két kvalifikáció követi, a másodikat 19 és 21 óra között rendezik, a harmadikat 22 és éjfél között.
Pénteken a mezőny rápihen a nagy erőpróbára, a résztvevők délután 17 órától egy versenyzői parádén vesznek részt, hogy aztán szombat délelőtt 9 és 9:45 között már a bemelegítő edzésen vegyenek részt. A 24 órás verseny szombat délután 15 órakor rajtol, a Roland Garrost múlt vasárnap megnyerő teniszcsillag, Rafael Nadal jelzésére. Vasárnap ugyanilyen időben pedig az is kiderül, hogy a 60 induló autó közül hányan és milyen sorrendben teljesítették az embert és gépet próbáló távot.
|