Hírek>> : Ütöttek a falak, de Verstappen kerülte őket, és az élen marad |
Ütöttek a falak, de Verstappen kerülte őket, és az élen marad
2018.06.08. 22:01
Max Verstappen a második szabadedzést is megnyerte, ám a Mercedes még mindig nem mutatta meg magát a legpuhább gumin Kanadában. Sebastian Vettelt és Daniel Ricciardót is műszaki gondok hátráltatták az újabb piros zászlót és baleseteket hozó délutáni gyakorláson.
Meggyőzően kezdett a Red Bull, de mire képes, ha a gumiválasztása miatt spóroló Mercedes is átvált a hiperlágy gumira, a Ferrari pedig elkezd komolyabban foglalkozni a teljesítményével? És mennyit bírnak, hogyan működnek a puha keverékek a monacóitól teljesen eltérő pályán? E kérdésre vártunk választ a kanadai második szabadedzéstől, mely továbbra is napos időben, de a délelőttihez képest már jóval melegebb aszfalton vette kezdetét.
A két gyakorlás közti idő a Renault-nál váltócserével telt. Nico Hülkenberg korai leállása után a csapat kicserélte az erőátviteli egységet a sárga masinában, ám büntetés ezért most nem jár. A szabadedzéseken nem kötelező az előző futam váltóját használni, Hülkenberg pedig amúgy is délutánra kapta volna meg a monacói egységet.
Mivel az élcsapatok versenyzői közül az első negyed órában csak Kimi Räikkönen körözött, ez az időszak a finn uralmával telt. 1:14,382 másodperces körrel adta meg az alaphangot, amit az ultralágy gumin ért el. A már a délelőtt is a mezőnyben és a garázsában bujkáló csapattársának eközben nyomát sem láthattuk. Az 5-ös rajtszámú Ferrari az emelőn állt, a szerelők dolgoztak rajta, beszámolók szerint már jó másfél órája. Az nem derült ki, hogy műszaki hibáról vagy csak a beállítások alapvető átalakításáról volt-e szó, ám a német ezzel második edzésén is sok időt vesztegetett el.
A Mercedesek a délelőttjüket másolva megint a szuperlágy Pirellin nyitottak – riválisaikhoz viszonyítva nekik van a legkevesebb hiperlágyuk és a legtöbb szuperlágyuk –, ám Lewis Hamiltont és Valtteri Bottast ez sem gátolta abban, hogy egyből magukhoz ragadják a kezdeményezést. A brit egyből jó egy másodpercet vert Räikkönenre, aztán meg sem állt 1:12,777-ig. Csapattársa nemigen tudta tartani vele a lépést, 1:13,554-es időt ért el.
Bár ragaszkodtak a keményebb gumijukhoz, a nap folyamán először így is lehetőségünk nyílt közvetlenül összevetni a teljesítményüket a Red Bulléval, ugyanis Max Verstappen is a piros abroncson futotta első etapját. Hamiltontól 0,554 másodperccel lassabb időt ért el rajta, ám etapját – a többiekkel együtt – félbe kellett szakítania.
26 perc elteltével tudniillik megint lendült a piros zászló, és a délelőtthöz hasonlóan most is egy Renault miatt. Ezúttal Carlos Sainz volt a kiváltó ok, aki a 7-es kanyarból túl agresszíven próbált kijutni. Autója hátulja kitört, majd a falnak csapódott, megtörve a hátsó szárnyat és kárt téve a diffúzorban. No meg a pályában – emiatt a leállás.
A kényszerszünetben Hamilton, Verstappen és Bottas mögött a két McLaren következett, Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso sorrendben, másfél másodperces hátránnyal. Őket Räikkönen, a balesetező Sainz, Charles Lecerc, Esteban Ocon és Sergio Pérez követte.
Mért ideje egyedül Vettelnek nem volt még, ám ekkor már nem csak ő volt a garázsának foglya, hanem Daniel Ricciardo is, aki korán félbeszakította első etapját. Az ausztrálnak az erőforrásval adódott gondja. Christian Horner elmondása szerint már délelőtt sem „futott tisztán” a motor, ezért a szünetben kicseréltek pár kisebb alkatrészt, ám miután a zavar nem múlt el, úgy döntöttek, komolyabb részeket is cserélnek. Hangsúlyozta azonban: „Úgy gondoljuk, nem a belső égésű motorral van baj, csak annak a környezetével, pár elektromos résszel. Az MGU-K-ra viszont nem gyanakszunk pillanatnyilag.”
A leállás ezúttal tíz percig sem tartott, az újraindításnál pedig Vettel is teljesítette első köreit. A szuperlágy gumin 1:13,9-es eredményt ért el, aztán lassú tempóban visszatért a boxba, ami nem arról árulkodott, hogy megoldották a gondokat.
Ennél lényegesen gyorsabbnak bizonyult a másik Ferrari, amellyel Räikkönen hiperlágy gumit használva 1:12,328-as körrel átvette a vezetést. Közvetlen ellenfelei ekkor még mindig a szuperlágyat nyűtték, és Verstappen igazolta, a Red Bulljában több van ezen a típuson, mint a piros zászló előtti időszak sugallta. 0,081 másodpercre megközelítette Hamilton azonos keveréken elért idejét, és ezzel megerősítette a harmadik helyét Bottas előtt.
Aztán ő is átváltott a rózsaszín abroncsokra, és még tovább gyorsult. 1:12,198-del vette el az első helyet Räikkönentől.
Addigra már több versenyzőt is láttunk a pálya mellett, többek között Pierre Gasly és Kevin Magnussen is vágott le kanyart, ám egyikük sem járt olyan rosszul, mint Stoffel Vandoorne, aki Sainzhoz hasonlóan közeli ismeretséget kötött a betonfallal. „Nekimentem a falnak, és eltört a felfüggesztésem” – közölte csapatával, majd félrekormányozta McLarenjét. Virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, többek között az éppen ultralágyon javítani próbáló Hamilton körét is félbeszakítva.
28 perc volt még hátra, mire a pályát mentesítették a veszélytől, és ekkor már Vettel és Ricciardo is csatlakozott a többiekhez. Miközben az ellenfelek már a hosszú etapjaikat rótták, a négyszeres világbajnok a hiperlágy gumin próbálkozott gyorsabb körökkel. 1:12,985-ös ideje közel 7 tizeddel volt gyengébb a csapattársáénál, ám így is felzárkózott a legjobb ötbe.
És Ricciardónak is sikerült szépítenie. Ő előbb a szuperlágy gumin futott, ekkor még csak 14. volt, aztán hiperlágyra váltva utat talált a forgalomban, és Vettelt is hátrébb taszítva a 3. helyet szerezte meg, 0,4-es lemaradással csapattársától.
A középmezőnyben Romain Grosjean foglalta el a legelőkelőbb pozíciót a hiperlágyas körével, megelőzve a két Force Indiát és Fernando Alonsót, a 11. hely pedig a sauberes Charles Leclerc-é lett, aki Brendon Hartley egyenesekben megtáltosodó Toro Rossóját és Kevin Magnussent előzte meg. Nico Hülkenbergnek most csak a top 10-en kívül jutott hely, Pierre Gasly a hibázó Vandoorne és Sainz mögé csúszott, míg a Williamsen egyelőre nem úgy fest, hogy segítene a bakuihoz hasonló pályakarakter – két versenyzőjük az utolsó két helyen zárt, a hazai kedvencnek csak a csapattársát sikerült megelőznie pár századdal.
A második szabadedzés az előzetesen föltett kérdésekre csak részben szolgált válasszal. Mivel a Mercedes továbbra sem volt hajlandó megmutatni magát a hiperlágy gumin, nem derült ki, mennyi tartalék maradt bennük a leggyorsabb keveréken. A szuperlágyas körök viszont azt mutatták, a Red Bull azonos típuson is képes közel kerülni hozzájuk. A Ferrari valós erejét egyelőre nehéz lenne felmérni, Räikkönen még a régi motort használja, az újat kipróbáló Vettelt pedig ugyanúgy gondok hátráltatták, mint Ricciardót.
Kanadai Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:12,198 |
|
39 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:12,328 |
+0,130 |
42 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:12,603 |
+0,405 |
17 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:12,777 |
+0,579 |
39 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:12,985 |
+0,787 |
24 |
6. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:13,061 |
+0,863 |
40 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:13,620 |
+1,422 |
34 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:13,747 |
+1,549 |
40 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:13,754 |
+1,556 |
40 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:13,886 |
+1,688 |
30 |
11. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:13,884 |
+1,686 |
39 |
12. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:13,889 |
+1,691 |
42 |
13. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:13,956 |
+1,758 |
39 |
14. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:13,967 |
+1,769 |
37 |
15. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:14,108 |
+1,910 |
41 |
16. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:14,167 |
+1,969 |
14 |
17. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:14,433 |
+2,235 |
9 |
18. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:14,486 |
+2,288 |
39 |
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:14,703 |
+2,505 |
40 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:14,782 |
+2,584 |
35 |
|