Hírek>> : Verstappené a piros zászlóval tarkított első edzés |
Verstappené a piros zászlóval tarkított első edzés
2018.06.08. 17:45
Max Verstappen az élen kezdte a Kanadai Nagydíjat, ám a Mercedes keményebb gumin is közel volt a Red Bull-oshoz a piros zászlóval és balsetekkel tarkított első edzésen.
Napos, 18 fokos, de igen szeles időben, két hazai versenyzővel vette kezdetét a Kanadai Nagydíj programja. Az első szabadedzésen Lance Stroll mellett Nicholas Latifi is a kanadai színeket képviselte, aki a Force Indiától kapott tesztlehetőséget Sergio Pérez autójával. Miközben a két honfitárs csapatának a gyári Mercedeshez hasonlóan még a korábbi motort kellett használnia, a többi három gyártó előállt első fejlesztési lépcsőfokával, és kíváncsian várta, az mekkora előrelépést jelent. Az FIA a gyakorlás elején erősítette meg: a két Toro Rosso mellett mind a hat Renault-motoros autóba, valamint Sebastian Vettel Ferrarijába új erőforrásegységek kerültek – büntetést egyelőre senki sem kapott.
A Red Bullnál Daniel Ricciardo emellett megkapta a kijavított kínai MGU-K-ját is, mely azzal a céllal került a Monacóban tönkrement példány helyére, hogy az ausztrál ezen a hétvégén még elkerülhesse a hátrasorolást. Ha hibátlanul működik, szombaton és vasárnap is ezzel a verzióval folytatja.
Több csapat emellett aerodinamikai fejlesztéseket is vitt Montrealba, a legnagyobbat a Barcelonában semmin sem változtató Haas. Ők a szárnyaikon, az oldalsó légterelőiken, a padlólemezükön is módosítottak, emellett megerősítették azokat az alkatrészeket, melyek a korábbi hétvégéken folyamatosan potyogtak le autóikról, Monacóban pár elem levételére kényszerítve őket. Kevin Magnussent és Romain Grosjean előzetesen figyelmeztette is a csapat: nincs elég tartalék alkatrész, így nem törhetnek autót a hétvégén.
Hiába volt rendkívül poros a pálya, efféle hibára az első negyedórában esély sem volt: installációs körökön kívül tudniillik semmit sem láthattunk addig. A csöndet aztán Szergej Szirotkin törte meg a nap első időeredményével, majd lassan a társak is pályára csordogáltak. A többség szuperlágy vagy ultralágy gumit használt, a McLaren viszont különcködött, és egyből a hiperlágyon kezdett. Ennek eredménye az lett, hogy az első félóra Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne kettős vezetése mellett telt le. A spanyol 1:15,006 másodperccel állt, csapattársa fél másodperccel volt lassabb, míg mögöttük Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton sorakozott – a Red Bullon ultralágy, a Mercedeseken szuperlágy gumi volt.
Még bele sem lendülhettek igazán, máris kényszerszünet következett. 29 perc után Nico Hülkenberg a pálya szélén megálló Renault-ja miatt lendült a piros zászló. A német váltóhibát jelentett. „Olyan, mintha üresben lennék. Tudok váltani, de semmi sem történik” – mondta mérnökének. Hosszasan próbálkoztak az újraindítással, ám hiába, a versenyirányítás pedig az edzés megszakítása mellett döntött.
A gyakorlás 11 perc szünet után folytatódott, a versenyirányítás pedig jelezte, a piros zászló rossz időzítése miatt ugyanennyi idővel meghosszabbítja a csak az első 40 percben bevethető gumik használati idejét. Visszatérve Valtteri Bottas egyből 1:14,509-es körrel ugrott az eredményjelző élére, ahol aztán a következő percekben a Mercedesek és a McLarenek vívtak különcsatát. Szépséghiba, hogy miközben a csillagosok a legkeményebb, szuperlágy gumit használták, a narancsautókon a hiperlágy típus volt fenn.
Hol Bottas, hol Alonso állt az élen, majd Hamilton vette át a vezetést 1:13,967-tel. Bottas 1:14,028-ig, Alonso 1:14,064-ig gyorsult, Vandoorne már közel 4 tizedes hátrányban volt a 4. helyen. A gumivisszaadási idő előtt Kimi Räikkönen a szuperlágy keveréken zárkózott föl 5.-nek, az ultralágyas Daniel Ricciardót és Sebastian Vettelt megelőzve.
52 perc elteltével Hülkenbergen kívül már csak Max Verstappen neve mellett nem szerepelt időeredmény, a holland ekkor friss hiperlágy gumin kihajtva egyből a top 10-be került, majd több gyorskörrel fokozatosan javított, és 1:13,302 másodperccel átvette a vezetést.
A Mercedesek ekkor ultralágy gumin tértek vissza, Ricciardo és Räikkönen pedig hiperlágyra váltott. Hamilton 88 ezreddel maradt csak el a holland legjobbjától, Ricciardo 0,2, Bottas 0,3, Räikkönen 0,4 másodperces hátránnyal követték. Sebastian Vettel eközben Alonso, Sainz és Vandoorne mögött csak a 9. helyen állt. Autóján nagy átalakítást végeztek, a német ki is szállt belőle, miközben a padlólemezét és az oldalsó légterelőjét is leszerelték. Hosszú időt rostokolt a garázsban, csak az utolsó tíz percben tért vissza a pályára.
27 perccel a leintés előtt Lance Stroll is okozott egy kis fennakadást. A kanadai a Bajnokok Falának koccant neki, és pár méterrel később defektes lett a jobb hátsó gumija. Történt mindez nyitott DRS-sel, de jól fogta meg a Williamst. A pályára került törmelék miatt figyelmeztető jelzést adtak ki, Verstappen pedig nem sokkal később jelezte, valami a felfüggesztésébe ragadt, így a boxba hajtott.
Az utolsó 8 percben az élmezőnyben a visszatérő Vettel tudott még javítani. A hiperlágy gumin fokozatosan gyorsult, előbb a 7., aztán a 4. pozícióba jött föl, 1:143,574-es eredménye pedig már kevesebb mint 3 tizeddel maradt el Verstappen legjobbjától.
A hajrát több incidens tette mozgalmassá. Az első kanyarban Marcus Ericsson a hátsó gumikat blokkolva fordult menetiránnyal szembe, Brendon Hartley a bukóteret látogatta meg, miután leszorítóerőt vesztett a Force India mögött haladva, Szergej Szirotkin úgy csúszott ki a 6-os kanyarban, hogy háttal a falnak is nekikoccant, Kimi Räikkönen pedig Fernando Alonsóval kakaskodott az első kombinációban, ahol a spanyol el is hagyta a pályát.
Az eredmény viszont már nem módosult, Verstappen vezetésével Red Bull-sikert hozott az első szabadedzés, ám Montreal királya, Hamilton eggyel keményebb keveréken is csak 88 ezreddel maradt el tőle. A Ferrarik egyelőre nemigen foglalkoztak a köridőkkel, inkább az új motorral és az aerodinamikai fejlesztésekkel, a középmezőnyben pedig a McLaren nyitott a legmeggyőzőbb formában. Alonso és Vandoorne közé a 8. helyre Carlos Sainz ékelődött be a Renault-val, az utolsó hely pedig az új Honda-motort használó Pierre Gaslyé lett a top 10-ben.
Kanadai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:13,302 |
|
26 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:13,390 |
+0,088 |
29 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:13,518 |
+0,216 |
24 |
4. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:13,574 |
+0,272 |
19 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:13,617 |
+0,315 |
31 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:13,727 |
+0,425 |
28 |
7. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:13,900 |
+0,598 |
27 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:14,116 |
+0,814 |
24 |
9. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:14,311 |
+1,009 |
19 |
10. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:15,004 |
+1,702 |
31 |
11. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:15,071 |
+1,769 |
29 |
12. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:15,119 |
+1,817 |
21 |
13. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:15,386 |
+2,084 |
30 |
14. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:15,439 |
+2,137 |
30 |
15. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:15,579 |
+2,277 |
21 |
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:15,756 |
+2,454 |
38 |
17. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:15,768 |
+2,466 |
30 |
18. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:16,259 |
+2,957 |
16 |
19. |
Nicholas Latifi |
Force India-Mercedes |
1:17,145 |
+3,843 |
28 |
20. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
idő nélkül |
------- |
3 |
|