Hírek>> : Verstappen magát, Ricciardo a mezőnyt ütötte ki Monacóban! |
Verstappen magát, Ricciardo a mezőnyt ütötte ki Monacóban!
2018.05.26. 16:54
Egyetlen komoly ellenfelét, Max Verstappent már az időmérő rajtja előtt letudta, a többieknek pedig nem osztott lapot: Daniel Ricciardo hibátlan teljesítménnyel szerezte meg a pole pozíciót Monacóban!
Az időmérő edzés előtt egyedül a Red Bull két versenyzője tudott 1:12 alatti kört teljesíteni a monacói pályán. Daniel Ricciardo az utolsó szabadedzést 0,237 másodperces előnnyel nyerte Sebastian Vettel előtt, a Red Bull előzetesen 0,2 másodpercre becsülte a Ferrari és a Mercedes Q3-as motorbeállítása által nyerhető időt, így a nagy kérdés előzetesen az volt, elég lesz-e ez a lóerőtöbblet ahhoz, hogy megállítsák a kék autókat az értékes első rajtkocka megszerzésében.
Q1: pole helyett a mezőny végén Verstappen
Pontosan ez lett volna a legnagyobb kérdés, ha Max Verstappen a harmadik szabadedzésen nem csapta volna a falnak autóját, amelynek újraépítésén még percekkel a Q1 rajtja előtt is dolgoztak a szerelők (Daniel Ricciardo oldaláról is). Eleinte úgy tűnt, minden a tervek szerint halad, az összetört első felfüggesztést sikerült kicserélni, ám a motor beindítása után kiderült, gondok vannak az előzetesen hibátlannak ítélt váltóval. Hamar belátták, nincs megoldás, az egységet ki kell cserélni, így a hollandnak a lehető legtöbbe került a hibája: a kvalifikáció kihagyása miatt a pole helyett a mezőny legvégén találta magát.
A többiek viszont nagyon is éles csatát vívtak a rajthelyekért és a továbbjutásért – no meg ahogy a 20 résztvevős első edzésrésszel lenni szokott, a sűrű forgalommal. A folyamatos körözés mellett nem jöttek könnyen a jó idők, így fordulhatott elő, hogy rövid ideig még Fernando Alonso és Szergej Szirotkin párosa is vezetett. Többszöri próbálkozás után Daniel Ricciardo így is könnyedén rázott ki a kisujjából egy 1:12,013-as időt, amivel magabiztosan az élre állt, majd teljes nyugodtsággal visszatért a garázsába.
Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen folyamatosan a többiekre panaszkodott, a finnt az egyik Mercedes is föltartotta, de a legkésőbb Valtteri Bottasnak jött össze a tiszta kör, amikor már csak 2 perc volt hátra. Ricciardo mögött végül Vettel, Bottas, Hamilton sorrend alakult ki, valamennyien 4 tizedes hátrányban voltak az ausztrállal szemben.
Több meglepően jó kör is született mögöttük. Stoffel Vandoorne például Räikkönent megelőzve csúszott be az 5. helyre, a szabadedzéseken csak bujkáló Fernando Alonso a 7., Szergej Szirotkin a 8. legjobb kört teljesítette, míg Charles Leclerc Sergio Pérezt megelőzve a 9.-et a Sauberrel. A korábban gyengélkedő Haasnál Romain Grosjeannak sikerült megráznia magát, és 11.-ként továbbjutott – csapattársa, Kevin Magnussen viszont az utolsó szektoros hibája után megrekedt a 19. helyen, újabb próbálkozásra pedig már nem volt lehetősége, mivel Leclerc az első kanyarban kicsúszott, és sárga zászlóval visszafogták a mezőnyt. Emiatt a nagy hajrá elmaradt.
A meglepetés-kieső Brendon Hartley volt, aki hiába verte folyamatosan csapattársát, s volt ott a top 10-ben a gyakorlásokon, most csak a 16. helyig jutott, miközben utolsó körét elmondása szerint az egyik Force India is tönkretette, aki a falnak szorította őt. A kockás zászló lendülése után Hartley, Ericsson, Stroll, Magnussen és Verstappen pedig átöltözhetett.
Q2: olvadó Ricciardo-előny, életképtelen ultralágyak
„Hatalmas előnybe kerül, aki az ultralágyon tud rajtolni vasárnap” – jelentette ki Andy Green, a Force India technikai igazgatója még pénteken. A sűrű mezőny miatt erősen kérdéses volt, járható út-e ez az élmezőny számára. A Red Bullnál és a Ferrarinál úgy gondolták, nem, a Mercedes viszont úgy határozott, tesz egy próbát.
Hamilton és Bottas is az ultralágyon futott ki első körére, ám mivel csak 1:12,6-os és 1:12,8-as kört tudtak összehozni rajta, miközben az élen Ricciardo 1:11,353-as, Vettel 1:11,518-as idővel adta meg az alaphangot, hamar belátták, túl optimisták voltak. „Ez a gumi borzalmas volt” – mondta mérnökének a címvédő brit.
A párosuk hamar kicsúszott a legjobb 10-ből, így ismételni kényszerült. De ellenfeleik is mentek még egy kört korai próbálkozásaik után. Ricciardo végül 11:278-cal a Q2-t is megnyerte, ám előnye 0,113 másodpercre olvadt, mivel egy késői körrel Räikkönen fölzárkózott rá. Vettel nem tudott javítani újabb nekifutásakor, így 0,2-es hátránnyal harmadik lett, megelőzve a 0,3, illetve 0,7-es hátrányban lévő Hamilton-Bottas duót.
A középmezőny elejére a Q2-ben a Force Indiák léptek előre, akik Ocon, Pérez sorrendben a 6-7. helyen mentek tovább. Alonso és Sainz is befért a top 10-be – utóbbi sorozatban másodszor győzte le csapattársát, Nico Hülkenberget, akinek kevesebb mint 1 tized hiányzott a Q3-ba jutáshoz. Az utolsó továbbjutó hely Pierre Gaslyé lett.
Búcsúzott Hülkenberg, Vandoorne, Szirotkin, Leclerc és Grosjean.
Q3: a tökéletesség diadala
Végigcsinálja-e Ricciardo hibátlanul? Az ausztrál a három szabadedzés után az időmérő első két szakaszát is megnyerte, ám az ellenfelek közeledését látva még mindig nem volt egyértelmű, övé lesz-e a pole. A Q3 első körével azonban jelezte, nem fogja könnyen adni. Első versenyzőként 1:11-en belüli körrel, egy 1:10,810-es eredménnyel nyitott, jó magasra helyezve a lécet a többiek előtt – lélektani előnyre is szert téve.
Az első menetek során Hamilton került hozzá legközelebb, ám a hátránya 4 tized fölött volt. A Ferrarinál Räikkönen egy, Vettel két bemelegítő körrel készült fel, ám nem igazán derül ki, melyik a jobb út. A német 3 ezreddel futott jobb időt csapattársánál, és mindössze 2-vel maradt el Hamiltontól, ami azt vetítette előre, hogy itt szoros küzdelem csak Ricciardo mögött bontakozik ki.
Ricciardo végül már maga sem tudta felülmúlni elképesztő első körét (36 ezreddel maradt el tőle), ellenfelei viszont tudtak javítani. Vettel megelőzte Hamiltont, így megkaparintotta a másik első soros helyet, a második soron a brit Räikkönennel osztozik, a harmadik pedig Bottasnak és Oconnak jutott. A francia mögött Alonso, Sainz, Pérez, Gasly sorrend alakult ki.
Ricciardo csütörtökön azt mondta, dominálni akar, és eddig tartja magát a tervéhez. Pályafutása második edzéselsőségét szerezte, a másodikat Monacóban. 2016-ban egy rontott kerékcsere elvette tőle a sikert, most ezért is kárpótlást szeretne kapni. A leintés után azt mondta: „A munka fele elvégezve!” A második fele viszont még hátravan.
Monacói Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
1. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:12,013 |
1:11,278 |
1:10,810 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:12,415 |
1:11,518 |
1:11,039 |
3. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:12,460 |
1:11,584 |
1:11,232 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:12,639 |
1:11,391 |
1:11,266 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:12,434 |
1:12,002 |
1:11,441 |
6. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:13,028 |
1:12,188 |
1:12,061 |
7. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:12,657 |
1:12,269 |
1:12,110 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:12,950 |
1:12,286 |
1:12,130 |
9. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:12,848 |
1:12,194 |
1:12,154 |
10. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:12,941 |
1:12,313 |
1:12,221 |
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:13,065 |
1:12,411 |
|
12. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:12,463 |
1:12,440 |
|
13. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:12,706 |
1:12,521 |
|
14. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:12,829 |
1:12,714 |
|
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:12,930 |
1:12,728 |
|
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:13,179 |
|
|
17. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:13,265 |
|
|
18. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:13,323 |
|
|
19. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:13,393 |
|
|
20. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
nem indult |
|
|
|