Hírek>> : Red Bull-uralom Monacóban: Ricciardóé a második edzés is! |
Red Bull-uralom Monacóban: Ricciardóé a második edzés is!
2018.05.24. 17:23
Egy kósza csatornafedél ugyan okozott némi fennakadást a második szabadedzésen, Daniel Ricciardót és a Red Bullt ez sem zavarta meg: továbbra is érinthetetlenek Monacóban!
Többeknek komoly fejtörést okozott a gumik szemcsésedése a monacói első szabadedzésen – a második gyakorlás előtt nagy kérdés volt, mennyit segít a helyzeten, hogy az aszfalt melegedett pár fokot, emellett a betétfutamoknak köszönhetően tovább gumizódott a pálya; valamint hogy mennyiben módosítja mindez a délelőtt kialakult képet.
Az edzés eleje a Ferrarikról és a Toro Rossókról szólt. Sebastian Vettel 1:13,180-as körrel adta meg az alaphangot – ő és Kimi Räikkönen ezúttal a többséghez hasonlóan az ultralágy gumikon futotta első köreit. A hiperlágy a legelején csak a két Toro Rossóra és a Renault-kra került föl – előbbi csapat két versenyzője be is ékelődött a két Ferrari közé a 2-3. helyre. A Mercedesnél eközben Valtteri Bottas az ultralágyon, Lewis Hamilton pedig a szuperlágyon kezdte a munkát – a brit 1:13,7-es kört ért el.
A Red Bullok negyed órát vártak az első körökkel, és mivel a két keményebb keverékből csak egy-egy garnitúrájuk van, a hiperlágyat használták. Max Verstappen hamar az élre is állt, több gyors kört teljesítve már a 11-es határt ostromolta: 1:12,071-es köre csapattársa délelőtti legjobbjánál is jobb volt. A mezőnyből utolsóként érkező Daniel Ricciardo 1:13,2-ig gyorsult, amikor piros zászló szakította félbe a körözést.
Eleinte nem volt világos, mi történt, hiszen egy autó sem ütközött a falnak, aztán kiderült, egy monacói sajátosságról van szó: a Casino- és a Mirabeau-kanyar között az út közepén feljött egy csatornafedél…
A szakember hegesztett, az óra nem állt meg, az edzés viszont igen. Ekkor Verstappen Vettelt, Ricciardót, Bottast, Hartleyt, Gaslyt Hamiltont, Räikkönent, Alonsót és Hülkenberget megelőzve vezetett. A megszakítás épp akkor jött, amikor a két Ferrari hiperlágyra váltott, Ricciardo pedig gyorsulni kezdett volna.
A munkálatok miatt negyed óra edzésidőt vesztett el a mezőny, így programjukat is újra kellett gondolniuk, hiszen mire újrakezdhették a munkát, már a hosszú etapok megszokott időszaka közelített, miközben többen még az ezen a helyszínen talán lényegesebb időmérős szimulációikat sem teljesítették. Mindezt a naptár legrövidebb és legszűkebb pályáján, ahol a jó időkhöz sorozatban futják a köröket – a forgalmi dugó garantált volt!
Sokaknak meg is gyűlt a baja a pálya túlzsúfoltságával. Kimi Räikkönennek sikerült egyből 1:12,7-re javítania, ám köre végén már más autókba ütközött. Sebastian Vettelnek több körre volt szüksége, mire faragni tudott idejéből, Max Verstappen hiába futotta egymás után a lila szektoridőket, végigcsinálni sosem tudta körét. Neki ráadásul volt egy majdnem-ütközése is a Loewsben: Ricciardót engedte el a belső ívre húzódva, nem számolva azzal, hogy közvetlenül mögötte Romain Grosjean is érkezik és előz. „Levitte a szárnyam” – élt némi túlzással Verstappen. A vezetőszárnya valójában a helyén maradt, ám csak centiken múlt.
„Mindig ugyanaz a ki***** Williams” – szidta az őt feltartót Räikkönen. De Vettel és Ocon is a forgalomra panaszkodott. Utóbbit mérnöke megmosolyogtató módon hűtötte le: „Neked van a legnagyobb szabad területed a mezőny egészében, barátom, ennyit tudunk ebből kihozni.”
A folyamatos körözés mellett is beletelt jó tíz percbe (és sok körbe), mire valamelyest rendeződtek a sorok, és mindenki talált magának helyet a pályán, így azért a javítások sem maradtak el. Verstappen csak pár századot faragott, és 1:12,035-ös körével még mindig nem tudta áttörni a 12-es határt. Mögötte hol Vettel, hol Ricciardo állt a második helyen – egészen amíg az ausztrál 21 perccel a vége előtt úgy nem döntött, fut egy 1:11,841-es kört, amivel nemcsak a ferrarist rázta le, a vezetést – és ezzel a monacói pályacsúcsot – is átvette kollégájától.
Vettel 1:12,413-ra, Hamilton 1:12,536-ra javított, a gyorsulás az élmezőnyből kettejük finn kollégájának jött a legnehezebben. Räikkönen és Bottas 12:5-6-os körig jutottak, és az ötödik-hatodik helyet foglalták el. „Folyamatosan a forgalom” – panaszkodott kissé reményvesztetten Räikkönen.
A középmezőny élére a délelőtt még gyengélkedő Nico Hülkenberg állt – már másodpercen kívül Verstappenhez képest. Őt csapattársától a két McLaren választotta el a 8-9. helyen, akik közül 38 ezredes előnnyel most Stoffel Vandoorne volt a gyorsabb.
A már az edzés elején hiperlágyas köröket futó Toro Rossók kiszorultak a legjobb tízből, közülük továbbra is a csapatánál a pletykák szerint bizonytalan helyzetű Brendon Hartley volt a jobb, megelőzve mindkét Force Indiát. Az utolsó helyeken a nem éppen barcelonai formát mutató Haasok a Sauberrel és a Williamszel osztoztak.
A Monacóban talán kevésbé meghatározó hosszú etapokra végül 15-20 perce jutott a csapatoknak. A Red Bull gumiválasztásának köszönhetően kizárólag a hiperlágy keveréket használ(hat)ta, két ellenfelük viszont a keményebb típusokat is tesztelte. A Ferrarinál Vettel és Räikkönen is föltetette az ultralágyat (a német ment rajta többet, a finn úgy követelte ki magának a cserét), míg a Mercedesnél Hamilton a szuperlágyat és Bottas az ultralágyat mérte fel.
A piros gumi a címvédőnél nem vizsgázott jól: pár köre után Hamilton közölte csapatával: ezen a típuson úgy érzi, mintha valami elromlott volna az autóján, nem látja értelmét a körözésnek, cserélni akar. Rajta kívül csak Vandoorne McLarenjére és Ericsson Sauberjére került föl ez a típus, mellettük az edzés elején még Magnussen ment vele 13 kört.
A délutáni másfél órában az elsőhöz képest kevesebb vezetői hibát láthattunk, ám pár falkoccantásra azért így is sor került. Hartley az edzés elején ellenőriztette autója épségét, a hajrában Sainz simította le a szalagkorlátot az Uszodánál. A spanyolnak emiatt idő előtt félbe is kellett szakítania a munkát, utána problémát észlelt.
A csütörtök tehát két Ricciardo-elsőséget, két kettős Red Bull-sikert hozott Monacóban – 2018-ban ez volt az első alkalom. Mindez és a kék autók Ferrarikhoz és Mercedesekhez viszonyított kiegyensúlyozottsága, meggyőző versenytempója csak erősítette az előzetes gyanút: a hercegségben bizony nem lesz könnyű legyőzni a bikásokat.
Monacói Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:11,841 |
|
33 |
2. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:12,035 |
+0,194 |
41 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:12,413 |
+0,572 |
42 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:12,536 |
+0,695 |
34 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:12,543 |
+0,702 |
36 |
6. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:12,642 |
+0,801 |
38 |
7. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:13,047 |
+1,206 |
30 |
8. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:13,077 |
+1,236 |
40 |
9. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:13,115 |
+1,274 |
42 |
10. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:13,200 |
+1,359 |
34 |
11. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:13,222 |
+1,381 |
47 |
12. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:13,370 |
+1,529 |
39 |
13. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:13,382 |
+1,541 |
47 |
14. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:13,410 |
+1,569 |
32 |
15. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:13,547 |
+1,706 |
44 |
16. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:13,572 |
+1,731 |
41 |
17. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:13,575 |
+1,734 |
45 |
18. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:13,763 |
+1,922 |
37 |
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:14,011 |
+2,170 |
34 |
20. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:14,173 |
+2,332 |
46 |
|