Hírek>> : Verstappen századokkal az élen az első tesztnap végén |
Verstappen századokkal az élen az első tesztnap végén
2018.05.15. 21:03
A Red Bull-os Max Verstappen elsőségével zárult a Forma–1-es barcelonai teszthét első napja. A holland Carlos Sainzot és Sebastian Vettelt előzte meg – csak a nap végére jutott egy piros zászló.
A Spanyol Nagydíj után meghosszabbította barcelonai tartózkodását az F1 mezőnye: a tíz csapat kedden és szerdán teljesíti első évközi tesztjét. Az első napon a gyakorlásra a hétvéginél barátságosabb körülmények között, napsütésben került sor, melynek következtében délutánra még a péntekinél is magasabbra szökött az aszfalt hőmérséklete, amely az ebéd szünet után az 52 Celsius-fokot is elérte.
A mezőnynek a mostani teszttel egyszerre nyílt lehetősége a különböző újítások kipróbálására, a hétvégén tapasztalt problémák megoldására, valamint a még mindig fejtörést okozó gumik jobb megértésére. A Pirelli a nap során a versenyhétvégén használt 0,4 milliméterrel vékonyabban rétegezet gumikat, valamint az év többi versenyén bevetett vastagabb abroncsokat is a résztvevők rendelkezésére bocsátotta, továbbá a hétvégén használt három típus mellé a többi keveréket is bevethették.
A nap első felében a vasárnapi versenyen már a harmadik kanyarban hibázó, megbüntetett és sokat kritizált Romain Grosjean volt a leggyorsabb, aki a 11 óra után elért 1:18,4-es idejét a hiperlágy, azaz a legpuhább gumikon teljesítette.
Délutánra ehhez képest jelentősen átrendeződött a tabella. Az ebédszünetet követően Sebastian Vettel 15 óra után elsőként tört be 1:18 alá, és 1:17,659-es idővel vette át a vezetést. 16 óra után aztán Carlos Sainz érkezett a Renault-val, aki a hiperlágy gumin 3 századdal túlszárnyalta a ferrarist. Érdekesség, hogy 1:17,562-es ideje 2 tizeddel jobb a szombati időmérőn elért eredményénél, igaz, azt még hárommal keményebb gumin, a lágyon érte el.
Az utolsó óráig a spanyol nevével kezdődött az eredménysor, ám a 8. órában Max Verstappen is begyorsult, és 1:17,528-as szuperlágyas körrel övé lett a napi elsőség. A munkát reggel csak a második órában megkezdő holland versenyző a körszám tekintetében is az élre tört, ám végül ezen a fronton be kellett érnie a második hellyel Lewis Hamilton mögött. A futamgyőztes britnek egyébként a 150 köre mellé csak a 6. hely jutott.
A Mercedes így is magára irányította a figyelmet délelőtt, hiszen autóján egy F1-es újdonság tűnt föl: a hátsó szárny véglapjaira szerelt két piros jelzőlámpa. A németek ezt az FIA kérésére tesztelték, a cél, hogy a jövőben jobban láthatóvá tegyék az autókat esős körülmények között. A Mercedesen emellett a nap folyamán pár újítás is feltűnt, például az oldaldobozok tetején elhelyezett apró légterelő elemek.
A Ferrarinál eközben a fejlesztések mellett a munka középpontjában az oknyomozás állt. Arra igyekeztek fényt deríteni, minek volt köszönhető a Sebastian Vettelt két kiállásra kényszerítő, s ezáltal a dobogótól megfosztó túlzott gumikopásuk vasárnap. Úgy tudni, a vörösök éltek a lehetőséggel, és a Pirelli vékonyabb és vastagabb gumiját is tesztelték a nap folyamán, a legnagyobb hangsúlyt pedig a keményebb típusokra helyezték. A német délelőtt kizárólag lágy és közepes gumit használt.
Autóján a nap folyamán mindvégig a Monacótól tiltott visszapillantó-megoldás volt látható. Bár az FIA egyértelművé tette, a jövőben nem engedi meg, hogy az általuk használt szárnyas tükröket vessenek be, úgy hírlik, a csapat nem kívánt a régi verzió szerelésével foglalkozni, ezért tartott ki a hétvégi konfiguráció mellett.
Vettel mögött a délelőtti hiperlágyas körével Romain Grosjean zárt a 4. helyen, aki délután előbb a közepes gumin futott több etapot, majd az ultralágyat is próbára tette, ám javítania már nem sikerült. A hétvégével ellentétben a kicsúszások és balesetek ezúttal azonban elkerülték őt, így is juthatott el 129 körig.
Az ötödik hely a kanadai Nicholas Latifié lett, aki ugyan a Renault-val már tesztelt az F1-ben, a Force Indiánál most mutatkozott be. Pár hónapot így is késett: eredetileg az első téli teszten lett volna az első bevetése Barcelonában, ám akkor erről betegsége miatt le kellett mondania. Most produktív napot zárt, ő is 100 kör fölé ment, és a fiatalok közül a legjobb eredménnyel büszkélkedhet.
A hatodik helyen végző Hamiltont Stoffel Vandoorne követte a McLarennel. A belga napja nem volt zökkenőmentes, miután az első három óra nagy részét a garázsban töltötte műszaki gondok miatt. Első mért köreit csak dél körül teljesítette, délután viszont belehúzott, és meg sem állt 85 körig.
A McLarennek egyébként is mozgalmas napja volt, hiszen mindjárt három versenyzőnek is lehetőséget adtak. Másik autójukkal a Pirellinek teszteltek, ezt a feladatot pedig két tesztversenyzőjükre bízták. A délelőtt a Forma–2-es Lando Norrisé volt, a délután a Wokingban már régi motorosnak számító Oliver Turveyé. Norris a 10. helyen végzett, csapattársa pedig az utolsón. A délután folyamán hosszabb etapokat teljesített, és hiába az 58 köre, 1:23 alá nem sikerült betörnie.
Szintén tesztelt a Pirellinek a 2019-re fejlesztett gumikkal a Force India, ahol a másik autót George Russelre bízták. A csapat most pótolta az eredetileg Kínára tervezett gumitesztjét, amit szervezési problémák miatt töröltek áprilisban. Russel 123 kört futott, 1:21,478-as ideje a 11. legjobb volt.
A Williamsnél is egy fiatal, Oliver Rowland dolgozott, a Toro Rossónál pedig a már szabadedzéseket is teljesítő Sean Gelael. Az indonéznek délután ugyanakkor nem sok szerep jutott. Csapata az ebéd szünet után jelezte, gondjuk adódott az autó vázával, ami miatt elővigyázatosságból ki kellett cserélniük a Honda erőforrását. A hadművelet sikeres volt, Gelael a teszt végén még tudott menni pár kört, s ezzel el is mozdult az utolsó helyről.
Talán több körre is futotta volna a részéről, ha az utolsó tíz percben nem lendül a nap egyetlen piros zászlója. Antonio Giovinazzi váltotta ki azt, aki a sikán közelében maradt állva Sauberjével. Az olasz így sem panaszkodhat, 135 kört teljesített, a 8. legjobb idő lett az övé. Ráadásul holnap a Ferrariba ül át!
A teszt szerdán folytatódik, magyar idő szerint 9 órakor rajtol és 18 óráig tart.
Az első barcelonai tesztnap végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
Gumi |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:17,528 |
|
148 |
hiperlágy |
2. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:17,562 |
+0,034 |
119 |
hiperlágy |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:17,659 |
+0,131 |
136 |
lágy |
4. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:18,449 |
+0,921 |
129 |
hiperlágy |
5. |
Nicholas Latifi |
Force India-Mercedes |
1:18,530 |
+1,002 |
107 |
hiperlágy |
6. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:18,543 |
+1,015 |
151 |
közepes |
7. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:18,981 |
+1,453 |
85 |
szuperlágy |
8. |
Antonio Giovinazzi |
Sauber-Ferrari |
1:19,693 |
+2,165 |
135 |
hiperlágy |
9. |
Oliver Rowland |
Williams-Mercedes |
1:20,009 |
+2,481 |
121 |
hiperlágy |
10. |
Lando Norris |
McLaren-Renault |
1:20,997 |
+3,469 |
76 |
* |
11. |
George Russell |
Force India-Mercedes |
1:21,478 |
+3,950 |
123 |
* |
12. |
Sean Gelael |
Toro Rosso-Honda |
1:21,935 |
+4,407 |
50 |
lágy |
13. |
Oliver Turvey |
McLaren-Renault |
1:23,070 |
+5,542 |
58 |
* |
*Norris, Russel és Turvey jelöletlen prototípus gumikat használt, melyek fajtáját nem közölte a Pirelli
|