Hírek>> : Óriási bukással zárult a 3. szabadedzés – Hamilton pályacsúccsal az élen |
Óriási bukással zárult a 3. szabadedzés – Hamilton pályacsúccsal az élen
2018.05.12. 13:53
A megváltozott körülmények között meggyőző fölénnyel húzta be az utolsó szabadedzést a Mercedes csapata. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas a két Ferrarit előzte meg. Max Verstappent műszaki hiba állította meg, az edzés pedig Brendon Hartley hatalmas bukásával zárult.
Megérkeztek a szombatra ígért komor felhők a barcelonai versenypálya fölé, az aszfalt is lehűlt kicsit, és a pénteken sokakat megtréfáló szél is visszafogta magát, így az előző napitól lényegesen eltérő feltételek mellett kezdhette meg a felkészülést a mezőny a délutáni időmérő edzésre – abban a reményben, hogy végre sikerül munkára bírniuk a tegnap még furcsamód makacskodó szuperlágy gumikat.
Lewis Hamilton pénteken állította, a Ferrari csak altatta a mezőnyt, ám a vörösöknek így is akadtak problémáik. Sebastian Vettel még nem volt elégedett autója egyensúlyával, Kimi Räikkönen pedig új motoregységeket kapott, melyeket még finomhangolni is kellett. A finn mellett Fernando Alonso autójába is beépítették az idei 2. turbót – ám büntetés még egyiküknek sem járt.
A gyakorlás első negyedórája eseménytelenül, a sötétedő ég és az időjárási radar kémlelésével telt, melyek egyre inkább esővel fenyegettek. Ennek ellenére Brendon Hartleyt leszámítva csak nehezen akartak kimerészkedni a pályára a versenyzők, Daniel Ricciardo még nyakerősítő gyakorlatokat is végzett a garázsában, míg a McLarennél a korábbi csapatfőnök, Martin Whitmarsh látogatásával foglalkoztak, aki most először tette tiszteletét F1-es versenyen kirúgása óta.
Az élmenők közül a Mercedesek az eddig jobban bevált lágy gumikon hajtottak ki, két versenyzőjük 1:18 eleji időkkel nyitva egyből túl is szárnyalta rajtuk a pénteki legjobb eredményt. A Ferrarik eközben a szuperlágyon, a két Red Bull meg a közepesen teljesítették első köreiket. A körülmények változásának hatása az időkön és a kommentárokon is érezhető volt. „Sokkal jobb az egyensúly, mint tegnap” – állapította meg például a pénteken igencsak szenvedő Carlos Sainz.
A Mercedesek ugyan itt-ott bemutattak egy elfékezést, mégis szárnyaltak. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton egymást váltogatták az eredményjelző élén, folyamatosan gyorsultak a sárga Pirellin, és 8-10 körös első etapjuk során az eddigi pályacsúcsot is megdöntötték. A címvédő 1:17,844-es legjobb körrel vonult a garázsba, csapattársa mindössze 29 ezreddel maradt el tőle.
Sebastian Vettel a szuperlágyon eközben 1:18,250-es eredménynél rekedt meg, amit a második gyorskörében ért el, Kimi Räikkönen tőle is további 2 tizedet kapott. A Red Bullok közül Daniel Ricciardo 1:18,631-et préselt ki a közepes gumiból, Max Verstappen viszont nem tudott 1:19 alá menni, így a szuperlágyakon kezdő két Haas és Nico Hülkenberg mögé szorult a 9. helyre, kevesebb mint 1 tizeddel megelőzve Fernando Alonsót és Stoffel Vandoorne-t.
Ezzel a sorrenddel vette kezdetét az edzés második félórája – valamint egy hírrel a versenyirányítástól: vizsgálat indult Verstappen ellen. A holland bűne az volt, hogy levágta az első kanyarkombinációt, ám nem az előírásoknak megfelelően, a kialakított jelzéseket megkerülve tért vissza a bukótérből, hanem rövidített.
Ha mindez nem lett volna elég neki, még idő előtt véget is ért az edzése. Christian Horner elmondása szerint autóján elektronikai hibát észleltek. Az RB14-es azonnal az emelőre is került, a padlólemezét levették, és megkezdték a hibafeltárást, hogy elkészüljenek az időmérőig.
A tegnapról ismerős hibákból jóval kevesebb jutott szombat délelőttre, ám így sem maradtunk incidensek nélkül. Az utolsó 20 percbe lépve a már sok kicsúszást kiprovokáló 4-es kanyarban Lance Stroll hagyta el a pályát. A kanadai a kavicságyon vergődött végig, ám a falat sikeresen elkerülte. Nem sokkal később a sikán előtti jobbosban is ismerős jelenetet láthattunk: a használt közepes gumiján újabb kört teljesítő Ricciardo pördült meg a kanyarkijáratnál.
Ezen esetek idején a Mercedesek és a Ferrarik már friss szett szuperlágy gumin voltak, és csodák csodájára vezetést érő időket értek el rajtuk. Elsőként Vettel javított, 1:17,550-re, Räikkönen 31 ezreddel elmaradt idejétől. Aztán a két Mercedes mindkettejüket átugrotta. Hamilton 1:17,281-gyel vette vissza a vezetést, Bottas most 13 ezredre követte őt.
Teljesen tiszta viszont nem volt a körük. Hamilton Verstappenhez hasonlóan előbb az első kanyart vágta le (de ő megkerülte a bukótér végére helyezett bóját), majd a harmadik szektorban is vétett hibákat, így hiába futott az előzőnél erősebb első és második szektorokat, a legjobb részidőket nem sikerült ideális időre váltania.
A vezető hatos közül a Verstappen kihullásával magára maradt Ricciardo hagyta a legkésőbbre szuperlágyas körét. 1:17,981-re javított, ám a 4. Räikkönentől is elmaradt kerek 4 tizeddel.
A középmezőnyből az erre a hétvégére újításokat nem hozó, ám Barcelonában már télen is erősnek mutatkozó Haas igazolta, nem volt véletlen a pénteki jó formája. Kevin Magnussen éppen csak másodpercen kívül rekedt Hamiltonhoz viszonyítva, de 4 tizeddel verte a második kanyarban a kavicságyat meglátogató, és közben az őt zavaró Szergej Szirotkint szidó Romain Grosjeant, aki ezt az incidenst követően lépett csak föl 7.-nek.
Mögöttük a helyi versenyzők, Carlos Sainz és Fernando Alonso következtek, a top 10 utolsó tagja Pierre Gasly volt. A Toro Rossót pénteken különösen zavarta a szél, versenyzőik pedig kicsit sem voltak elégedettek az autó vezethetőségével.
Hiába lépett azonban a mezőny első felébe Gasly, a faenzaiak számára így is szomorú véget ért az edzés. Brendon Hartley a gyors 9-es kanyar előtt bal hátsó kerekével megcsípte a füvet, elvesztette az irányítást az autója fölött, és félig háttal, nagy sebességgel vágódott ki a pályára, egyenest a gumifalba. „Rendben van?” – kérdezte aggódva Sebastian Vettel a roncsokat látva. Az új-zélandi nem sérült meg, saját lábán hagyta el a baleset helyszínét, ám ahogyan azt az ilyenkor bevett protokoll előírja, a nagy G-erős becsapódás után a pálya orvosi központjába vitték kivizsgálásra.
A balesetről mindent elmond, hogy amikor autóját kiemelték a falból, egyszerűen leszakadt a hátulja. A kár igen komolynak tűnik, Hartley időmérős szereplése pedig erősen kétségessé vált.
Spanyol Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:17,281 |
|
15 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:17,294 |
+0,013 |
19 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:17,550 |
+0,269 |
16 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:17,581 |
+0,300 |
17 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:17,981 |
+0,700 |
16 |
6. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:18,357 |
+1,076 |
15 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:18,706 |
+1,425 |
16 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:18,783 |
+1,502 |
16 |
9. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:18,847 |
+1,566 |
14 |
10. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:18,886 |
+1,605 |
17 |
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:18,905 |
+1,624 |
16 |
12. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:19,013 |
+1,732 |
5 |
13. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:19,121 |
+1,840 |
20 |
14. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:19,236 |
+1,955 |
17 |
15. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:19,292 |
+2,011 |
19 |
16. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:19,376 |
+2,095 |
17 |
17. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:19,428 |
+2,147 |
23 |
18. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:19,744 |
+2,463 |
17 |
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:19,900 |
+2,619 |
15 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:19,909 |
+2,628 |
13 |
|