Hírek>> : Hamitlon az élre állt, Räikkönen lerobbant délután |
Hamitlon az élre állt, Räikkönen lerobbant délután
2018.05.11. 16:58
A Red Bullokat megelőző Lewis Hamilton állt az élre délután Barcelonában, ahol újabb flúgos edzésen van túl a mezőny. A szeles idő és a gumik is bolondját járatták a mezőnnyel, a legjobb háromból kiszoruló Ferrari pedig Kimi Räikkönen motorgondja miatt aggódhat.
A levegő kicsit melegedett, de a körülmények túl sokat nem változtak Barcelonában az első szabadedzés után délutánra. A szél továbbra is erőteljesen fújt, és mindössze 8 percre volt szükség ahhoz, hogy szemtanúi legyünk az első komoly kicsúszásnak. A kavicságyat délelőtt kétszer is megjáró Romain Grosjean a 7-es kanyarban sodródott le a pályáról (pénteken már másodszor), és miután autója beásta magát, ott is rekedt.
A francia már az első tréningen is a Haas hátuljára panaszkodott – most is az indult meg váratlanul. Grosjean a balesetéig már teljesített egy mért kört, a hiba előtt pedig éppen egy leggyorsabb első szektoron volt túl. Edzése mindenesetre az eset miatt jelentősen lerövidült: hosszú kényszerszünet következett, míg csapata visszakapta az autót.
Daniel Ricciardo délelőtt jár hasonlóképpen. Őt a szél sodorta ki a 4-es kanyarban, ám mivel autója nem sérült jelentősen, az eltört első szárnya pedig még a régi specifikáció volt, tulajdonképpen szerencsésnek mondhatta magát. Délután így is volt mit pótolnia.
A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull versenyzői nem is sokat fecsérelték az időt, egyből nekikezdtek a gyorskörös etapjuknak. A délelőttel ellentétben most először teljesen azonos taktikán voltak, mind a hat autó a lágy gumikon futotta első, 5-8 körös etapját – egyedül a lemaradásban lévő Ricciardo teljesített egy hosszabb, 10 kör fölötti menetet.
Az edzés elején Verstappen neve állt az eredményjelző élén, aztán a Mercedesek fokozatosan gyorsultak, és Lewis Hamilton 1:18,259-es körrel átvette a vezetést. Valtteri Bottas ekkor 0,6 másodperccel lassabb volt csapattársánál, elé pedig a tiszta kört csak többedszeri próbálkozásra összehozó Kimi Räikkönen is beférkőzött. Sebastian Vettel 1:18,904-es legjobb idővel nyitott, ami az első félóra végén csak a 6. helyre rangsorolta őt, köszönhetően annak, hogy Ricciardo egy késői javítással 1:18,392-t futott, s előrelépett másodiknak, 1 tizedre felzárkózva Hamiltonra.
A nagyok mögött eközben Kevin Magnussen, Sergio Pérez, Fernando Alonso és Esteban Ocon versengett a jó pozíciókért. A közepes gumit használó Alonsón kívül valamennyien lágy keveréken futottak, és csak tizedek választották el őket egymástól.
Az első félóra leteltével Bottas volt az első, aki szuperlágy gumin futott neki újabb repülőkörnek. Eljött az igazán ütős körök ideje – gondolhattuk volna. Tévesen. Az élmezőny alig-alig tudott gyorsulni az extra tapadásnak köszönhetően. Bottas ugyan 1:18,611-re javított, belehibázott a körébe, és csak 3.-nak lépett előre. Hamiltonnak már gyorsulnia sem sikerült. A brit a 8-as kanyarban futott ki a kavicságyba és ugratott át a magasított kerékvetőn, így félbeszakította körét. Ezt követően mindketten visszatértek a garázsba.
A piros oldalfalú gumik működésre bírásával azonban nem csak az ezüstautóknak voltak gondjai. Verstappennek is volt egy nehéz pillanata a 8-as kanyarban az első gyorskörén. Ő is kisodródott, visszavett, majd egy hűtőkör után másodjára csak 1:18,533-ra javított, azaz Ricciardo lágygumis idejét sem tudta túlszárnyalni. Eközben az ausztrál legjobb szuperlágyas köridője 1:18,698 volt, azaz jó 3 tizeddel lassabb a lágy gumin elértnél.
A Ferrarik sem mentek sokkal többre a puha papuccsal. Vettel első körében a második szektorig 4 tizedes hátrányt szedett össze, majd a forgalom miatt visszavett. Nála is hűtőkör következett, majd a második próbálkozás. Éppen csak elmaradt Verstappentől, 1:18,585-tel a negyedik helyre lépett előre.
Kimi Räikkönen 1:18,9-et futott ugyanezen típuson, aztán hiába állt jól a második körén az első szektorban, a már sokakat megtréfáló 4-es kanyart elvétette, és a kavicságyon átevickélve tért vissza a pályára. Ennek ellenére kint maradt, próbálta letisztítani a gumiját, majd új kört kezdeni. Ekkor viszont már műszaki hiba állta útját.
A harmadik szektorban lévő hátsó egyenesben autója kis füstöt eresztett, majd mérnöke azonnali leállásra kérte. A finn gyors helyzetfelismeréssel kihasználta, hogy a pálya utolsó szakasza lejt, így miután kikapcsolta a motort, a lendület és a gravitáció vitte vissza a boxba.
A motorja mindazonáltal nem hallatott biztató hangokat. E hajtóegységnek még legalább Kanadáig kéne kitartania az autójában. A Ferrari megerősítette, hogy a hajtóegységgel adódott gond, a szerelők pedig egyből szét is szedték a vörös autó hátulját.
Miután a szuperlágy gumik inkább problémákat hoztak magukkal, mintsem nagy javulást, a szabadedzés sorrendje ezzel tulajdonképpen kialakult. Hamilton a lágygumis körével az élen maradt, őt – szintén a lágy keveréken – Ricciardo követte, majd a szuperlágyon javító Verstappen, Vettel, Bottas hármas. Valamennyien 4 tizeden belül voltak egymástól, a 6. Räikkönen pedig 6 tizedre az első helytől.
Mögöttük az autóját visszakapó Romain Grosjean tűnt fel a 7. helyen, ám ő némi fáziskéséssel teljesítette gyorsköreit. Lemaradása Kevin Magnussenhez hasonlóan 1,3 másodperc volt. A Haasok 1 tizeddel előzték meg Stoffel Vandoorne-t, és 1,7-del a két Force Indiát. Fernando Alonsónak a 12. hely jutott, a két Renault pedig a délelőtthöz hasonlóan nehézkesen boldogult, a csak 17. Carlos Sainznak komoly gondjai voltak az egyensúllyal. Az utolsó két hely ezúttal is a Williamsé volt.
Bár az edzés második fele már nem a határfeszegetésről, hanem a hosszú etapokról szólt, újabb kicsúszásokat és drámákat így is láthattunk. Kicsúszott etapján Vettel és Verstappen is, de a leglátványosabb hibát Charles Leclerc követte el, aki Räikkönenhez hasonlóan a 4-es kanyarban sodródott a kavicságyba. Sauberje nem sérült meg, folytatni tudta a körözést.
Sergio Pérez is Räikkönen sorsára jutott, igaz, másképp: idő előtt pihenőre vonult. A Force India az utolsó negyedórában állt meg a 9-es kanyarnál. Aztán újraindult, majd az egyenesbe érve mégis félrehúzódott. Mint kiderült, esetében nem motorgondok léptek föl, hanem csapata elszúrta a kerékcseréjét, és a rosszul rögzített bal első miatt kellett lassítania, ami a 7-es kanyarban elkezdett mozogni. Mérnöke először megkérdezte, vissza tudja-e hozni biztonságban az autót, ám a mexikói végül mégis leállította a motort. „Szerintem inkább megállok. Ha megyek, le fog esni” – állapította meg.
Óvatossága nem véletlen: idén ez már a sokadik „veszélyes kiengedés”, az FIA pedig minden eddigi esetet igen szigorúan kezelt. Pénzbüntetésre így is számíthatnak, ám ha visszatért volna a boxba, még súlyosabb következményei lehetettek volna a bakinak.
Ami a versenytempót illeti, Bakuból ismerős kép rajzolódott ki: a Red Bull tempójával és a remek gumikezelésével is jeleskedett, miközben a lágy gumin erősebb Mercedes mintha újra küszködött volna. A legtöbb munka Vettelre hárult, akinek egyedül kellett gyűjtenie az adatokat a gumikról. A Red Bullnál és a Mercedesnél megosztották a munkát, Ricciardo és Hamilton a lágy gumin teljesített 20 kör fölötti etapot, Verstappen a szuperlágyon, míg Bottas a közepes típust is alaposan górcső alá vette.
A körülmények miatt kissé flúgosnak bizonyult a Spanyol Nagydíj nyitónapja, és bár a két edzéselsőséggel a Mercedes bizakodhat az egykörös tempója miatt, hosszabb távon az átfogó csomagot bevető Red Bull és a Ferrari miatt is aggódniuk kell. És ki tudja, mit tartogat még az időjárás...
Spanyol Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:18,259 |
|
39 |
2. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:18,392 |
+0,133 |
41 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:18,533 |
+0,274 |
39 |
4. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:18,585 |
+0,326 |
34 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:18,611 |
+0,352 |
39 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:18,829 |
+0,570 |
16 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:19,579 |
+1,320 |
24 |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:19,643 |
+1,384 |
39 |
9. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:19,722 |
+1,463 |
32 |
10. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:19,962 |
+1,703 |
28 |
11. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:20,024 |
+1,765 |
38 |
12. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:20,035 |
+1,776 |
35 |
13. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:20,183 |
+1,924 |
43 |
14. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:20,373 |
+2,114 |
32 |
15. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:20,501 |
+2,242 |
37 |
16. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:20,514 |
+2,255 |
29 |
17. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:20,672 |
+2,413 |
31 |
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:21,265 |
+3,006 |
34 |
19. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:21,556 |
+3,297 |
35 |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:22,060 |
+3,801 |
36 |
|