Hírek>> : Csúszkálás a szélben: Bottas uralta a balesetekkel tűzdelt nyitányt |
Csúszkálás a szélben: Bottas uralta a balesetekkel tűzdelt nyitányt
2018.05.11. 16:51
Kaotikus kicsúszássorozatot és két autótörést is hozott a szeles barcelonai első szabadedzés, mely Valtteri Bottas és a Mercedes nagy fölényéről szólt. Daniel Ricciardónak hibája miatt csak egy fél edzés jutott.
„Izgatott vagyok. Nagyszerű érzés hét és fél év után újra részt venni egy versenyhétvégén” – nyilatkozta a Spanyol Nagydíj péntekjének legnagyobb visszatérője, Robert Kubica az első szabadedzés rajtja előtt. Hiába az elmúlt egy év számos F1-es tesztje, a lengyel számára nagy pillanat volt, amikor a Williamsszel először kikanyarodott a garázsból péntek délelőtt: a 2010-es Abu-dzabi Nagydíj óta most először tagja egy nagydíjhétvégén a Forma–1 mezőnynek – még ha csak ideiglenesen, mindössze másfél óra erejéig is, Szergej Szirotkin beugrójaként.
Az egyszeres futamgyőztes ráadásul fontos feladatot is kapott: az alapos ráncfelvarráson áteső Williamst kellett pályára vinnie, melynek újításaitól a csapat azt reméli, végre egyenesbe fordulnak tőlük. Hasonló reményei persze a többi csapatnak is vannak, a mezőnyből a legnagyobb változást a grove-iak mellett az egyedi orrmegoldást bevető McLaren, az új oldaldobozokat készítő Force India és a hűtőrendszere mellett az autó oldalát is alaposan áttervező Red Bull autóin fedezhetjük föl, ám Barcelonába szinte mindenki kisebb-nagyobb fejlesztési csomaggal érkezett, így az első gyakorlás főként ezek felméréséről szólt.
A gyakorlás kissé lassan indult be, az első negyedóra csak installációs köröket és pár rajtgyakorlatot hozott, aztán egyre többen vágtak neki mért köröknek, köztük Robert Kubicával, aki a szuperlágy gumin teljesítette első etapját, és hivatalosan is feliratkozott az eredményjelzőre.
A gyakran szeles pálya bizonyos részén hátszél nehezítette a résztvevők dolgát, a helyzetet pedig csak nehezítette, hogy az új aszfalt sem tapadt valami jól. Fernando Alonso már első mért köre után elhagyta a pályát, ám ez csak a felvezetése volt az első háromnegyed óra őrült kicsúszássorozatának, ami egy autótöréssel zárult…
A pálya több szakasza is problémásnak bizonyult ilyen körülmények között. Sebatian Vettel a sikán előtti jobbosban vesztette el autója hátulját és pördült meg a bukótérben, szinte vele egy időben, de két kanyarral korábban Valtteri Bottas fékezte el magát, s mutatott be szinte ugyanolyan piruettet. Nem sokkal később Sergio Pérez látogatta meg a bukóteret, majd Vettel kanyarjában Marcus Ericsson fordult háttal a kavicságyba.
A 4-es kanyarnál eközben Brendon Hartley, majd Romain Grosjean szánkázott végig a kavicságyon, a franciának később volt egy hasonló hibája két kanyarral odébb is, míg 35 perc elteltével Daniel Ricciardo már meg sem tudta fékezni Red Bullját, és bal első kerékkel, orral a gumifalnak koccant a 4-es bukóterében. Az autója nem sérült meg jelentősen, ám az ausztrál számára ezzel így is szomorú véget ért az edzés.
Azért voltak, akik a pályán tudtak maradni, és köridőket is teljesítettek. Az első 20 percben Kimi Räikkönen lágy gumin elért 1:20,2-es ideje volt az etalon, aztán a Mercedesek vették át a vezetést. Bottas 1:18,695-ös idővel állt az élen a tréning felénél, Lewis Hamilton 0,302 másodperces hátránnyal követte őt. Mögötte Ricciardo korábban futott 1:19,871-es körével volt harmadik, Vettel 1:19,900-del a negyedik. Utánuk Vettelhez viszonyítva mindössze 9 százados hátránnyal következett Alonso, aki Verstappent és a padlólemez cseréje miatt jó 20 percre eltűnő Räikkönent is megelőzte.
A vezető 7-es kivétel nélkül a lágy Pirelliken teljesítette idejét, a 8. helyen álló Pierre Gasly volt az első a közepes gumin futók közül.
Ricciardo balesete miatt rövid időre virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe. Mivel ez nagyjából egybeesett a kötelező gumivisszaadó idővel, rövid pihenő következett.
Ezt követően minden ott folytatódott, ahol abbamaradt. A szél továbbra is erősen fújt, és a kicsúszások száma sem csökkent. Bottas a lágy gumin maradva ugyan 1:18,441-re javított, de a 11-es kanyarban megint elhagyta a pályát. Aztán jöttek a Williams-percek. A 19. helyen álló Kubica a 13-as kanyarban ismételte meg Vettel megpördülését, nem sokkal később Lance Stroll pedig az 5-ös forduló kavicsos bukóterébe került, ahol a falnak is nekikoccant.
Nico Hülkenberg rádióüzenete beszédes volt: „A gumik olyanok, mint a téli teszteken: semmi tapadás” – panaszkodott.
Bottas az újabb kicsúszások és sárga zászlók után – még mindig a lágy gumin – tovább faragott idejéből, és 1:18,148-as körével jó 8 tizedre növelte előnyét a közepes gumit is kipróbáló, de azzal csak 1:19,7-es kört futó csapattársával szemben.
Javított Verstappen is a közepes típuson, 1:19,5-tel az 5. helyre zárkózott föl; míg a Ferrarikra a szuperlágy gumikat tették. Vettel ugyan 1:19,098-ra gyorsult, ám a harmadik helyen így is egy másodperc körül volt a hátránya Bottasszal szemben. Räikkönen eközben elszúrta a körét, és a 13-as kanyarban elhagyta a pályát, majd a boxba hajtott. Az utolsó percekben ugyan még visszatértek, de javítani már nem tudtak.
A nehéz körülmények, a újítások tesztje, valamint a sok csúszkálás után ember legyen a talpán, aki bármit is kiolvas a délelőtt eredményeiből, az viszont biztos, hogy az előző hétvégéken gyengélkedő Mercedes meggyőző formában kezdett. Bottas nagy előnnyel nyert Hamilton előtt, ám eltérő gumiprogramon voltak. A finn lágygumis ideje ráadásul Vettel szuperlágyas és Verstappen közepes keverékű eredményével áll szemben.
A McLaren szempontjából is biztató volt a kezdés, az új csomaggal Alonso a 6. helyen zárt, 1,7-es lemaradással, és Stoffel Vandoorne is becsusszant a top 10-be, ahol rajtuk és az élcsapatok versenyzőin kívül még Romain Grosjean és Pierre Gasly neve található.
A Renault-k egyelőre nem villogtak, versenyzőik sokat panaszkodtak a gumik állapotára, de még gyengébb első edzésen van túl a Williams, akik az utolsó két helyet foglalták el. Kubica 1,3 másodperccel volt gyorsabb délelőtt Strollnál, ám a kanadai balesete után már nem tért vissza a pályára.
Az edzés végén az utolsó szó Kevin Magnussené volt. A dán újabb ellenfelét haragított magára agresszivitásával. Charles Leclerc próbálta őt megelőzni a célegyenesben, ám a Haas hasonlóan húzott rá, mint két hete a bakui versenyen Pierre Gaslyra. A monacói kicsit sem volt jókedvű, s megjegyezte, ellenfele folyamatosan ezt csinálja.
Spanyol Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:18,148 |
|
32 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:18,997 |
+0,849 |
32 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:19,098 |
+0,950 |
24 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:19,187 |
+1,039 |
26 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:19,499 |
+1,351 |
19 |
6. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:19,858 |
+1,710 |
26 |
7. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:19,871 |
+1,723 |
11 |
8. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:19,906 |
+1,758 |
24 |
9. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:20,083 |
+1,935 |
28 |
10. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:20,508 |
+2,360 |
29 |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:20,637 |
+2,489 |
28 |
12. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:20,665 |
+2,517 |
23 |
13. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:20,924 |
+2,776 |
36 |
14. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:20,984 |
+2,836 |
18 |
15. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:21,053 |
+2,905 |
28 |
16. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:21,144 |
+2,996 |
27 |
17. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:21,159 |
+3,011 |
26 |
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:21,373 |
+3,225 |
28 |
19. |
Robert Kubica |
Williams-Mercedes |
1:21,510 |
+3,362 |
24 |
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:22,756 |
+4,608 |
15 |
|