Hírek>> : Csapata szerint már-már földönkívüli, amit Alonso produkált |
Csapata szerint már-már földönkívüli, amit Alonso produkált
2018.05.04. 17:29
Vérszomjas ragadozóhoz hasonlította a McLaren Fernando Alonsót bakui futama után, amelyen Éric Boullier szerint versenyzője már-már emberfeletti teljesítményt nyújtott. Hozzáállása a csapatra is átragadt.
Erre senki más nem képes, csak Fernando Alonso – állapította meg önmagáról Fernando Alonso azt követően, hogy a verseny elején megsérült autóját a 7. helyen vitte célba Bakuban… Bár az önmagát előszeretettel dicsőítő spanyoltól már megszokhattuk, hogy minden egyes versenyét élete legjobbjának titulálja, ezúttal e megállapítással egy valóban kiemelkedő teljesítményt vett egy kalap alá az átlagos „legjobbakkal”, a McLaren szerint tudniillik Azerbajdzsánban most valóban rendkívüli teljesítményt nyújtott.
A csapat Bakut követően gyárában látta vendégül a BBC F1-es szakíróját, Andrew Bensont, hogy bizonyítsa neki, miért is volt kivételes a kétszeres bajnok futama. Megmutatták neki a 14-es rajtszámú McLarent, hogy lássa, az milyen mértékű sérüléseket szenvedett a Szergej Szirotkinnel történt első körös koccanás után kapott kettős defekt következtében. Alonso a gépe ezen állapotát látva állapította meg korábban: „Most már nincs kétségem, ez egy megismételhetetlen verseny volt.”
Ami a sérülést illeti, a padlólemez elülső „tálca” részén egy 20-30 centiméteres lyuk volt, ezenkívül a padlólemez jobb oldala és a diffúzor is komolyabban károsodott. Éric Boullier versenyigazgató elmondása szerint mindez 20 pontos leszorítóerő-veszteséget jelentett, ami köridőre lefordítva 0,5 másodperces lassulásnak felel meg. A francia szerint emiatt nevezhető óriásinak és hihetetlennek Alonso versenye.
„A gumija felülete a hármas kanyar után levált, ezt követően eltart egy ideig, míg teljesen lejön a felniről. A hátsó gumija pedig a tizenötös kanyar környékén vált le. A tévéfelvételeken látszott, hogy a boxutcába érkezve vezethetetlen volt az autója, amellyel valóbaján neki is ment a jobboldali falnak. Akkor azt mondta nekünk, hogy fogalma sincs, hogyan fogja behozni az autót, és azt sem tudja, egyáltalán kormányozható-e. Azt gondolta, a boxutca gyors sávjában hagyja, és mi legfeljebb kivesszük a versenyből” – mesélte Boullier.
Hozzátette, csak az utolsó pillanatban derült ki, hogy az autó mégis kormányozható, így Alonsóval még viccelődtek is azon, hogy a hétvége során ekkor parkolta azt le a legpontosabban a garázs elé. „Azt mondta: »Cseréljünk kereket és első szárnyat, aztán menjünk!« A boxfalról én közben azt láttam, hogy lángol a padlólemeze, ég az autója…”
A cserével Alonso nem veszített sok időt, köszönhetően a biztonsági autó érkezésének, azt követően pedig a sérülés ellenére is gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, Stoffel Vandoorne-nál. Boullier szerint a sérülésnek nem volt olyan rossz hatása a vezethetőségre, mint a belga gumikezelési problémáinak, amellyel a verseny alatt szenvedett. „Valójában furcsamód egészen jó volt az egyensúly. A nagy lyuk miatt viszont elöl és hátul is veszítettünk a leszorítóerőből, de az autó egyensúlya remek volt, jó maradt a vezethetősége, és nem is panaszkodott miatta.”
Mint cápa a vérszagra
Boullier ugyanakkor így is csak dicsérni tudta versenyzőjét, aki egyfelől jól alkalmazkodott a helyzethez, másfelől egy pillanatig sem fordult meg a fejében a föladás. „Ő képes mindig úgy változtatni a vezetési stílusát, hogy az összhangban legyen az autó balanszával. Azon kevés versenyzők egyike, aki képes erre. Ez most sokat segített neki. Néha egy cápához hasonlítom őt, aki ha megérzi a vért a vízben, támadni kezd. Ő ebben a pillanatban azt mondta: »Cseréljetek gumit, menjünk vissza versenyezni, ellenőrzöm az autó egyensúlyát, és mondjátok meg, ha változtatnom kell valamin.«”
„Egész hétvégén azt mondogatta nekünk: »Semmi sem fontosabb annál, hogy befejezzük a versenyt. Káosz lesz, muszáj átverekednünk magunkat rajta, és célba érnünk, mert akkor pontot fogunk szerezni.« Szerintem ezért volt az, hogy amikor visszatért, egyből a gumik és a szárny cseréjét kérte, és jelezte: nem kell aggódni, ő majd elvezeti így az autót.”
Ez a mentalitás szerinte az egész csapatra átragadt, amely ennek köszönheti, hogy gyengébb formája ellenére is szorgosan gyűjti a pontokat, és mind egyéniben, mind a csapatversenyben a három élcsapat első számú üldözője. „Mivel egész hétvégén azt mondogatta, hogy célba kell érnünk, ez lesz a kulcs, ez belénk ivódott. Az időmérős tempónk nem a legjobb, és emiatt átálltunk fejben: muszáj annyi pontot elragadnunk, amennyit csak lehetséges. Ez azt feltételezi, hogy bármi áron célba kell érnünk. Ez volt a szemléletmódunk Ausztráliában is. Hasznot akartunk húzni az első versenyeken a többiek hibáiból, és a lehető legtöbb pontot szerezni.”
Ami Bakut illeti, Boullier számára nem kérdés: „A körülményeket elnézve biztos, hogy ez volt Fernando egyik legjobb versenye. Sok más elképesztő dolgot is csinált, néha az az érzésünk, hogy egy másik világról jött. Rendkívül kiegyensúlyozott volt a gumikkal, a kopással, jól kezelte a gumikat, főleg a biztonsági autó alatt. Az utolsó újraindításnál azt mondtuk: »Te jó ég, ezzel az autóval mindenki meg fogja előzni őt!« De nem így volt. Fernando egy igazi küzdő” – állapította meg főnöke.
Alonsónak eközben meggyőződése, ha nem sérül a kocsija, a meglepően jó versenytempójukkal akár a dobogóig is juthatott volna vele.
Voltak nagyobb sérülések is
Bár Alonso futama valóban megsüvegelendő, esete azért távolról sem volt egyedi a bakui káoszban. Ez tudniillik nem csak a McLarennél volt a sérült autók versenye, valójában három további résztvevő ért még úgy célba, hogy jelentősen megrongálódott a gépe a különböző balesetek során, míg hatan incidensek következtében estek ki.
Az utolsó célba érő, Kevin Magnussen autójának padlólemeze már szintén az első kanyarokban megsérült, miután Marcus Ericsson belerohant. Az oldalsó légterelői is lerepültek. A hajrában aztán Pierre Gasly falnak szorításakor még tovább rongálódott a Haas, melynek következtében összességében több mint kétszer akkora mennyiségű, 50 pontos leszorítóerőt veszített el, mint Alonso.
Gaslynak eközben az egyik visszapillantója repült le, a fél padlólemeze letört, továbbá elhajlott a kormányműve. A francia elmondása szerint autója az utolsó körökben szó szerint vezethetetlenné vált emiatt, ám így is célba vitte azt.
|