Hírek>> : Alonso: Az F1-ben nincs olyan csapatszellem, mint a Toyotánál |
Alonso: Az F1-ben nincs olyan csapatszellem, mint a Toyotánál
2018.05.04. 10:41
A Forma–1-hez képest új szintjét tapasztalta meg a csapatmunkának Fernando Alonso a Toyotánál. Első szabadedzései után péntek délután már az időmérő edzés vár a spanyolra és társaira Spában.
A belgiumi Spa-Francorchamps 6 órás versenyével rajtol a 2018/2019-es WEC-szezon, melynek Fernando Alonso a Toyota LMP1-es gyári csapatának színeiben vág neki. Csütörtökön két szabadedzéssel indult a program, a 8-as számú autóval versenyző spanyol az elsőt meg is nyerte. Alonso Sébastien Buemitől vette át a volánt a másfél órás gyakorlás első félórája után, és 0,1 másodperccel megjavította a svájci idejét, amely elegendőnek bizonyult az elsőséghez. A 7-es számú másik Toyotával Mike Conway 0,237 másodperccel maradt el tőle.
Délután aztán sor került a második edzésre is, melyet továbbra is a japán gyártó uralt, ám ezúttal már Conwayék csapata. 0,643 másodperccel előzték meg a 8-as testvérautót, mellyel ekkor már a harmadik versenyző, Nakadzsima Kazuki érte el a legjobb időt. Az LMP1-es kategória egyetlen gyári alakulata óriási fölényben volt a második edzésen, a legközelebbi privát ellenfelük, a Dragon Speed-csapat 2,6 másodpercre volt tőlük a harmadik helyen.
A Toyota ezen a versenyen már félig a következő állomásra a Le Mans-i 24 órásra is készül, ezért ugyanazt a kis légellenállású aerodinamikát használja, amit majd a franciaországi erőpróbán fog.
Fernando Alonso első napja után elégedetten értékelt. „Ez volt az első napom az autóban, és egy pozitív nap volt. Mivel kihagytam a prológot (az első kollektív év eleji teszt ütközött a Bahreini Nagydíjjal – a szerk.), most először tapasztaltam meg, milyen a forgalomban a többi autóval. Nagyon jó móka volt, produktív nap, melyen sok mindent teszteltünk. Már sokkal jobbnak érzem az autót. Nagyszerű érzés Spában versenyezni, igaz, kicsit más, mint az F1-gyel, főleg a gyors kanyarokban, ahol kicsivel lassabban vált irányt az autó. De például az Eau Rouge tetején nagyon jól gyorsulunk. Emellett a gumik is következetesek, tíz kör után is képesek vagyunk ugyanolyan tempóra. Nagyon élveztem!”
Pénteken 11 órától még vár egy szabadedzés Alonsóékra, aztán délután 15 órától már az időmérő edzés következik, melyen a McLaren F1-es versenyzője határozott célként a pole pozíció megszerzését jelölte ki.
A Buemivel és Nakadzsimával egy csapatot alkotó Alonsónak az egyik legnagyobb újdonságélményt a versenyzők közötti bajtársiasság jelentette, amely szerinte az F1-ben nincs meg. „Már a legelső naptól úgy éreztem, hogy ez egy remek közösség, amely produktívan tud együtt dolgozni . Mindannyian komoly tapasztalattal rendelkeznek a megbízhatósági versenyzésben, a csapaton belüli hangulat nagyszerű. Ilyesmit az F1-ben nemigen talál az ember. Talán az a legjobb ebben a csapatban, hogy ilyen egységet alkotnak a tagjai. Szerintem a hat versenyzőnket (a másik autót Mike Conway, José María López és Kobajasi Kamui vezeti – a szerk.) bárhogyan összetársíthatnánk, akkor is tökéletesen illenének egymáshoz. Semmilyen különbséget nem látok a hetes és nyolcas számú csapat között.”
„A verseny napján talán már láthatunk érzelmeket, és az egyik autó nyilván a másik előtt fog célba érni, de pillanatnyilag ha a hotelbe megyünk, én akár Mike-kal és Kazukival is mehetek, hogy aztán Kobajasival és Buemivel térjek vissza. Itt nincs két külön csapat, mi mind egyek vagyunk, nincs egyértelmű különbség közöttünk.”
Alonso számára a csapatmunka szempontjából furcsa lehet, hogy ezúttal az autón is osztozni kell, s ennek megfelelően az autó beállításait is úgy kell alakítaniuk, hogy az mindhármuknak megfeleljen. „Ez az autó nem olyan összetett, hogy ne lehessen alkalmazkodni mindenki beállításaihoz. Inkább csak a kormánykapcsolók jelentik a különbséget. Versenyzőnként változik, ki hogyan akarja vezetni az autót, hogyan használja a hibridrendszert, mennyi erőt választ az első kerekekhez és a hátsókhoz, más a vezetési stílusunk, és ugyanez igaz a fékegyensúlyra, ami attól függ, hogyan akarod venni a kanyart.”
„Mechanikai is aerodinamikai szempontból az autó beállítása mindhárom versenyzőnek megfelelő. Amikor jó, akkor mindhárman azt mondjuk, hogy jó, amikor rossz, akkor mindhárman érezzük, hogy alul- vagy túlkormányzott, szóval az alkalmazkodás nem nehéz. Nem okoz gondot az autó megosztása másokkal. Az üléspozíciónk is elég hasonló. Sébastien, Kazuki és én is egyforma magasak vagyunk, szóval száz százalékig kényelmesen érzem magam, és felkészültnek” – értékelt Alonso.
|