Hírek>> : Őrségváltás Bakuban: Vettel az élre állt, a Red Bull visszaesett |
Őrségváltás Bakuban: Vettel az élre állt, a Red Bull visszaesett
2018.04.28. 14:47
Átvette az irányítást Sebastian Vettel Azerbajdzsánban, aki magabiztos előnnyel, Lewis Hamiltont megelőzve nyerte a harmadik szabadedzést. A Red Bullok nem hozták pénteki formájukat, a Mercedesnél felcsillant a reménysugár. Jó formában a Williams, de Szergej Szirotkin autót és pályát bontott.
Felhős ég, itt-ott csöpögő eső, az előző napinál hűvösebb aszfalt, erős szél – az Azeri Nagydíj harmadik szabadedzése sem hozott kellemesebb körülményeket a péntekinél. Pedig már az első két szabadedzés után is bőven volt min törniük a fejüket a csapatoknak. A kérdések többsége a gumikkal volt kapcsolatos. Nem mindenki tudta megfelelően működésre bírni őket a nyitónapon, kérdéses volt, hány bemelegítő körrel és hogyan érdemes felkészíteni őket a gyorskörre, valamint az is, hogy hogyan bírják a terhelést a megtankolt autókkal, és lesz-e lehetősége/szüksége az élcsapatoknak megkockáztatni a szuperlágy gumi használatát a Q2-ben (már ha marad nekik belőle…), hogy vasárnap ezen a típuson rajtolhassanak.
A legfőbb kérdés viszont az volt, lesz-e változás az erőviszonyokban péntekhez képest. A Red Bull minden tekintetben kiemelkedő formát mutatott az első két gyakorláson, a Ferrari kicsit lassabban kezdett, a Mercedes viszont egyenesen küszködött.
„Esik?!” – kérdezte meglepett tanácstalansággal Charles Leclerc az első percekben megejtett installációs körén mérnökétől. Eleinte még ez sem volt teljesen világos, mivel volt olyan bírói állás, ahol esőt jelzett ki a pálya széli tábla.
A pálya valójában száraz volt, még ha csúszós is, és az élmezőny nem is teketóriázott, egyből nekilátott a kilométergyűjtésnek az ultralágy gumin. Először Daniel Ricciardo, aztán Kimi Räikkönen, majd Sebastian Vettel állt az élre. A Ferrari, a Red Bull és a Mercedes versenyzői is több gyorskört teljesítettek, a leggyorsabban a pénteken saját bevallása szerint is gyengén teljesítő Vettel ért körbe: 1:43,176 másodperc alatt. A német 0,701 másodpercet adott csapattársának, akit Max Verstappen további 8 százados hátrányban követett a harmadik helyen. Ricciardo a kezdeti lendület után megrekedt 1:44,8-nál és a 6. helynél.
A Mercedesnél Valtteri Bottas már a bemelegítő körében a fallal ismerkedett, aztán mért körén már az első kanyarban a bukótérbe kényszerült. Lewis Hamilton is sokat csúszkált, bizonytalannak tűnt, ám 1:44,109-es körrel így is felzárkózott Verstappen mögé 4.-nek, miközben csapattársa Ricciardo elé ugrott, de már 1,1 másodperces hátránnyal.
Az élmenők közé az első félórában Lance Stroll pimaszkodott be az ötödik helyre, míg a tíz között ekkor Pierre Gasly, Esteban Ocon és Charles Leclerc neve szerepelt még.
Csúszkálásból már az edzés első felében sem volt hiány. Bottas egy későbbi körében éppen csak meg tudta fogni Mercedesét még a fal előtt, Brendon Hartley a hétvégén már sokadszorra vetette be a hátramenetet, Romain Grosjean hol a bukótérbe menekült, hol csak piruettezett egyet a kerékvetőn, míg többektől látványos farcsúsztatásokat és fallal kacérkodást is láthattunk.
Miután a legjobbak visszatértek a garázsba, a következő negyed órában a középmezőnynek is jutott egy kis figyelem. A Force India ki is használta. Sergio Pérez 1:43,936-ra javított, és átmenetileg felugrott a harmadik helyre, míg Esteban Ocon Bottas elé 7.-nek. Az évet nehézkesen kezdő rózsaszínek ezen a hétvégén magukra találtak, köszönhetően egy apró, az oldalsó dobozok előtti légterelőkön elvégzett módosításnak, mellyel autójuk életre kelt. Otmar Szafnauer meg is jegyezte pénteken: „Az autónk most viselkedik úgy, ahogyan a már a teszteken kellett volna.”
23 perc volt még hátra, amikor az élmezőny Verstappen vezetésével újabb ultralágyas köröknek veselkedett neki. Elsőként a két Mercedes javított, Bottas 1:43,569-re, Hamilton 1:43,8-ra. A brit továbbra is rendszeresen csúsztatta autója hátulját a kanyarok kijáratánál, majd egyik hűtőkörén hosszas eszmecserét folytatott mérnökével. Nem igazán értette, hogyan lehet 0,3 másodperc a hátránya csapattársával szemben. Peter Bonnington elmagyarázta neki, hogy főleg a 16-os kanyarban bemutatott megcsúszása hozta a differenciát, majd figyelmeztette, míg ő 3-as fokozatban veszi azt a kanyart, Bottas 4-esben.
Hamilton a következő gyorskörében aztán gyorsult, és csapattársát megelőzve 1:43,452-es eredményt futott.
Ez viszont csak a második helyre volt jó, mivel időközben a Ferrarik is visszatértek, és Vettel az első két szektorban sokat javítva 1:43,091-re módosította a nap legjobb eredményét. A német 0,4 másodpercet vert rá Räikkönenre, aki Bottast megelőzve volt harmadik. Érdekesség, hogy a bajnoki éllovas ideje így is elmaradt 0,2 másodperccel Ricciardo pénteki legjobbjától. Bár a pálya állapota talán javult azóta, a versenyzők az utolsó szektorban meg sem tudták közelíteni egy nappal korábbi részidőiket. Ennyit számít, mikor merre és milyen erővel fúj éppen az épületek között kavargó szél.
A Red Bullokat eközben elnyelte a mezőny. Verstappen a 7., Ricciardo a 12. helyig csúszott vissza.
Az újabb javításoknak egy baleset vette az elejét. Szergej Szirotkin 9 perccel a leintés előtt a 3-as kanyart erőltette túl. Megcsúszása után is makacsul be akarta venni a kanyart, ám a falban kötött ki, alaposan lebontva Williamse jobboldalát. Mivel az autó mellett a biztonsági fal is sérült, piros zászló szakította félbe a körözést.
Három perc volt még hátra az újraindítás pillanatában, ami egyetlen mért körre kínált lehetőséget a pályára igyekvők számára. Ezt a Red Bullok közül csak Verstappen tudta kihasználni, aki 1:43,519-re javítva feljött 4.-nek Räikkönen mögé a friss ultralágy szettjén. Ricciardo jó első szektora után a középsőben sok időt vesztett, így köre végén egyből a boksz felé vette az irányt. Javítani már a többieknek sem sikerült, így Vettel Hamiltont megelőzve húzta be az utolsó bakui edzést, kiköszörülve a pénteki csorbát.
A Mercedes valamelyes versenyképesebbnek mutatkozott a gyakorláson, a Red Bull viszont visszaesett. A középmezőnyben most Pérez és Magnussen bizonyult a legjobbnak a 6-7. helyen, őket a meglepően jó tavalyi bakui dobogós, Lance Stroll, Esteban Ocon és az autót törő Szergej Szirotkin követte.
A McLarenek Ricciardóhoz hasonlóan kiszorultak a legjobb 10-ből, míg a Renault-k feltűnően gyenge, a 16-17. helyeken végeztek. Ez utóbbit azért árnyalja, hogy mindkét versenyzőjük a szuperlágy gumikat használta legjobb körén – egyedüliként a mezőnyből.
Azeri Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:43,091 |
|
17 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:43,452 |
+0,361 |
16 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:43,493 |
+0,402 |
17 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:43,519 |
+0,428 |
17 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:43,569 |
+0,478 |
20 |
6. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:43,936 |
+0,845 |
9 |
7. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:43,958 |
+0,867 |
11 |
8. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:44,123 |
+1,032 |
8 |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:44,220 |
+1,129 |
11 |
10. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:44,534 |
+1,443 |
9 |
11. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:44,763 |
+1,672 |
12 |
12. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:44,861 |
+1,770 |
17 |
13. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:44,905 |
+1,814 |
16 |
14. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:45,218 |
+2,127 |
15 |
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:45,261 |
+2,170 |
12 |
16. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:45,432 |
+2,341 |
15 |
17. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:45,456 |
+2,365 |
11 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:45,505 |
+2,414 |
13 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:45,910 |
+2,819 |
17 |
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:46,186 |
+3,095 |
11 |
|