Hírek>> : Ricciardo állt az élre, Vettel a top 10-ből is kiszorult délután |
Ricciardo állt az élre, Vettel a top 10-ből is kiszorult délután
2018.04.27. 16:52
A gumik és a körülmények ugyan okoznak kavarodást Bakuban, Daniel Ricciardo biztos pontot jelentett pénteken: hibátlanul vezetve, hajszálnyi előnnyel övé a napi elsőség Kimi Räikkönen és Max Verstappen előtt. A Mercedesek megint lépéshátrányban, Sebastian Vettel pedig a top 10-en kívül.
Már délelőtt sem volt könnyű boldogulni a gumikkal a csúszós bakui aszfalton, a helyi idő szerint 17 órakor rajtoló edzésre viszont még jelentősen változtak is a körülmények, és a befelhősödött ég alatt 10 fokot csökkent az aszfalt hőmérséklete. Tekintve, hogy egész hétvégén ez várhat a mezőnyre, a délutáni gyakorlás remek lehetőséget kínált az alkalmazkodóképesség tesztelésére.
No meg az első edzésen elkövetett hibák javítására. Az első 90 perc több résztvevőnek is korábban véget ért a kockás zászlónál. A Renault versenyzőinek programját helyette a kockás gumik szakították félbe – ők már az első percektől a pályán is voltak. A műszaki gondokkal bajlódó Kimi Räikkönen és a balesetező Max Verstappen ezzel szemben várakozni kényszerült. Mindkét csapat szerelői szorgosan dolgoztak az autókon. Mint kiderült, a Ferrarinál a nagyobb tapadás érdekében kellett módosítani az autó hátulján, és eközben a váltót is ki kellett szerelni, noha az nem hibásodott meg. A Red Bullnál eközben a vártnál hosszabbra nyúltak a munkálatok, és még a rajt után is dolgoztak a korábbi baleset okoztak károk helyrehozásán.
Már az első félórában több vezetői hibát láthattunk. Az egyik elsőt Sebastian Vettel követte el, aki nagy blokkolással tette kockássá a szuperlágy gumiját. Őt is felülmúlta dupla blokkolásával Lance Stroll, de megjárta a bukóteret Valtteri Bottas, Sergio Pérez és a kicsúszások számában talán már csúcstartó Brendon Hartley is.
A pályán a biztos pontot továbbra is a kiváló formát mutató Daniel Ricciardo jelentette, aki 1:43,947 másodperces körrel állt a mezőny élére a szuperlágy gumin. Később ugyanezen etapján még futott egy lila középső szektort is, ám az a köre végül 2 századdal elmaradt az előzőtől.
Mögé a lágy gumin Lewis Hamilton zárkózott föl másodiknak. A brit a sárga Pirellin 1:44,196 másodperces időt futott. Mivel a többség ennél puhább típuson kezdett, eredményét Kimi Räikkönenéhez volt érdemes mérni, aki valamivel később szintén a lágyon teljesítette első időit, és 1:44,333-es eredményt ért el. Rajtuk kívül a két Force India próbálkozott még a lágy típussal, és mindketten a legjobb 7-ben voltak, ami már előrevetítette, a gumik terén várható némi kavarodás Bakuban, ahol az egyes csapatok és versenyzők más-más típuson boldogulnak jól, és az egyes keverékek között kisebbek a különbségek, mint normál esetben.
Ricciardo hosszúra nyújtott szuperlágyas etapján azt is bizonyította, hogy egy-egy szetten több repülőkör is teljesíthető, és még a sokadik nekifutásra is lehet javítani. Az ausztrálnak is sikerült, hiszen a 9. körében 1:43,512-re vitte le az első időt.
Az első edzésen halovány Ferrari a második másfél órát sem kezdte meggyőzően. Sebastian Vettel a szuperlágy gumin jócskán, 1,3 másodperccel elmaradt a Red Bulltól, amivel az első félóra végén csak a 11. helyen tanyázott. Még Max Verstappen is előtte volt, pedig némiképp elfékezett piros gumin futott. A holland20 perc elteltével léphetett először pályára, ám már a legelső repülőkörében nagy füst kíséretében csúszott ki a 4-es kanyar bukóterébe. Apja a száját harapdálva nézte a jelentet. Aztán végül csak sikerült belelendülnie, és 1:43,992-vel felzárkózott csapattársa mögé.
Az ultralágyas körök sorát Valtteri Bottas nyitotta. Csapattársa még a lágyakat nyüstölte, amikor ő közelebb lépett Ricciardóhoz, később pedig az élmezőny többi tagja is a lila Pirellikre váltott, így végre hitelesebb képet kaphattunk az erőviszonyokról.
Ricciardo tovább gyorsult a legpuhább keveréken, háromszor is megjavította legjobbját, és 1:42,765-tel állította föl a nap leggyorsabb körét. Verstappen 0,116-del maradt el tőle, ám kettejük közé beférkőzött Räikkönen, aki a Ferrari becsületét megmentve csak 0,069-del maradt el a kínai győztestől.
Mögöttük a két Mercedes Bottas, Hamilton sorrendben következett, 7-8 tizedes hátránnyal. Hamilton ugyan több lila első szektort is futott, a középső szakaszon rendre elfékezte magát, így nem tudott javítani, megrekedt csapattársa mögött az 5. helyen.
Nála is gyengébben ment a bajnoki éllovas Vettelnek, aki az ultralágy feltételével 1:44,127-re gyorsult. A 11. helyről ő is egy hiba miatt nem tudott előrébb lépni. Egy későbbi próbálkozásakor egyéni legjobb első szektorig ugyan eljutott, de a pálya második harmadában hibázott, a bukótérbe futott, így meg kellett szakítania körét.
Bizakodni most csapattársa jó eredménye van csak oka. A helyzet mindenesetre ismerős lehet számára: az előző három hétvégén is Räikkönen kezdett jobban pénteken, miközben ő csak küszködött. Nagy kérdés, ezúttal is sikerül-e fordítania szombatig.
A négyszeres bajnok gyengélkedésével a középmezőny élére álló Fernando Alonsónak a 6. hely jutott, ő Esteban Ocont, Carlos Sainzot, Kevin Magnussent és Nico Hülkenberget előzte meg. Érdekesség, hogy a másik McLarennel Stoffel Vandoorne ismét fényévekre volt csapattársától: a belgának a 19. hely jutott, és csak a váltógondja miatt 9 kört teljesítő Marcus Ericssont előzte meg.
Ahogy az edzés hajrájában a versenyzők átálltak a versenyszimulációkra, úgy csökkent a pályaelhagyós és blokkolós hibák száma. A figyelem középpontjába a gumik működése került, amivel többeknek meggyűlt a baja. A leglátványosabban a Renault-k szenvedtek, náluk mindkét versenyző erőteljes szemcsésedésre panaszkodott, amit a hátsó abroncsaikon szemmel is látni lehetett.
De a köridőkön is megmutatkozott ez a probléma, még a gumikezelés terén eddig jeleskedő Red Bullnál is, ahol Ricciardo tempója az ultralágyon látványosan visszaesett az első körökhöz képest. Ilyen szempontból Vettel és a Ferrari valamivel jobb benyomást tett, mint egy körön, a német kicsivel kiegyensúlyozottabb időkre volt képes. A Mercedes eközben átlagban körönként 1 teljes másodpercet kapott riválisaitól a legpuhább típuson.
A csúszós, sima aszfalt és a folyton változó körülmények miatt egyelőre tehát a gumik játsszák a főszerepet a rendhagyó bakui pályán, ahol egy körön azok előkészítése, hosszú távon pedig a tartósításuk határozza meg az erősorrendet.
Érdekes lesz látni, hová lyukadunk ki szombaton és vasárnap, a legjobbnak pillanatnyilag azonban a Red Bull kilátásai tűnnek. Szépséghiba, hogy a megbízhatóság miatt megint rághatják a körmüket. Verstappen autója legalábbis az utolsó percekben lelassult, a Renault-motor pedig furcsa hangot kiadva dörmögött mögötte. A peches holland ugyan vissza tudott térni a boxba, egyelőre kérdéses, mennyire súlyos a gond.
Azeri Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:42,795 |
|
35 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:42,864 |
+0,069 |
33 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:42,911 |
+0,116 |
27 |
4. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:43,570 |
+0,775 |
25 |
5. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:43,603 |
+0,808 |
31 |
6. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:43,700 |
+0,905 |
34 |
7. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:43,814 |
+1,019 |
30 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:43,834 |
+1,039 |
36 |
9. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:43,977 |
+1,182 |
29 |
10. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:44,091 |
+1,296 |
33 |
11. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:44,127 |
+1,332 |
38 |
12. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:44,142 |
+1,347 |
31 |
13. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:44,425 |
+1,630 |
27 |
14. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:44,459 |
+1,664 |
31 |
15. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:44,712 |
+1,917 |
39 |
16. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:44,940 |
+2,145 |
30 |
17. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:45,007 |
+2,212 |
33 |
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:45,051 |
+2,256 |
36 |
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:45,288 |
+2,493 |
29 |
20. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:46,042 |
+3,247 |
9 |
|