Hírek>> : Verstappen a falban, Bottas Ricciardo előtt az élen délelőtt |
Verstappen a falban, Bottas Ricciardo előtt az élen délelőtt
2018.04.27. 14:13
Valtteri Bottas hajszállal Daniel Ricciardo előtt zárta az első azeri szabadedzést, melyen csak úgy hullottak a nagyok. Max Verstappen a szalagkorlátban, Kimi Räikkönen műszaki hibával zárt, Lewis Hamilton csúszkált, Sebastian Vettel éppen csak a top 10-be verekedte magát.
Az első szabadedzéssel megkezdte a hétvégi száguldást a Forma–1-es mezőny a világ leggyorsabb utcai pályáján. Tekintve, hogy a karaván ezúttal június helyett áprilisban látogatott el a tengerszint alatt 28 méterrel fekvő bakui ringre, a csapatokat már előre foglalkoztatta a kérdés, mennyire fogják befolyásolni autójuk és a gumik teljesítményét az eltérő, és a hétvége során is sokat változó időjárási viszonyok. Az aszfalt helyi idő szerint 13 órakor 41 Celsius-fokos volt, szokás szerint nagyon csúszós, és az erőteljes széllökések is nehezítő tényezőt jelentettek.
Az edzés álmoskásan indult, az első negyedórában egyedül a két Mercedes vállalkozott mért körökre. A csapat a bahreini és kínai gumigondok után ezen a hétvégén új megoldásokkal próbál többet kihozni autójából és a Pirellikből. Kezdésként Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is a szuperlágy keveréken futott ki, ám a brit különösen elégedetlen volt a tapadással – pontosan annak hiányával. Miközben árnyalatnyival minden újabb körén gyorsabb volt csapattársánál, ő maga kérte etapja félbeszakítását: „Változtassunk, ennek így nincs értelme. Nem tudom fölmelegíteni a gumikat” – üzente csapatának.
A címvédő még vezető pozícióból vonult a garázsba, 1:46,399-es köre 74 ezreddel volt jobb Bottasénál, ám túl sokáig nem őrizte az első helyet. A stafétát a Red Bull vette át. Kihasználva, hogy a riválisokkal ellentétben mindkét versenyzőjüknek két lágy keveréket kértek a hétvégére, Max Verstappen és Daniel Ricciardo is ezen a típuson nyitott. Eleinte a holland volt a gyorsabb, aztán csapattársa többedszeri próbálkozásra megelőzte, és 1:45,369-re javította a legjobb időt.
Verstappen hátránya ekkor 0,190 másodperc volt, ám válaszolni már nem volt módja: 34 perc elteltével a 6-os kanyar szalagkorlátjában ért véget az edzése. Túl nagy sebességgel érkezett meg a csúszós fordulóba, autója megbicsaklott, az ellenkormányzás pedig már csak arra volt elég, hogy ne a jobb, hanem a baloldal koccanjon. A sérülés nem tűnt nagynak, csak a vezetőszárnya tört le, ám mivel 1-es fokozatban ragadt, már az MGU-K segítségével sem tudta újraindítani a gépet, így kénytelen volt kiszállni.
A kínai hibákat csak tévén néző apa, Jos most a Red Bull garázsában elégedetlenkedett az újabb baki után.
A baleset miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, ami pár perccel előrehozta a szokásos gumivisszaadós szünetet. Féltávnál a két Red Bull az újabb szuperlágyas etapon javító Mercedesek előtt vezetett, Hamilton hátránya 0,260 másodperc volt, Bottasé már 1 másodperc. Őket színes sor, Nico Hülkenberg, Lance Stroll, Romain Grosjean, Brendon Hartley, Fernando Alonso és Esteban Ocon követte a top tízben, ahol még nem bukkantak föl a Ferrarik.
Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen Verstappen balesete előtt az ultralágy keveréken teljesítette első köreit, ám a német 1:50-es, a finn 1:49-es időknél rekedt meg, miközben mindketten a gumikra és a hátsó tengelyre panaszkodtak. Emiatt csak a 17-18. helyről várták a folytatást.
A második „félidőben” Räikkönen aztán egy újabb ultralágyas körrel végre bekerült a legjobb ötbe, ám hátránya még mindig másfél másodperc volt. Ezt követően viszont a boxba hajtott, ahol autóját az emelőre tették, és szétszerelték. Egy erőforrással kapcsolatos hiba lépett fel, ami véget is vetett a tréningjének.
Eközben a pályán már többen föltetették a lila abroncsot, köztük Hamilton is, aki azonban az első köre elején a 2-es kanyarban a bukótérből volt kénytelen visszatolatni hibája után. Az 1-es kanyarban hasonlóan járt – a nap során nem először – Brendon Hartley, később pedig Romain Grosjean és Nico Hülkenberg is. A renault-s és kollégája, Carlos Sainz emellett füstölős fékezéssel is jelezte, mennyire nehéz boldogulni a csúszós, és a gumimelegítés szempontjából talán túlságosan is sima felületű pályán. Mindketten kockásra alakították első kereküket, amely csak úgy rázta a Renault-t a 2 kilométeres célegyenesben. A sárgák emiatt szintén kénytelenek voltak idő előtt abbahagyni a tesztelést.
Hamilton a hibája után 1:45,200-ra javított, ám csak rövid ideig állt az élen. Nem sokkal később Bottas szintén ultralágyon faragott tovább, és 1:44,242-nél állította meg a stoppert, közel 1 másodpercet verve csapattársára. Erre egyedül az időközben szuperlágy keverékre váltó Ricciardónak volt válasza, aki a többiekkel ellentétben egyenletesen, hiba nélkül rótta a köröket, és több gyorsköre során végül 35 ezredre zárkózott föl a finnre.
A délelőtt meglepetését a remek formában kezdő Force India jelentette. Esteban Ocon az 5. helyet szerezte meg, Sergio Pérez pedig egy utolsó percekben futott körrel Hamiltont előzve lett harmadik. Mindketten a szuperlágy gumit használták.
A hetedik helyre, Verstappen mögé Fernando Alonso zárkózott föl, aki bár egyszer maga is piruettezett egyet a bukótérben, másfél másodperccel bizonyult jobbnak Stoffel Vandoorne-nál. A McLaren pénteken a kísérletezésre helyezte a hangsúlyt: új megoldásokkal próbálják növelni a végsebességüket az egyenesekben.
Nem a Ferrari edzése volt az első. Miután Räikkönen műszaki probléma miatt csak 10 körig jutott, Vettelre hárult a munka, aki gyenge első etapja után a mezőny legvégére csúszott vissza. Egész edzésen kitartott az ultralágy gumik mellett, ám azokon fokozatos javulással is csak a 10. helyig tudott felkapaszkodni, a meglepően gyors Szegej Szirotkin és a hajrában elé ugró Pierre Gasly mögé.
Azeri Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:44,242 |
|
26 |
2. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:44,277 |
+0,035 |
24 |
3. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:45,075 |
+0,833 |
26 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:45,200 |
+0,958 |
24 |
5. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:45,237 |
+0,995 |
29 |
6. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:45,559 |
+1,317 |
11 |
7. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:46,465 |
+2,223 |
25 |
8. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:46,480 |
+2,238 |
28 |
9. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:46,492 |
+2,250 |
18 |
10. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:46,513 |
+2,271 |
18 |
11. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:46,590 |
+2,348 |
26 |
12. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:46,747 |
+2,505 |
32 |
13. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:46,749 |
+2,507 |
11 |
14. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:46,856 |
+2,614 |
23 |
15. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:46,861 |
+2,619 |
10 |
16. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:46,875 |
+2,633 |
21 |
17. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:47,073 |
+2,831 |
21 |
18. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:47,434 |
+3,192 |
18 |
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:47,967 |
+3,725 |
21 |
20. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:48,741 |
+4,499 |
11 |
|