Hírek>> : A McLaren belátja, középszerű az agyondicsért karosszériája |
A McLaren belátja, középszerű az agyondicsért karosszériája
2018.04.17. 17:19
A McLaren elfelejtette volna, milyen követelményeknek kell megfelelnie egy igazi élcsapatnak? Éric Boullier úgy érzi, célt tévesztettek a 2018-as autóval.
Nem a McLaren eredményeivel, hanem a felé támasztott elvárásokkal van a probléma – állapította meg Kínában Fernando Alonso. A spanyol úgy érzi, téli motorváltásuk és a szenvedős Honda-évek után nem jogos azt várni tőlük, hogy máris felnőnek a Red Bull szintjére (bár a télen még ők emlegették folyton ezt az összehasonlítást), és hasonlóan sikeresek lesznek.
A magas elvárások bizonyos szempontból ugyanakkor érthetőek. Egyfelől a McLaren nagy múltú csapat, komoly háttérrel, és sokan szívesen látnák őket viszont az élmezőnyben. Másfelől a Honda mellett folyton azt hangoztatták, hogy még ma is ők gyártják a mezőny egyik legjobb karosszériáját, és hogy szenvedéseik leginkább gyenge erőforrásuknak köszönhető.
Idén kiderült, ez messze nincs így. Autójuk egyáltalán nincs olyan jó állapotban, mint szerették volna, és ez csak részben annak az eredménye, hogy a téli műszaki gondok, valamint a motorváltás miatt megcsúsztak a fejlesztésével. Éric Boullier versenyigazgató elismeri, talán ők maguk tévesztettek célt 2018-ban. „Az autó megfelel az előzetesen meghatározott céljainknak. Ez azt jelenti, hogy a célok voltak hibásak” – állapította meg a francia. „Most újra kell gondolnunk, mit is szeretnénk pontosan elérni.”
Hangsúlyozta, a szélcsatorna- és a CFD-eredmények pontosnak bizonyultak a pályán, fejlesztésük tehát hatékonynak nevezhető. Csak éppen a lécet kellett volna magasabbra tenniük. Azt azonban tagadja, hogy a Honda-motor miatti szenvedéseik takarták el a most felszínre jövő problémáikat. „A versenyzők beszámolóiból kiderül, elégedettek lehetünk az autó egyensúlyával. Bármivel is kísérletezel a beállítások terén, annak megfelelően reagál. Ha kell, alulkormányzottabbá vagy túlkormányzottabbá teheted, ettől függően lassul vagy gyorsul. Szerintem az autót értjük, ha úgy tetszik, nincs semmi rejtett hibája a tervezés szempontjából. Egyszerűen gyorsabbá kell tennünk a kanyarokban és az egyenesekben.”
Ami az egyeneseket illeti, a McLarent meglepetésként érte, hogy az erősebb Renault-motorral ugyanúgy a végsebességeket összesítő tabella végén szerepelnek, mint a Hondával. Ez azt mutatja, az egyenesekben tapasztalt lassúságukat sem csak a japánok lóerőhiányának köszönhették, hanem autójuk túl nagy légellenállásának. Az MCL32-es egyszerűen nem elég hatékony aerodinamikailag.
„Ugyanolyan motort használunk, mint a Renault és a Red Bull, de le vagyunk maradva tőlük, szóval nincs mi mögé bújni, ezek tények. Rá kell jönnünk, miért vagyunk lassúak az időmérőkön, miért vagyunk jobbak a versenyeken, és hogy miért vagyunk a Renault-csapatok mögött. Ilyen egyszerű. Bahrein felvetett pár kérdést, és dolgozunk a megoldáson. De meg fogjuk oldani, azon vagyunk, hogy megoldjuk.”
„Az egyik problémánk a végsebesség, ezen a téren a mezőny végén vagyunk. De nem ez az egyetlen gondunk. Ha ennyire egyszerű lenne, és csak a légellenállásról lenne szó, könnyedén megoldanánk. Az autó más tulajdonságain is javítanunk kell.”
Boullier megerősítette, átfogó fejlesztési csomaggal készülnek a Spanyol Nagydíjra, amely több tekintetben is nagy előrelépést hozhat számukra. „Ahogy mondtam korábban, Ausztráliáig nem jutottunk odáig az autóval, mint szerettünk volna, mert bizonyos okok miatt megcsúsztunk. Sok fejlesztésen dolgozunk, de logisztikai okok miatt ezek csak Barcelonában érkeznek. Ott aztán kiderül, hol is állunk a teljesítmény szempontjából.”
Ha az új csomag nem jelent megoldást a problémáikra, igencsak kényelmetlen helyzetbe kerülhetnek. A korábban mérceként emlegetett Red Bull időközben futamgyőztes csapat lett, a Kínában kettős pontszerzést elkönyvelő Renault egyre izmosodik; a középmezőny pedig nagyon sűrű, így nemhogy ellépni tőle, benne az élére állni is nehéz lesz.
|