Hírek>> : A Red Bull elfüstölt, Hamilton csúszkált – Vettel meg az élre állt! |
A Red Bull elfüstölt, Hamilton csúszkált – Vettel meg az élre állt!
2018.04.14. 10:51
Az éjszaka folyamán esett az eső Sanghajban, és bár a Forma–1 mezőnyét száraz pálya fogadta, a hőmérséklet jelentősen alacsonyabb, mindössze 12 fokos volt, a szél pedig újra erősen fújt. A Mercedesnél azt nyilatkozták, kedvez nekik a téli tesztidényt idéző hidegebb idő, a csapatok egyetértettek abban, hogy a hőmérséklet folyamatos változása (és vasárnapra kis melegedés várható) komolyan befolyásolja a gumik és ezáltal az autók viselkedését.
A pénteki edzések alapján rendkívül kiélezettnek tűnt a küzdelem a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között – egy körön a vörösök, hosszabb távon az osztrákok mutatkoztak igazán veszélyesnek a címvédőre. A dilemmát az élcsapatok számára az ultralágy gumi jelentette, mely nem ígérkezik túl erős versenyguminak. A harmadik szabadedzésen egyebek mellett azt is le kellett tesztelniük, hogy az időmérőn érdemes és lehetséges lesz-e próbálkozni a lágy gumin a Q2-ben, hogy e tartósabb típussal kezdhessék a versenyt.
Kimi Räikkönen nem sokat teketóriázott, pár perc elteltével már ultralágyas időeredmény állt a neve mellett. A finn mutatta be a nap egyik első nagy elfékezését is a hajtűben, miközben a rádión a forgalomra panaszkodott. A Red Bullnak ellenben ekkor még nemigen volt esélye a körözésre: Daniel Ricciardo autójával váltóproblémák adódtak, így azt még az edzés elején is szerelték. „Ez inkább csak vizsgálat volt, hiszen még öt versenyt kell bírnia. De minden rendben” – pontosított Christian Horner csapatfőnök.
Daniel Ricciardo és Max Verstappen mindenesetre nem is igazán kapkodott. Miközben a többiek már a pályán voltak, ők még lehúzott overallban sétálgattak és beszélgettek a garázsban. A csapat már múlt héten is az edzés második félórájára hagyta a munkát szombaton.
Negyed óra elteltével Räikkönen már versenyképesnek mondható idővel, 1:34,794-es eredménnyel vezetett a két Renault előtt. Éppen, hogy befejezte első etapját, a pályán – szintén ultralágy gumin – Sebastian Vettel váltotta őt. Aztán az élen is, hiszen elsőre 1:33,689-es kört futott. A német pénteken elégedetlen volt autója egyensúlyával, ám ezúttal nem az elejére panaszkodott, hanem túlkormányzottságra. A német ideje elmaradt Lewis Hamilton előző napi legjobbjától, igaz, a pálya állapota az esőzés miatt változott, számítások szerint 1 másodpercet lassult.
A Ferrarikkal ellentétben a Mercedes és az első félóra végén érkező Red Bull is a lágy gumikat tette föl első menetére. A németek versenyzői hosszabb etapot teljesítettek rajta, Valtteri Bottas fokozatos javulással 1:34,623-mal fel is zárkózott Vettel mögé.
Lewis Hamiltonnak ezzel szemben döcögősen indult a napja. Már az első körében vissza kellett vennie a forgalom miatt, aztán kisodródott egyszer a hajtűkanyarban és a 10-esben, majd harmadik próbálkozásakor újabb hiba következett: ismét a 10-esben futott szélesre, a még nedves műfüvön elvesztette uralmát autója fölött, mely megpördült, és kockássá tette az első abroncsokat. A brit etapjának ezzel vége is volt, 1:34,807-es idővel állt az időközben Bottas mögé furakodó Carlos Sainz mögött az 5. helyen.
Ennél is rosszabbul kezdett a Red Bull. A váltóellenőrzés után 34 perccel a leintés előtt hajtott először pályára Daniel Ricciardo, aki 1:35,061-es körrel iratkozott föl az eredményjelzőre. Újabb köröket tervezett futni, ám az utolsó szektorban motorja lángcsóvák és sűrű füst kíséretében megadta magát.
Az ausztrál egykedvűen kormányozta félre autóját, melybe erre a hétvégére már bekerült a második energiatároló a bahreini kiesés miatt. Alighanem motorcsere vár rá. „Úgy fest, turbóhibáról van szó. Hogy a belső égésű motor is megsérült-e, az majd kiderül” – nyilatkozta Christian Horner az edzés alatt. Csapata már pénteken jelezte, elkerülhetetlennek látja a büntetést idén, és már eszerint is készülnek.
A Ricciardo hibája során pályára kerülő olaj miatt egy ideig virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, ám nem sokkal később már folytatódott a száguldás. A Ferrarik friss ultralágyakon tértek vissza, melyeken csak Vettelnek sikerült javítania. A német 1:33,018-cal a hétvége eddigi legjobb körét futotta, közel fél másodperccel megelőzve csapattársát, aki viszont a középső szektorban még mindig jobb volt nála.
Mögéjük a két Mercedes zárkózott föl, szintén az ultralágy gumin. Bottas neve mellé 1:33,761 került, Hamilton 1:34,057-ig jutott, miközben a 12-esben kicsit újra megcsúszott. Hiába mondta azt Toto Wolff, hogy kedvez nekik a hideg, a Mercedes délelőtt bizonytalanabbnak tűnt a pályán, mint pénteken.
Az egyetlen állva maradt Red Bull-lal Max Verstappen is kipróbálta az ultralágy keveréket. 1:33,969-es eredménye közel egy másodperccel volt rosszabb Vettel idejénél, de így is elegendő volt Hamilton megelőzéséhez, vagyis a 4. helyhez.
Mögöttük tovább gyötörték egymást a középcsapatok. Kevin Magnussen 7 perccel a leintés előtt vette át a 6. helyet Sergio Péreztől, Esteban Oconnal a másik Force India is a top 10-ben volt, őt Carlos Sainz, a meglepően előre kerülő Szergej Szirotkin és Nico Hülkenberg követte. A McLarenek a 12-13. helyen végeztek, a gyorsabb Fernando Alonso volt, aki azt mondta, az időmérőn talán érdemesebb lesz a 11. pozíciót célba venniük a szabad gumiválasztás miatt.
A Toro Rossók ezúttal elmaradtak a McLarenektől, Lance Strollnak sikerült elmozdulnia az utolsó helyről, a Sauberek pedig csak Romain Grosjeant tudták megelőzni, aki egyik megpördülése után lángoló hátsó fékekkel tért vissza szerelőihez, és csak 6 kört futott.
Rájuk és a Red Bullra is mozgalmas órák várnak a kvalifikáció előtt – Ricciardo autóját menetkésszé kell tenni, de Verstappen kapcsán sem lehetnek nyugodtak, mivel a holland a hajrában a korlátozót elérő motorjára és elektronikai gondokra panaszkodott. A Mercedes eközben aggódhat, hogy kísérteni fogja őket Bahrein réme, és a Ferrari szombati javulásával újra az időmérő esélyesévé lép elő. A vörös autók jól muzsikáltak délelőtt, az pedig már pénteken kiderült, hogy a hosszú kínai egyenesektől sem kell tartaniuk – ott ugyanis jobbak voltak a Mercedeseknél!
Kínai Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:33,018 |
|
14 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:33,469 |
+0,451 |
21 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:33,761 |
+0,743 |
16 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,969 |
+0,951 |
14 |
5. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:34,057 |
+1,039 |
14 |
6. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:34,329 |
+1,311 |
25 |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:34,445 |
+1,427 |
14 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:34,456 |
+1,438 |
16 |
9. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:34,582 |
+1,564 |
20 |
10. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:34,741 |
+1,723 |
13 |
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:34,841 |
+1,823 |
16 |
12. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:34,851 |
+1,833 |
13 |
13. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:34,977 |
+1,959 |
16 |
14. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:34,991 |
+1,973 |
20 |
15. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:35,061 |
+2,043 |
4 |
16. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:35,079 |
+2,061 |
16 |
17. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:35,375 |
+2,357 |
16 |
18. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:35,497 |
+2,479 |
14 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:35,679 |
+2,661 |
13 |
20. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:35,756 |
+2,738 |
6 |
|