Hírek>> : Hamilton elsőségét hozta a csúszkálós első szabadedzés |
Hamilton elsőségét hozta a csúszkálós első szabadedzés
2018.04.13. 12:43
Sok hibát hozó, szeles, esőcseppekkel tarkított edzést nyert Lewis Hamilton Kínában. Kimi Räikkönen a két Mercedes közé férkőzött.
Mindössze 18 Celsius-fokos időben, 19 fokos aszfalton, de száraz pályán vette kezdetét a Kínai Nagydíj első szabadedzése Sanghajban – és jó erős szélben, ami nem könnyítette meg a versenyzők dolgát. Bahrein után a váltás azonban nem csak az időjárás miatt számít élesnek: a kínai aszfaltcsík teljesen más kihívás elé állítja az autókat és a gumikat, így a hétvége egyik nagy kérdése, hogy ez mennyiben befolyásolja az egy hete látott erőviszonyokat.
Az F1-ben ez az első hétvége, amelyen a skálán nem egymást követő gumitípusokat nyüstöl a mezőny. A Pirelli itt használta ki először az idei szabályváltozást, és a közepes és lágy keverékek mellé a szuperlágy helyett az ultralágyat választotta.
A gyakorlás elején nagy figyelem irányult a rádiós összeköttetés ellenőrzésére. Nico Hülkenberg és Lewis Hamilton próbáját is hallhattuk. Ennek a brit bahreini problémái után van nagy jelentősége. Akkor a Mercedes szerint azért nem hallották rendesen versenyzőjüket, mert rosszul helyezték el a mikrofonját a sisakjában. „Ég és föld a különbség a múlt héthez képest. Hangos és tiszta” – állapította meg elégedetten Hamilton mérnöke. „Én csak a bal oldalon hallak” – panaszkodott ezzel szemben Hülkenberg, akinek változtatást ígértek.
A gyakorlás eleje installációs körökkel, valamint a boxutca bejáratának tesztelésével telt. Ott többen is feszegették a határokat, Brendon Hartley ki is sodródott az aszfaltozott bukótérbe. Az első kör Lance Stroll nevéhez fűződött, aztán Fernando Alonso állt az élre 1:38,765-tel. Az élmezőnyből elsőként Kimi Räikkönen érkezett meg. Bemelegítő körén bemutatott egy nagy elfékezést, mely után a bukóteret is meglátogatta, majd 1:37,651-es idővel átvette az első helyet volt csapattársától a közepes keveréken.
Az élen ezt követően nagy volt a mozgás. Max Verstappent Daniel Ricciardo váltotta az első helyen a közepes gumin, aztán jött Valtteri Bottas és Sebastian Vettel a lágyon, majd Lewis Hamilton, aki viszont több mint egy másodperces előnnyel ugrotta át a többieket. A britnél a Mercedes korai installációs köre után hátsó szárnyat cserélt, a légellenállást csökkentő, úgynevezett banánszárny helyére egy nagyobb leszorítóerőt generáló légterelő került.
Több gyorskörük után Hamilton 1:34,962 másodperces eredménnyel állt az élen, Bottas többszöri javítása után 1:35,186-tel zárkózott föl mögé másodiknak. Őket a két Red Bull Daniel Ricciardo, Max Verstappen sorrendben 0,7 másodperces hátránnyal követte, úgy, hogy az ausztrál csekély 1 ezreddel volt gyorsabb csapattársánál. Sebastian Vettel 1:36,386-tal az 5., Kimi Rikkönen 1:36,679-cel a 6. helyen állt. A gumihasználatuk a következőképpen alakult: a Mercedesek és Sebastian Vettel lágy gumin futottak, Kimi Räikkönen és a két Red Bull a közepesen.
Az edzés felénél a középmezőny legjobbja a közepes gumit használó Esteban Ocon volt, közel 2 másodperces lemaradással, csupán pár századdal megelőzve Romain Grosjeant, akit Carlos Sainz és Kevin Magnussen követett. A trió a lágy gumival érte el legjobb idejét. A top 10-ből kiszorult a McLaren és a Toro Rosso, Fernando Alonso a 13. helyen állt ekkor, pár századdal megelőzve a két Honda-motoros versenyzőt.
A gumivisszaadós szünet után a Mercedesek második etapjukra is a lágy gumin maradtak, ám mindketten tudtak javítani. Bottas egy bemelegítő körön bemutatott pályaszélesítés után 1:34,962-t futott, Hamilton pedig 1:33,999-et. A finnek később sikerült faragnia fél másodpercet, csapattársa viszont hiába futott egy új abszolút legjobb középső szektort, miután megpördült a 11-es kanyarban, a boxba hajtott.
Ekkor már több versenyző is jelezte csapatának, úgy észleli, szemerkél az eső. A helyzet nem tűnt vészesnek, ám a hibák száma így is feltűnően megszaporodott. Stoffel Vandoorne a 10-es kanyarban porzott végig a kavicságyon, Charles Lecerc és Max Verstappen az utolsóban hagyta el a pályát. A holland éppen ultralágyas első körére készült, amikor autója hátulja kitört, s az ellenkormányzás után letapadó eleje az ellenkező irányba vágta ki autóját a pályáról. Ennek ellenére kint maradt egy újabb körre az időjárás bizonytalansága miatt. „Ööö, oké. Kockás a gumim kicsit, de gondolom, hogy maradnom kell” – felelte, amikor mérnöke újabb kört kért tőle.
Nem hiába maradt: 1:34,668-ra javított, amivel alig több mint egy tizedre felzárkózott a korábban már javító Ricciardo mögé, aki szintén ultralágyon érte el a legjobb idejét. A két Red Bull ezzel a 4-5. helyre sorolt be, hiszen az időközben a 14. helyre is visszaeső Räikkönen hosszabb szünet után ekkor már 1:34,358-as körrel a második helyen tanyázott, elválasztva a két Mercedest. Csapattársa, 1:34,861-es körrel csak a 6. helyen állt a legpuhább keverékkel.
A középmezőnyben is nagy volt a mozgolódás az utolsó félórában. Alonso ultralágyas körével egy ideig még 5. is volt, aztán a többiek gyorsulásával hátrébbszorult. A 7. helyre előrelépő Kevin Magnussen és a 9. Romain Grosjean az ultralágy Pirellin javított, a dán csak 3 tizedre volt Vetteltől. Mindkét amerikai autó mögé jutott egy Renault – Carlos Sainz 8., Nico Hülkenberg 10. volt, ám mindketten a lágy gumikon futottak, csakúgy, mint az Alonso elé befurakodó Pierre Gasly a 11. helyen. A 13. és 14. pozíciót elfoglaló két Force India eközben egyszer sem váltott a közepes guminál puhább típusra, így eredményük némiképp megtévesztő.
Az alsóházban Szergej Szirotkin a 15. helyre vitte a Williamst, megelőzve Brendon Hartleyt és Charles Leclerc-t. Az Alonsótól eltérő programot futó Stoffel Vandoorne egész edzésen képtelen volt elmozdulni a mezőny hátsó részéből, csak Marcus Ericssont és Lance Strollt sikerült megelőznie.
Az első kínai edzés sok hibát és Hamilton-fölényt hozott, a Mercedes pedig úgy került két autóval a top 3-ba, hogy a közvetlen riválisoknál keményebb gumit használt csak. Vajon mennyit változik a kép, és mennyit az időjárás délutánra? Kiderül az M4 Sport és az M4 Sport.hu 7:55-kor kezdődő élő közvetítéséből!
Kínai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
0:00,134 |
|
22 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:34,358 |
+134,224 |
14 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:34,457 |
+134,323 |
28 |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:34,537 |
+134,403 |
22 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:34,668 |
+134,534 |
22 |
6. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:34,861 |
+134,727 |
18 |
7. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:35,187 |
+135,053 |
21 |
8. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:35,616 |
+135,482 |
23 |
9. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:35,718 |
+135,584 |
21 |
10. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:35,800 |
+135,666 |
18 |
11. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:36,037 |
+135,903 |
21 |
12. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:36,044 |
+135,910 |
29 |
13. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:36,051 |
+135,917 |
28 |
14. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:36,351 |
+136,217 |
32 |
15. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:36,691 |
+136,557 |
31 |
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:36,715 |
+136,581 |
23 |
17. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:36,723 |
+136,589 |
23 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:36,756 |
+136,622 |
25 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:36,909 |
+136,775 |
21 |
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:37,277 |
+137,143 |
28 |
|