Hírek>> : Óriási a nyomás a lemaradó McLarenen, de Alonso szerint jól kezelik |
Óriási a nyomás a lemaradó McLarenen, de Alonso szerint jól kezelik
2018.04.04. 17:08
Fernando Alonso szerint az idei év eleji nehézségek után bebizonyosodott, hogy a McLaren jól kezeli a rá nehezedő nyomást. Csapatuk a következő két hétvégén újabb fejlesztésektől vár jelentősebb előrelépést.
Nehéz eldönteni, hogyan értékelhetjük a McLaren idénykezdését. A Honda-évek után kiváló eredménynek tűnik, a melbourne-i kettős pontszerzés és Fernando Alonso ötödik helyezése, tény azonban, hogy mindezt jó adag szerencsével (a Haasok kiesése, Max Verstappen gondjai, Valtteri Bottas büntetése, biztonsági autós fázis) érték el. Woking emellett évek óta hangoztatja, hogy ők építik az egyik legjobb karosszériát, ám hiába az erősebb Renault-motor, továbbra is méretes szakadék tátong köztük és a Red Bull között, ráadásul egyelőre a Haast és a Renault-t sem sikerült lepipálniuk.
Ez pedig a nagy célokat dédelgető, a Hondával való szakítás óta hangzatos nyilatkozatokkal előálló istállótól még mindig kevés. És tulajdonképpen nem is több annál, mint amire a Honda-korszakuk előtt, még Mercedes-motorral képesek voltak: távol az élcsapatoktól, a középmezőny tagjaiként küzdenek a hátramaradt morzsákért.
Több kifogásuk pedig már nem lehet. Amire a Red Bull képes a Renault-motorral, arra nekik is képessé kéne válniuk. Helyzetüket nem könnyíti meg, hogy a Hondával való szakítás miatt tulajdonosaikat anyagilag jobban megterheli az F1-es projekt, mint eddig bármikor. Bár a bahreiniek hajlandóak voltak mélyebben a zsebükbe nyúlni, elvárják, hogy ez csak egy átmeneti időszak legyen, mielőtt végleg egyenesbe jönnek.
Ezek alapján a McLaren vállát talán még a Honda-években tapasztaltnál is nagyobb teher nyomja. Magukra vannak utalva, már nincsenek mentségek, az eredményeknek a 2012 óta tartó nyeretlenség, a 2008 óta tartó bajnoki ínség és az anyagi és marketingszempontok miatt is jönniük kell.
Fernando Alonso állítja, ha valami kiderült a téli műszaki gondjaik és az így összeszedett lemaradásuk után, az éppen az, hogy csapatuk remekül kezeli ezt a nyomást. „Rendben vagyunk, a csapatunk készen áll a nagy dolgokra. A McLaren mindig az élen volt, és mindenki felkészült a visszatérésre. Még a renault-s fiúkat is meglepte, mennyire felkészült volt a McLaren a motorvezérlések és hasonló dolgok terén. Az elmúlt három évben a csapatunkat ilyen téren egy szörnyeteg hátráltatta. A három nehéz év viszont csak erősebbé tette a gárdát, és most minden apró részletre figyelünk” – dicsérte az övéit a kétszeres bajnok.
Kollégája, Stoffel Vandoorne hasonlóan látja a helyzetüket. „Nem állítanám, hogy érződik a nyomás. A Forma–1 mindig ilyen volt. A Red Bull képében remek mércénk van, hiszen tavaly futamokat tudtak nyerni. A csapatot rendkívül motiválják a téli változások, és ha futamgyőzelemre esélyessé akarunk válni, muszáj ambiciózusnak lennünk, és a legmagasabb szintet célba vennünk.”
Csak májusra érhetik utol önmagukat
Ettől még távol vannak 2018-ban, ám Éric Boullier versenyigazgató elismerte, a motortéren történt átállásuk és a téli teszteken felbukkanó hibasorozatok annyira visszavetették őket, hogy több hetes lemaradásba kerültek, s többek között bizonyos fejlesztéseik is késnek. „Barcelonában nem voltunk elég felkészültek, de legalább sikerült megoldanunk a megbízhatósági problémákat. Az elmúlt hetekben minden energiánkat erre fordítottuk, így nem tudtuk elég gyorsan elkészíteni a fejlesztéseket. Bahreinben jön pár olyan újítás, amelyeket már Ausztráliában be kellett volna vetnünk” – magyarázta a versenyigazgató.
Szerinte májusnál előbb nemigen érik utol magukat. „Nem tudom, a válasz általában az európai szezonkezdés. Addigra szokás felzárkózni” – jelölte meg a Spanyol Nagydíjat egyenesbe jövetelük időpontjaként. Hozzátette, eddig nagyon elégedettek a pályán és szimulációk során kapott adatok egyezésével, és erre alapozva okkal bízhatnak nagy fejlesztési tempójukban, ahogy abban is, hogy hamarosan még előrébb kerülnek az erősorrendben. „Fernando is azért támogatott minket annyira egész idő alatt, mert már ő is tudja, mi mindennel készülünk. Most a lehető leghamarabb pályára kell vinnünk az újításokat.”
Ami ezen újításokat illeti, úgy tudni, Bahreinben a padlólemez elülső részénél, a váll- és fordítólemezek terén kerülnek fel friss elemek, melyek az ausztráliai csomag kiegészítő fejlesztései. Ezektől a csapat több tizedmásodperces javulást remél, és azt, hogy segítségükkel válaszolni tudnak a remek formában lévő Haasnak.
„Keményen dolgozunk, hogy a következő két versenyen bevethessünk újításokat, melyek révén a fiúk remélhetőleg harcban lesznek a jó helyekért” – mondta Boullier. „Melbourne-ben kiderült, milyen szoros a küzdelem, és semmit sem vehetünk biztosra, még az elért biztató eredmények ellenére sem, hiszen legutóbb a körülmények is a kezünkre játszottak. A fő célunk, hogy még előrébb kerüljünk a rajtrácson, ezért muszáj legalább annyira odafigyelnünk a fejlesztési versenyre, mint a pályán zajlóra. Az Albert Park-i eredmény megadta nekünk azt a lendületet, amire szükségünk volt, most viszont tovább kell mennünk, még előrébb kell kerülnünk.”
Alonso is arra figyelmeztetett, bőven vannak még tartalékaik, de csak akkor fogják tudni kihasználni őket, ha nem bízzák el magukat. „Ausztrália pozitív élményekkel ruházott fel, és remélem, hogy tovább tudjuk vinni a lendületet az oda-vissza versenyekre is. Tudom, milyen keményen dolgozik a csapat a fejlesztéseken, és a karosszéria, valamint a motor újításai is kulcsfontosságúak lesznek az autónk maximális potenciáljának kiaknázásában. De nem szabad elégedetté válnunk, hiszen Bahrein és Sanghaj is megterhelő lesz az autó szempontjából, ezért tökéletes megbízhatóságra lesz szükségünk” – hívta fel a figyelmet a spanyolok kedvence.
|