Hírek>> : 200 millió euróval csökkent a McLaren költségvetése a Forma-1-ben |
200 millió euróval csökkent a McLaren költségvetése a Forma-1-ben
2018.03.31. 14:31
Drasztikus visszaesés történt a McLaren költségvetésében, amihez erősen köze lehet a Honda távozásának.
A wokingiak jelentős gazdasági kiigazítással küzdenek, és mindezt úgy, hogy továbbra sem dúskálnak a támogatókban. A sokkal szebb napokat is megélt legendás csapat hosszú éveken át az egyik legnagyobb költségvetéssel rendelkezett, miközben nagyobbnál nagyobb szponzorok díszelegtek az autóikon.
A Honda érkezésével egy jelentősebb anyagi hozzájárulás is érkezett Wokingba, de az eredmények elmaradtak, így a vezetőségnek nem volt más választása, minthogy szerződést bontson a japánokkal, akiknek emiatt egy 80 millió euró körüli összeget kellett átutalniuk a Honda számlájára.
A Business Back/Auto Bild beszámolója szerint a McLaren emiatt néhány hónap alatt drasztikusan csökkentette a költségvetését. 2017-ben 451,7 millió euróból gazdálkodhattak, addig ez 2018-ban már csak 250 millió jelent. A 200 millió eurós mínusz mindenre hatással van, így többek között az autó fejlesztéseire, valamint a szükséges beruházásokra, amik nyilván várólistásak, noha nekik is haladniuk kellene a korral. A Ferrari, a Red Bull, és a Mercedes is egy sokkal fejlettebb központtal rendelkezik, így a Bruce McLaren által alapított csapat nagyon nincs könnyű helyzetben, és ha az eredmények a Renault motorral sem fognak jönni, akkor támogatók nélkül minden eddiginél mélyebbre süllyedhetnek.
Ezzel szemben a Mercedesnél minden virágzik. A németek tavaly 497,3 milliós költségvetést kaptak a felső vezetéstől, ami már tartalmazza a motorral kapcsolatos fejlesztéseket is. Az idei évre ezt 450 millióra csökkentették, ami nem jelent nagy visszaesést.
A második helyen a Ferrari találjuk 473,5 millióval, és a jelenlegi 430 milliós büdzsével. A képzeletbeli dobogó legalsó fokára a Red Bull került fel. A „bikák” 2017-ben 429,6 millió euróból dolgoztak, és fejlesztettek, ami szintén nagy összeg. Az idei szezonra ez 350 millióra változott, amihez részben az Aston Martin szerepvállalása is hozzátartozik.
A fentebb említett McLaren még így is a negyedik legtöbbet költő csapat, közvetlen a Renault előtt. A franciák tavaly még sok fejlesztést hajtottak végre Enstone-ban, és a franciaországi motorközpontban, így nem meglepő, hogy az idei évre visszavettek: 271,2 millióról 200 millióra. Ezzel együtt a motorok fejlesztése sem igényel már akkora pénzt, mint korábban, hiszen 2020 végén ez a generáció kifut az F1-ben, és 2021-től új szabályok lépnek érvénybe.
A Mercedes és a Ferrari ezzel szemben azt tervezi, hogy egészen a 2020-as idényig folytatják a fejlesztéseket, teljes erőbedobással, így nem valószínű, hogy a Renault el tudja érni a motorfejlesztések befagyasztását, ami a reményeik szerint jövőre lépne érvénybe.
A hatodik helyre a Sauber lépett fel, köszönhetően az Alfa Romeo tőkeinjekciójának. Tavaly 90,9 milliót költhettek, addig idén ez már 135 millió. A Williams nagyságrendileg közel azonos költségvetéssel rendelkezik, de érdemes megjegyezni, hogy ez az összeg tavaly 185,3 millió volt. A gárda az új szezonra minden területen visszaesett.
A sorban csak ezután következik a Toro Rosso, mely a Honda érkezésével csak 300 ezer euróval csökkentette a költségvetést, így ez a 125 millió euró mondhatni egészsége az ő szintjükön. Az egyelőre nagyon erősnek tűnő Haas 117,6 millióról vett vissza 110-re, és a lista végén a Force Indiát találjuk, ahol súlyos anyagi gondokkal küszködnek, mivel a Williams vétójoga miatt egyelőre nem tudták elérni azt, hogy előbb kapják meg a pénzüket a FOM-tól a tavalyi eredményeik után. Hiába a két konstruktőri negyedik hely, 2018-ra 145,1 millióról 110 millióra zuhantak vissza. Az azonban beszédes, hogy tavaly 145 millióból könnyedén megszerezték a negyedik helyet. Ez is bizonyítja, hogy igenis lehet nagyon hatékony munkát végezni a Forma-1-ben, relatíve kevesebb pénzből.
|