Hírek>> : Vettel slickgumin nyerte az esős harmadik edzést |
Vettel slickgumin nyerte az esős harmadik edzést
2018.03.24. 09:31
Megkavarta a kártyákat az esős időjárás Melbourne-ben: a harmadik edzés az utolsó pillanatokban élre álló Ferrarik kettős sikerét hozta.
Remek lehetőséget kapott a Forma–1 mezőnye az Ausztrál Nagydíj 3. szabadedzésén, igaz, aligha álmodozott erről: esőben tesztelhette a glória kilátásra gyakorolt hatásait… Ahogyan azt az időjósok ígérték, szombat délelőttre megérkezett a csapadék és a lehűlés (19 Celsius-fok) Melbourne-be, és bár a rajt idején már nem esett, a pálya teljesen vizes volt.
A mezőny ennek megfelelően tapogatózással kezdte a napot. Többen esőgumis installációs körökkel mérték fel, mennyire rossz a helyzet. Brendon Hartley megállapította: „Nincs álló víz a pályán, valójában jobb a tapadás, mint gondoltam.” Fernando Alonso 8 perc elteltével fel is rakatta a köztes esőgumikat, de csúszkálva tért vissza a boxba, majd a pálya rövid időre elcsöndesedett.
Ez talán a Williamst zavarta legkevésbé, nekik más elfoglaltságuk akadt az edzés elején. Lance Stroll autója szétszedve állt az emelőn. A kanadainak nincs szerencséje a technikával, pénteken a második edzés végén a motor túlmelegedése miatt elővigyázatosságból félreállították a rajtgyakorlat után, ezúttal pedig a váltója hibásodott meg, ezt kellett megoldani. Jó háromnegyed órájuk ment rá erre az edzésből.
Az első negyedóra elteltével Nico Hülkenberg követte Alonso példáját, és a köztes gumin vágott neki a nap első mért körének. 1:40,8-cal kezdett, 1:39,0-val, majd 1:38,5-tel folytatta, miközben látványos csúszkálásokat is bemutatott. Azt mindenesetre bizonyította, ez már a zöld jelzésű Pirellik terepe.
Ha már ezt az időt rendelte, Max Verstappen is a gázba taposott. A 9-es kanyarban Hülkenbergéhez hasonlóan csúszott meg autója hátulja a fehér vonalakon, vészesen közelítve a falhoz. Ő is sikeresen mentett, majd 1:37,4-es körrel át is vette a vezetést.
Egyre többen vállalkoztak mért körökre, Daniel Ricciardo, a McLarenek, a Toro Rossók, Carlos Sainz és a két ferraris is feliratkozott az eredményjelzőre, Lewis Hamiltont viszont probléma akadályozta. „Nem tudok kihajtani” – jelentette a rádión. Mérnöke jelezte, kivizsgálják a dolgot, így az Ezüstnyílra visszakerültek a kerékmelegítők, majd némi vizsgálódás után Hamilton kapott egy új kormányt, amiből arra következtethettünk, hogy az elektronikával lehetett gubanc.
Ahogy a pálya száradt, úgy születtek az egyre jobb köridők. Az élmezőnyt ekkor a Red Bullok, a McLarenek és az esőben már a teszteken sem feltétlenül remeklő két Ferrari alkották, ám az élen a már 1:35,5-ös kört futó Verstappen sokáig elmozdíthatatlannak tűnt, s hol egy másodperccel, hol 0,4-del jobb köröket autózott csapattársánál.
Amikor az edzés a második félórájába lépett, a már kirajzolódó száradó íveken Alonso 1:34,3-as körrel rövid időre átvette a vezetést. Őt Ricciardo és Bottas követte, a Toro Rossók a Ferrarik elé keveredtek, és megérkezett a péntek legjobbja, Hamilton is.
37 perc telt el az edzésből, amikor visszaköszönt a tegnapi kép: kettős Mercedes-vezetés. Igaz, ezúttal Bottas, Hamilton sorrendben – a finn 1:34,174-es köre mindössze 51 ezreddel volt jobb. Mögöttük Alonso, Ricciardo, Gasly, Hartley, Verstappen, Vettel, Szirotkin és Grosjean sorakozott a top 10-ben, míg Räikkönen csak a 12. helyen állt. 20 perccel a vége előtt már csak a két Force Indiának és a váltóhibás Strollnak nem volt körideje.
A hosszúra nyújtott első menetek után a pálya újra elcsöndesedett, egyedül a késésben lévő Stroll rótta a kilométereket, aki felzárkózott a 10. helyre. Már belül voltunk az utolsó 10 percen, amikor a két McLaren újra kihajtott – még mindig a köztes gumikon, ám miután Alonso egyéni legjobb szektorokat futott, a boxba hajtott, és slickekre váltott.
Az utolsó percekben újra megélénkült a mezőny. A nap kisütött, de Sainz még köztes gumikon állt az élre Renault-jával. 1:33,172-es körét ugyan hamar túlszárnyalta a szintén intert használó, 1:31,680-at repesztő Verstappen, ám ekkor már nem volt menekvés, a pálya elég száraz volt a bordázatlan abroncsokhoz, és ezt többen ki is használták.
Sebastian Vettel 1:26,067-es körrel vette át a vezetést az ultralágyon, Kimi Raikkönen 2,4 másodperces hátránnyal követte őt a második helyen, harmadiknak pedig a sauberes Marcus Ericsson zárkózott föl. Mögöttük a Verstappen, Sainz, Ricciardo, Bottas, Hamilton, Vandoorne, Alonso sorrend alakult ki. A mezőny végén a két Force India teljesített körök nélkül zárta az edzést – ők vélhetően nem látták értelmét megkockáztatni egy balesetet, autójuk újítások garmadájával van fölszerelve, melyekből még kevés tartalék áll még rendelkezésükre.
A harmadik szabadedzés tehát az eső segítségével megtörte az eddigi melbourne-i Hamilton-uralmat, ám túl jó felkészülést nem jelentett az időmérőre. Az előrejelzések szerint a kvalifikáción valamelyest csökkent az esély a csapadékra, a lemosott pálya és a hűvösebb idő azonban még így is hozhat változást péntekhez képest.
Ausztrál Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:26,067 |
|
15 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:28,499 |
+2,432 |
13 |
3. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:28,890 |
+2,823 |
14 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:31,680 |
+5,613 |
8 |
5. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:33,172 |
+7,105 |
11 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:34,043 |
+7,976 |
14 |
7. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:34,174 |
+8,107 |
14 |
8. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:34,225 |
+8,158 |
7 |
9. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:34,233 |
+8,166 |
15 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:34,298 |
+8,231 |
13 |
11. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:34,990 |
+8,923 |
16 |
12. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:35,438 |
+9,371 |
16 |
13. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:35,589 |
+9,522 |
16 |
14. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:35,828 |
+9,761 |
8 |
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:36,171 |
+10,104 |
6 |
16. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:36,448 |
+10,381 |
12 |
17. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:36,807 |
+10,740 |
7 |
18. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:38,482 |
+12,415 |
8 |
19. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
idő nélkül |
------ |
1 |
20. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
idő nélkül |
------ |
1 |
|