Hírek>> : Kettős Mercedes-sikerrel rajtolt az első F1-es hétvége |
Kettős Mercedes-sikerrel rajtolt az első F1-es hétvége
2018.03.23. 17:30
Lewis Hamilton elsőségével rajtolt az Ausztrál Nagydíj hétvégéje. A két Mercedes Max Verstappent előzte meg, a Ferrarik még nem próbálták ki az ultralágy gumit, a McLarennél megint voltak gondok.
Ferrari-motorok hangja zengte be először a melbourne-i pálya célegyenesét: Sebastian Vettel vezetésével rajtolt el a 2018-as F1-es szezon az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén, a németet a lámpák zöldre váltása után Romain Grosjean és Marcus Ericsson követte. Kimi Räikkönen rajtja döcögősebben sikerült: a finnt vissza kellett tolni kicsit, mivel elsőre nem sikerült kifordulnia a garázsból a fal közelsége miatt.
Az edzés első fele ennek ellenére nem a Ferrarikról, hanem két legnagyobb ellenfelükről szólt. Az első mért időt ugyan még Szergej Szirotkin jegyezte, később a Mercedes és a Red Bull versenyzői sajátították ki a legjobb helyeket. Valtteri Bottas ugrott először az élre, aztán egymást váltogatta az első helyen Daniel Ricciardo, Max Verstappen és Lewis Hamilton. A Mercedes az ultralágy keveréken futott, a Red Bullok a lila keverék mellett a szuperlágyat is próbálgatták, hosszú etapjukon hűtőkörök segítségével próbálták szinten tartani abroncsaikat.
A legjobb köridőt 1:26,299-ről fokozatosan 1:24-es eredményekre javították. Ricciardo, Verstappen és Hamilton között sokáig csak századok voltak, a Red Bullnak folyamatosan volt válasza a címvédő eredményeire. Aztán Hamiltoné lett az utolsó szó: az első félóra leteltével 1:24,531-es kört futott, s ezzel 0,4 másodperces előnyre tett szert a második Verstappennel szemben. Ricciardo további 0,1-del követte csapattársát.
Közben mögülük eltűnt Bottas, aki korai körei után visszatért a garázsba. A finn autóján a motorvezérlésen kellett változtatni.
A Ferrarik az edzés feléhez érve a 4-5. helyen álltak, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel sorrendben. Kevesebb mint 0,1 másodperc választotta el őket egymástól, ám Hamiltontól 1,3 másodpercre voltak. Első etapjukat ők azonban riválisaikkal ellentétben a lágy gumin teljesítették.
A legjobb tízben ekkor a Force India új csomagját tesztelő Esteban Ocon (7. hely), Sergio Pérez (9.), valamint a renault-s Carlos Sainz (8.) és Lance Stroll (10.) neve tűnt föl.
Adós már csak két versenyző volt az időkkel: Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne. A McLaren délelőttje nem indult jól. Bár a belgát több installációs körön is láthattuk, csapattársa az edzés elején kiszállt autójából, mely a tesztekhez hasonlóan újra makacskodott. Az ok is ismerős volt: probléma a kipufogóval…
Tíz perc némaság után Bottas törte meg a csendet a pályán, aki korrigálva az összképet, az ultralágyon felzárkózott a 2. helyre. Mindössze 46 ezreddel maradt el csapattársa legjobbjától. Utána Stroll és Sainz is gyorsan javított, s egymást váltották a 7. pozícióban, míg újra előmerészkedett Vandoonre is, aki autója borzalmas vezethetőségére panaszkodott. Gyenge 1:29-es körével nem is jutott előrébb a 19. helynél.
Nem sokkal később Hamilton 1:24,147-es körrel erősítette meg vezető pozícióját, később további századokat faragva 1:24,026-nál állt meg, még mindig az ultralágyon. Verstappen szuperlágyas 1:24,771-gyel tartotta magát a harmadik helyen, míg a szintén szuperlágyon leggyorsabb Ricciardo az autója vezethetőségére panaszkodott – a tempós kanyarokban az elejével volt gondja, a kijáratoknál a hátuljával.
A két Ferrari a folytatásban is különcködött. Vettel autójára ugyan felkerült a szuperlágy gumi, Räikkönenén maradt a lágy. Sikerült javítaniuk, de távol maradtak a Mercedestől. Vettel első nekifutásra csúnyán belerontott körébe, aztán 1:25,3-ra javított, de 1:25 alá elsőként Räikkönen férkőzött be kettejük közül. Újabb menetüknek köszönhetően mindketten megelőzték a küszködő Ricciardót, érdekesség, hogy a gyorsabb 2007 bajnoka volt.
20 perc volt még hátra az edzésből, amikor a mezőnyből utolsóként Alonso is gyorskört futott. A spanyol kipufogóhibája miatt az edzés nagy részét elvesztegette, kezdésként viszont legalább felzárkózott a 16. helyre, aztán még tovább javítva előlépett 8.-nak. 1:25,896-os köre 0,1-del maradt el az időközben 7.-nek feljövő Romain Grosjean legjobbjától. Ekkor már a másik McLaren, Vandoorne is előrébb merészkedett a 12., majd a 10. helyre.
Az utolsó öt percbe lépve a Ferrarinál az keltett feltűnést, hogy a szerelők sorfalat álltak Kimi Räikkönen garázsa előtt. A finnél a padlólemez került le, ám nagy probléma nem lehetett, hiszen az utolsó percekre mindkét Ferrari a pályára hajtott.
A teszteken a leglágyabb gumikat kevésszer használó Mercedes az első edzés végéig kitartott ultralágy abroncsai mellett, igaz, Hamiltonék a hajrában már a gumi strapabírását tesztelték megtankolt autójukkal, és a szuperlágyakat használó Red Bullok is hasonlóan jártak el. Az állás ennek köszönhetően már nem változott, az év első szabadedzése kettős Mercedes-sikert hozott Lewis Hamilton fölényes vezetésével. A duót Verstappen, valamint a két Ferrari követte, Ricciardónak meg kellett elégednie a 6. hellyel.
Grosjean volt az alsóház legjobbja, akit Alonso, Sainz és Vandoorne követett. A változatos középmezőnyben szoros csata várható, Grosjeant és a 15. Strollt kevesebb mint 1 másodperc választotta el. A sort a 11.-ként rangsorolt csapattársától jócskán elmaradó Brendon Hartley, valamint a Sauber párosa zárta, az első edzést pedig az FIA által kivételesen engedélyezett rajtgyakorlatok, melyekkel a mezőny tesztelte a glória miatt módosított lámpaelhelyezést.
Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:24,026 |
|
27 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:24,577 |
+0,551 |
29 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:24,771 |
+0,745 |
26 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:24,875 |
+0,849 |
23 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:24,995 |
+0,969 |
22 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:25,063 |
+1,037 |
25 |
7. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:25,730 |
+1,704 |
24 |
8. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:25,896 |
+1,870 |
16 |
9. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:25,922 |
+1,896 |
23 |
10. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:26,482 |
+2,456 |
15 |
11. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:26,494 |
+2,468 |
25 |
12. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:26,536 |
+2,510 |
25 |
13. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:26,583 |
+2,557 |
25 |
14. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:26,605 |
+2,579 |
30 |
15. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:26,636 |
+2,610 |
30 |
16. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:26,767 |
+2,741 |
26 |
17. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:27,035 |
+3,009 |
13 |
18. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:27,745 |
+3,719 |
16 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:27,964 |
+3,938 |
28 |
20. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:28,853 |
+4,827 |
28 |
|