Hírek>> : Jelentéktelen hibák? A McLaren magyarázkodik és újratervez |
Jelentéktelen hibák? A McLaren magyarázkodik és újratervez
2018.03.06. 21:34
Hiába állt meg autójuk háromszor is a nap folyamán, a McLaren nem aggódik keddi műszaki hibáik miatt. Van viszont egy komolyabb problémájuk is, melyet csak újratervezéssel oldhatnak meg.
Hiába zárták elégedetten az első teszthetet a mclarenesek, a második épp olyan pocsékul indult számukra, mint az első. Stoffel Vandoorne alatt már délelőtt kétszer megállt az MCL33-as, mindkétszer az elektronikai rendszer hibája miatt. Elsőre annyi szerencséje volt, hogy egy installációs kör után jött elő a hiba, így vissza tudott térni a boxba, másodszor viszont a célegyenes elején kellett félreállnia. Három óra várakozás következett, miközben cserélniük kellett az energiatárolót.
Vandoorne nem sokkal az ebédszünet előtt még visszatért, így 7 körrel vonult el a szünetre, aztán délután nekilátott a körgyűjtésnek, ám akkor is csak további 31 fordulót tudott hozzátenni délelőtti adagjához. Ekkor a 3-as kanyarnál kormányozta félre autóját, előidézve ezzel egy újabb piros zászlós megszakítást – a tesztidényben már a harmadikat, amire egy McLaren miatt került sor. Újabb leállását hidraulikus hiba okozta: a rendszerből elszállt a nyomás.
A McLarent ezt követően már nem is láthattuk többet a pályán, Vandoorne később átöltözve jelent meg, ami előrevetítette, nincs gyors megoldás a hibára.
Éric Boullier versenyigazgató ennek ellenére továbbra sem aggódik. „Nem ilyen napban reménykedtünk, de így sem igazán aggódunk a hibák miatt. Nem volt produktív a napunk, de a hiba az akkumulátorral és a hidraulikus szivárgás olyan semmiségek, melyektől reméled, hogy a tesztek alatt jönnek elő, hogy fel tudj készülni az ilyesmire a szezon előtt” – kisebbítette a helyzet súlyosságát. „Tesztelni vagyunk itt, az ilyesmi pedig megesik a teszteken. Nem ideális a helyzet, jobb lett volna többet a pályán lenni, de folytatjuk a munkát, tanulunk ebből is, és holnap több információval térünk vissza.”
Mivel a Renault-erőforráshoz tartozó elemekkel a Red Bullnak is gondja volt, s ők is cserélni kényszerültek, fölmerült, hogy ez a franciákhoz köthető probléma.
Ennek kapcsán Bob Bell, a Renault általános technikai igazgatója elmondta: „Nem gondoljuk, hogy ez a hiba összefüggésben lenne az elem beépítésével. Ilyesmi bármelyik csapatunkat érintheti, tehát a mi gondunk. De épp ezért tesztelünk Melbourne előtt, hogy ráleljünk a problémákra. Így megbízhatóbb akkumulátorokkal érkezhetünk Melbourne-be.”
Gondok a hűtéssel: jön az újratervezés
A McLaren ettől függetlenül saját eddigi munkájával sem lehet teljesen elégedett. Az első teszthéten előbb egy kerékanya okozott fennakadást, aztán a kipufogócső csúszott szét, leégetve az elektronikus fékrendszer hátsó kábeleit, és most a hidraulikus hiba is az ő felelősségük volt.
E botlások láttán egyre többen kezdik emlegetni, talán az előző évi gondok sem feltétlenül csak a Hondával voltak kapcsolatosak. A csapatot kétségkívül jelentősen visszavetették a japánok nehézségei, ám egyre többen beszélik, hogy ebben annak is szerepe lehetett, hogy a McLaren elvárt bizonyos dolgokat partnerétől, s olyan, határokat feszegető megoldásokra kényszerítette őket, melyek csak tetézték a bajt. Az Auto Motor und Sport szerint az egyik egy olyan motorvezérlés volt, ami miatt az erőforrás hajlamosabbá vált a túlmelegedésre.
Az ismétlődő hibák érezhetően nem tesznek jót a csapat imázsának.
Ezzel talán nem áll összefüggésben, mégis érdekesség, hogy a wokingiaknak a jelek szerint a hűtéssel a Renault-motor esetében is vannak gondjai. Kedden az előző hetihez képest is több helyen nyitott szellőző réseket a McLaren, motorborításán pedig már az első teszten is megfigyelhetőek voltak az égésnyomok, melyeket valószínűleg az ahhoz túl közel kerülő forró motoregységek idéztek elő.
Az Autosport szakértője, Gary Anderson nap közben meg is jegyezte: „A McLaren a határokat feszegeti a hűtés terén. A képeken látható, három további nyílás jelent meg a múlt héten a borításra vágott réseken túl. Két égési nyom is látható a borítás két oldalán, tehát valami nagyon közel lehet a motorborításhoz, talán a kipufogó vagy a turbó, és ez komoly aggodalomra ad okot. A kipufogó ezen a részen 400-800 fokos és hőszigetelt borítást kap. Ha nem tudják kordában tartani a hőmérsékletet, minden, ami körülötte van, sérülésveszélyes. Ahhoz, hogy célt érj, előbb célba kell érned. Ezek a véletlenszerű, a Honda-időkből hátramaradt megbízhatósági problémák aggasztóak, és most a csapat nem mutogathat senki másra, csak magára.”
Mint kiderült, a túlmelegedést valóban tervezési problémák idézték elő, és a McLaren változtatni is fog motorborításán. „Új csomagunk van egy új motorpartnerrel, ezért fel kell mérnünk a melegedési pontokat. Miközben már van elképzelésünk arról, hogyan tervezzük át a hűtést, gyors megoldásokhoz is nyúltunk. Talán újra fogunk tervezni pár hűtőnyílást. De ez normális, hiszen nemcsak a motor, az autó is új” – magyarázkodott Boullier.
Hangsúlyozta, ezen a téren sem olyan nagy a baj, mint amilyennek kívülről látszik. „Nem olyan jelentős, csak jobb védelmet kell biztosítanunk. Több csapatnak teljes autós próbapadja van, ők ezeket már ott észlelik. Mások nem tudják, ezért itt kell felfedezni őket.”
Az új versenygépük szerinte a hibáktól függetlenül továbbra is ígéretes. „Minden évben új célokat tűzünk ki, és ezeket eddig elértük. Most a pályán is ezen vagyunk. Nem tudom, hogy elég jók leszünk-e ahhoz, hogy az élen legyünk, mert most még mindenki sumákol, de az autónk jó, és jól is fekszik a pályán.”
|