Hírek>> : Elavult MGU-K a Renault-csapatok autójában – de meddig? |
Elavult MGU-K a Renault-csapatok autójában – de meddig?
2018.03.06. 17:35
Még mindig a két évvel ezelőtti energia-visszanyerő rendszert kénytelenek használni a Renault csapatai. De vajon meddig?
Nem tűnt teljesen elégedettnek a Red Bull a Renault év eleji tervei kapcsán. Christian Horner csapatfőnök már a legelső tesztnapon arról beszélt, hogy ha a Mercedesnek sikerül elérnie a télen rebesgetett 1000 lóerős teljesítményt, ismét jelentős hátrányba kerülhetnek velük szemben, mivel a franciák eközben az év első harmadában a megbízhatóságra helyezik a hangsúlyt, így nem várható tőlük drámai teljesítményjavulás.
Cyril Abiteboul, a Renault Sport vezetője később tisztázta: valóban a tavalyi abu-dzabi hétvégén rendelkezésükre álló teljesítményt vették célba az első versenyekre, ám ez nem jelenti azt, hogy ne lenne előrelépés ezen a téren. Kiemelte, tavaly nagyobb potenciál volt erőforrásukban, mint amennyit ténylegesen ki tudtak belőle hozni a megbízhatósági gondok miatt. Úgy tudni, az akkor a gyakorlatban nem látott, de a motorjukban lévő körönkénti 0,3 másodperc most már a javított állóképesség mellett a rendelkezésre fog állni.
„A megbízhatóság és a teljesítmény kéz a kézben járnak. Tavaly vissza kellett fojtanunk a teljesítményt a megbízhatóság miatt. A célunk az, hogy a szezont megbízhatóan kezdjük, így a maximumot ki tudjuk hozni a motorból, nem úgy, mint tavaly. Tehát lesz előrelépés a teljesítmény szempontjából is” – magyarázta a francia.
A Renault erőforrásai kapcsán azonban nem e teljesítményjavulás az egyetlen bizonytalan pont. Több forrás is arról számolt be, hogy a hibrid rendszerükkel, azon belül is az MGU-K-val továbbra sem halad minden zökkenőmentesen. A gyártó ezen a téren korábban nagyban a Red Bull segítségére hagyatkozott, ám miután összevesztek, valamint saját gyári csapatuk lett, önállósodni igyekeztek. Már a múlt évben elkészítettek egy új mozgásienergia-visszanyerő rendszert, ám a teszteken komoly gondok voltak annak megbízhatóságával, így elnapolták annak Ausztráliára tervezett bevetését, s helyette a már bejáratott 2016-os verziót használták. Amit aztán végül a folyamatos gondok miatt egész évre megtartottak.
2018-ra ismét továbbfejlesztették új rendszerüket, ám az első barcelonai teszten csapataiknak továbbra is a kétéves változatot kellett használniuk. Az Autosport azt írta, a második tesztre érkezhet az új fejlesztés, ám a BBC ezt nem veszi olyan biztosra. „Az új rendszerük nem készül el a szezon rajtjáig, így ismét a már kétéves verziót kell használniuk. A tervük az, hogy az új ERS-et a szezon során vetik be, de még nem tudják megmondani, mikor” – írta a brit lap, arról spekulálva, hogy az ötödik hétvégén, azaz a Spanyol Nagydíjon, vagy a hetediken, Kanadában kerülhet sor a cserére.
Horner aggályai szempontjából a pletykák mindenesetre elgondolkodtatóak. Amennyiben valóban az MGU-K jelenti a problémát, az megmagyarázná, Abiteboul miért beszélt már az első teszthéten lehetséges motorcserés büntetésekről, melyekről még Melbourne előtt döntést akarnak hozni. A kinetikus energiát átalakító szerkezetből 2018-ban mindössze kettő példány használható büntetlenül. Ha tehát a Renault-csapatok a 2016-os verzióval kezdenék az évet, s az új, továbbfejlesztett példányt az 5-7. futam táján kapnák meg, újabb cserére már csak büntetés fejében lenne lehetőségük. Ha viszont kivárnák a cserével az év felét, a potenciális teljesítménytöbbletről mondanának le hosszabb ideig.
Ezenkívül persze van még egy másik lehetőség is: már az első nagydíjon bevetni az új hibridrendszert. Ehhez azonban mindenképpen tesztelniük kell azt a második barcelonai héten. Érdemes lesz tehát figyelni a fejleményeket ezen a téren.
|