Hírek>> : Vettel-elsőséggel és hóeséssel zárult a második tesztnap |
Vettel-elsőséggel és hóeséssel zárult a második tesztnap
2018.02.27. 19:54
Kedden is az időjárás határozta meg a csapatok programját Barcelonában. Délelőtt a hideg, délután a hó (!) akadályozta a munkát. Közötte viszont Sebastian Vettel megfutotta az eddigi leggyorsabb 2018-as kört.
Flúgos egy nap volt a keddi a Forma–1-es mezőny számára! Azok után, hogy hétfőn az eső és a nagy hideg szinte teljesen ellehetetlenítette a munkát délután, a második tesztnap fagypont alatti hőmérséklettel vette kezdetét – hasonlóan visszafogott aktivitással. Órákon át csak Valtteri Bottasnak és Carlos Sainznak volt mért ideje, és egészen délig kellett várni arra, hogy a többiek is elkezdjék az érdemi munkát.
A délelőtt folyamán egy ideig Stoffel Vandoorne-é és a McLarené is volt az első hely. A belga a hiperlágy keverékű abroncson futott 1:20,325 másodperces időt, ám ez sem volt elég jó ahhoz, hogy ne Valtteri Bottas álljon a tabella élén 13 órakor. A délelőtt legszorgosabb versenyzője ráadásul azt a körét még a közepes keveréken futotta.
A rossz reggeli viszonyok miatt még az ebédszünetet is törölték, hogy kompenzálják az elvesztegetett időt, így eshetett meg, hogy a pálya csak 13 órától kezdett el igazán felpezsdülni. Egyre többen kezdtek komolyabb munkába, és egyre többen javítottak eredményeiken.
Nem sokkal 14 óra után Sebastian Vettel előbb 1:20,3-as idővel Vandoorne-t, majd 1:20,168-cal Bottast is maga mögé utasította. A közepes gumit használta ekkor, és egy 16 körös etapot teljesített, melynek a legvégén érkezett a legjobb eredmény. Apró szépséghiba, hogy a német egy 2-es kanyarban történt kicsúszással zárta le ezt a menetét, ami miatt rövid időre a piros zászló is lendült. A Ferrari ugyan vissza tudott térni a garázsba, a pályabíróknak takarítaniuk kellett.
Ez egyébként a második megszakítás volt már, mivel háromnegyed órával korábban az újonc Charles Leclerc is megpördült a 4-es kanyarban, s háttal a kavicságyba csúszott.
A délután folyamán az élmezőny több tagja is hosszú etapokat teljesített. Ezek ugyan jelen helyzetben (új autók, rossz körülmények) még nem sokat mondanak, ám a folyamatos körözést az is indokolta, hogy a hideg pályán igencsak nehéz volt felmelegíteni a gumikat.
Vettel több ilyen menetet is teljesített – eleinte eléggé hullámzó időkkel –, és rendszerint etapjai második felében érte el napi legjobb eredményeit. Később érdekes volt látni azt is, ahogy Bottas találkozik a pályán Max Verstappennel. Közepes gumik voltak autójukon, és a Mercedes könnyedén közelítette meg a hollandot, aki akkor egy másodperccel lassabb volt ellenfelénél. De Bottas a délután folyamán Vettellel is találkozott, így testközelből vizsgálhatta, hogyan fekszik az úton a vörös masina.
A finn egyébként a nap legszorgosabb versenyzője lett azok után, hogy a Mercedes módosított eredeti tervein, s délután sem ültette autóba Lewis Hamiltont. A csapat azzal indokolta döntését, hogy a versenyzőcserével át kellett volna állítaniuk az üléspozíciót, a pedálokat, amivel túl sok időt vesztettek volna az időjárás szempontjából legkedvezőbb időszakban. Ők most mindent ki akartak hozni a korlátozott lehetőségekből.
A napi végeredmény az élen a hetedik tesztórában alakult ki. Vettel nem sokkal 15 óra előtt először tetette föl a lágy abroncsokat, melyekkel egy újabb hosszú etapon előbb 1:20,3-as, aztán 1:20,1-es kört teljesített. Hasonló tartományban mozgott ekkor Bottas is az egyik hosszabb etapja során. Aztán némi szünet után, nem sokkal 16 óra előtt Vettel újra felbukkant a sárga Pirelliken, és egy 11 körös etapban kétszer is 1:20 alá merészkedett – a mezőnyből elsőként.
Legjobb idejét végül az 1:19,673-as 10. köre hozta, s ezzel máris túlszárnyalta a múlt évi első teszthéten futott legjobb idejét. Igaz, Kimi Räikkönen abszolút legjobb téli körétől még így is 1 másodperccel elmaradt.
Ezt látva a Mercedes is rákapcsolt, és tíz perccel később már Bottas is áttörte a 20-as határt. Bár 1:19,976-os ideje 0,3-del gyengébb Vettelénél, ő eggyel keményebb keveréken, a közepesen érte azt el.
Mögöttük az első nap leggyorsabbja, a Red Bull próbált közelíteni. Max Vestappen nem zárt olyan jó napot, mint hétfőn Daniel Ricciardo, aki 105 körig vitte az RB14-est. A holland délelőtt órákra eltűnt első installációs köre után, mindenkinél később teljesítette első mért körét, és mint kiderült, ebben nem csak a hidegnek volt szerepe. A Red Bull a táv felénél közölte, hogy üzemanyagrendszerükben szivárgást észleltek, ezt kellett kijavítaniuk.
Verstappen a legjobb napszakban így is pályára hajthatott, és több hosszú etapot teljesített. Végig a közepes keveréket használta, és 16 óra után 0,001 másodpercre sikerült rajta megközelítenie Vandoorne délelőtti hiperlágyas idejét. Ezzel a 4. helyre zárkózott fel.
Ami a McLarent illeti, a végeredmény ismét egy kicsit csalóka képet fest napjáról. Egyfelől Vandoorne mindenkinél lágyabb gumival került az élmezőnybe, másfelől a délutánja nem alakult túl produktívan. A belga hosszú időre eltűnt a garázsban. A csapat elsőre csak annyit közölt, Vandoorne ebédelni ment, ám miután jó két óra is eltelt, gyanússá vált, hogy valami nincs rendben a wokingiaknál.
Az istálló azzal indokolta a késlekedést, hogy pusztán „komoly változásokat” hajtanak végre a beállításokon, ám az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy a kipufogóval adódott problémát kellett megoldaniuk. A német lap fotót közölt arról, hogy motorborításukon égési nyomok voltak láthatóak, vélhetően e hiba miatt. A szaklap szerint a kipufogócső csúszott szét, és a hő megrongálta a borítás alatt lévő szenzorokat és vezetékeket, ezért a kényszerszünet.
Vandoorne 37 köre nem mutat jól a kerékanya miatt leálló Fernando Alonso előző napi 51 fordulója mellett. Főleg nem annak tudatában, hogy a McLaren napi 500 kilométeres penzumokról beszélt előzetesen.
Hogy a többi csapat sem futott száz köröket, az persze főként az időjárás számlájára írható. A megtett távolság tekintetében ezúttal a Mercedes, a Ferrari és a Toro Rosso vitte a prímet. A Honda-motor Brendon Hartley után Pierre Gasly mögött sem volt hajlandó megadni magát, ráadásul a faenzaiak a gyári csapatok mögött a legjobb idővel, a 6. helyen zárták a napot.
A francia mögött két Williams végzett. A téli teszteken 2011 után visszatérő Robert Kubica 0,3 másodperccel volt jobb a délelőtt futó Szergej Szirotkinnél. A lengyel 15 óra után jelent meg először a pályán, és bár eddig övé volt a legjobb williamses kör Barcelonában, eredményéből még aligha lehet bármire is következtetni, hiszen akkor körözött, amikor a pálya a legjobb állapotban volt.
A grove-i autókat Esteban Ocon Force Indiája, valamint a hibája után két órát pihenő Leclerc következett. A legkevesebb kört kedden a Haas jegyezte. Kevin Magnussen csupán 32-szer ért körbe, ami az előző napi 55 körös adaggal együtt sem tűnik túl soknak.
A mezőny érdemi munkájának a kockás zászló helyett stílszerűen az időjárás vetett véget. Az utolsó másfél órába lépve egyre jobban lehűlt a levegő, nem sokkal később pedig szép csendben havazni kezdett. Pár versenyző még így is előmerészkedett az esős gumikon, ám ez már amolyan levezetés volt csupán, 1:30 fölötti időkkel.
Vagy csak hangolódtak a szerdára? Az előrejelzések a 3. napra ígérik a legrosszabb időt, sok csapadékkal, talán hóval. Egyelőre nem tudni, ez mennyiben változtat a programon, ám úgy hírlik, a 10 csapat közül egy nem támogatta a javaslatot, hogy péntekre helyezzék át az egyik tesztnapot, s teljes egyetértés híján nem lehet változás.
A 2. tesztnap végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
Gumi |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:19,673 |
|
98 |
lágy |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:19,976 |
+0,303 |
94 |
közepes |
3. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:20,325 |
+0,652 |
37 |
hiperlágy |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:20,326 |
+0,653 |
67 |
közepes |
5. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:21,212 |
+1,539 |
65 |
lágy |
6. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:21,318 |
+1,645 |
82 |
lágy |
7. |
Robert Kubica |
Williams-Mercedes |
1:21,495 |
+1,822 |
48 |
lágy |
8. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:21,822 |
+2,149 |
52 |
lágy |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:21,841 |
+2,168 |
79 |
lágy |
10. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:22,721 |
+3,048 |
81 |
lágy |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:22,727 |
+3,054 |
36 |
lágy |
|