Hírek>> : Mi változott a McLarenen, és illik-e a koncepció a Renault-hoz? |
Mi változott a McLarenen, és illik-e a koncepció a Renault-hoz?
2018.02.23. 13:27
Hiába dőlt el későn, hogy a McLaren a Renault-motorjára vált, a csapatnak sikerült behoznia a lemaradását. Technikai igazgatójuk elmagyarázta, mi mindenen változtattak új autójukon.
Büszkén tárta a nagyközönség elé a McLaren legújabb F1-es modelljét. Az MCL33-as narancsfestésével a megújulást és a csapat töretlen lendületét hirdeti, mellyel a reményteljes 2018-as szezonnak vág neki. Wokingot fűti a bizonyítási vágy a Hondával való szakítás után, és azt remélik, hogy a Renault új erőforrása végre valóban közelebb viheti őket az élmezőnyhöz. Úgy vélik, a karosszériájukkal már az előző két szezonban sem volt gond, az elég magas színvonalat képvisel e cél eléréséhez.
Az új szezonban viszont eljött a tettek, a bizonyítás ideje.
A most bemutatott autó a csapat elmondása szerint a tavalyi modell továbbfejlesztett, javított változata. „Az idei autóval a korábban megszerzett tapasztalataink alapján elköteleztük magunkat bizonyos irányok mellett a felépítés terén. Egy évet töltöttünk a pályán, ez alatt sokat tanultunk, és felmértük, min kellett módosítani” – fogalmazott Tim Goss, a McLaren technikai igazgatója.
Az már kiderült, hogy az istálló az év első versenyére erős fejlesztési csomaggal készül, tehát a most bemutatott verzión még jó pár változtatás várható. „Határozottan ugyanazon a pályaíven maradtunk. A bemutatón az autónk egy továbbfejlesztett változatnak néz ki, de a tesztek és a versenyek során folyamatosan javítani fogjuk” – erősítette meg Goss. „A finomhangolásra mindig törekszünk, ezúttal viszont komoly hangsúlyt fektettünk a letisztult és gondos csomagolásra. Ez az aerodinamikusaink számára nagyobb mozgásteret biztosít, így próbálkozhatnak a kocsitest alakításával.”
A legnagyobb változás az MCL33-on
A csomagolásnál, azaz a borítás alá kerülő elemek elrendezésénél meghatározó szerepe volt a motorváltásnak. Tulajdonképpen ez vált a leghangsúlyosabb területté. A csapatot nagy kihívás elé állította, hogy a kompresszorát és ERS-ét megosztó Honda után a Renault teljesen más elrendezésű erőforrással rendelkezik, melyhez az autó hátuljának megnyújtásával, a hűtőrendszer átalakításával kellett igazodniuk. „Ez nagy váltás volt. Bár a szabályok leírják, hogyan kell kialakítani a motor elejének és hátuljának a rögzítését, az egyes erőforrások felépítése között így is nagyok a különbségek” – magyarázta Goss.
„A motoroknak ilyen szempontból két családja van. A Mercedes és a Honda koncepciójánál a kompresszort a motor elé helyezik, a turbinát mögé, az MGU-H pedig a V-hengerek között ül. A Ferrari és a Renault esetében a turbófeltöltő van a motor végében, az MGU-H pedig elől, a V-hengerekben. Mindkét verziónak vannak előnyei és hátrányai, de nekem tetszik a Renault megoldása. A váltás viszont nagy hatással volt a beépítés módjára. A Renault előnye, hogy előrébb tolhatjuk a motort, de közben a kompresszort hátulra kell tenni, tehát a kivezető csöveket úgy kellett előrébb vinnünk, hogy annak ne legyen hatása a csomagolás módjára.”
„Újraterveztük a karosszéria hátulját, a váltóházat, a hátsó felfüggesztést és a hűtőrendszert. Ez kéthetes intenzív munkát jelentett, de felkészültünk rá, mivel tudtuk, hogy talán sor kerülhet rá. Elképesztő, hogy ilyen kevés idő alatt mit értek el az embereink. Végül egy letisztult csomagolást kaptunk, a váltó, a hátsó felfüggesztés tervezői hihetetlen munkát végeztek az újratervezés során” – méltatta kollégáit Goss.
A csapat azzal is elégedett, hogy bár a beszállítóváltás miatt megcsúsztak projektjükkel, így is sikerült időben elkészülniük, az újratervezés pedig szerintük nem volt rossz hatással felkészülésükre. „Ez annak köszönhető, hogy nagyon egységes mérnökgárdánk van. Remek a kommunikáció közöttünk, így gyorsan tudunk meghozni nagy döntéseket, majd megoldásokat találni” – magyarázta Goss.
Azt is elárulta, hogyan készültek a végül csak szeptemberben véglegesített Renault-megállapodásra. „A motorcsere eléggé az utolsó pillanatban jött. Nem tudtuk, hogy megvalósul-e vagy sem, volt némi bizonytalanság. De egy kicsit lehet előre készülni a háttérben, például fényképek elemzésével, melyekből kiderítheted, nagyjából milyen változtatásokra lesz szükség. Az idő tehát szorított, de sok adatot elemeztünk, sok vázlat született. Aztán amikor megtudtuk, hogy mi lesz, mindenki rákapcsolt, és a tervezőcsapat fantasztikus munkát végzett az autó átalakításával. Nagyjából két hét alatt újraterveztünk mindent.”
Illik-e a McLaren koncepciója a Renault-hoz?
A Renault érkezése eközben egy másfajta kihívás elé is állította a McLarent: idén nemcsak a franciák gyári csapatával, de a szintén az ő motorjukat használó Red Bull-lal is nyíltan össze kell mérniük tudásukat. Az összevetésből az is ki fog derülni, mennyi alapja volt a wokingiak elmúlt években büszkén hangoztatott véleményének, miszerint már jó ideje övék a mezőny egyik legjobb karosszériája.
Ez a sajátos párharc a Red Bullt sem hagyja hidegen. Helmut Marko, az osztrákok tanácsadója ugyanakkor megjegyezte, érdemes kivárni, valóban a Renault-hoz illő koncepciót választott-e a McLaren. „A McLaren egy nagy ismeretlen, mert nem tudjuk, hogy ez a karosszéria mennyire fog harmonizálni a Renault-motorral” – nyilatkozta még az MCL33-as bemutatója előtt. „Annyit biztosan tudhatunk, hogy a McLaren mindig is nagy hangsúlyt fektetett a nagy leszorítóerőre. Ezen a téren mi mindig kompromisszumra kényszerülünk, mert jó végsebességre kell törekednünk az egyenesekben, miközben a McLaren kompromisszumok nélkül törekszik a leszorítóerő növelésére.”
Az osztrák ettől függetlenül számít arra, hogy veszélyt jelenthet rájuk a brit istálló. „Mindenképpen erős ellenfél. Mind tudjuk, Alonso mire képes. Vele kapcsolatban inkább az a kérdés, hogyan teljesíti a kettős terhelést, mert nem kevés futamot vállalt. A Toyotával is nyerni akar, így az ottani munkára is nagy figyelmet szentel” – utalt a spanyol WEC-szereplésére.
|