Hírek>> : Majdnem megállt a szíve a McLaren mérnökének a glóriateszt alatt |
Majdnem megállt a szíve a McLaren mérnökének a glóriateszt alatt
2018.02.13. 20:34
Rémisztő tesztek és szívbajos pillanatok sorát voltak kénytelenek kiállni az F1-es mérnökök idén télen a glória miatt.
Talán nem a legszebb és legnépszerűbb megoldása a Forma–1-nek, ám az idén kötelezővé tett glória így is elképesztő mérnöki alkotás. Legalábbis ha azt nézzük, milyen ellenálló, és mekkora terhelésnek vetik alá a tesztek során. Ennek persze így is kell lennie ahhoz, hogy teljesítse elsődleges feladatát, és megállítson akár egy nagy sebességgel közeledő F1-es kereket is.
A glóriatesztek idén télen alaposan megnehezítették a csapatok és mérnökeik dolgát. A követelmények egyfelől rendkívül szigorúak, másfelől eddig nem volt tapasztalatuk ezen a téren. A kihívásról a McLaren mérnökigazgatója, Matt Morris festett pontosabb képet. „Elég nagy feladat volt, mert a terhelés nagyon-nagyon magas. Mindig tudtuk, hogy nagy kihívást fog jelenteni, sok időt és pénzt is költöttünk rá, és elég sok tesztpéldányt készítettünk. Nyilván nem akarsz teljes karosszériákat építeni, de különböző tesztelemeket készítettünk, bábglóriákat, glóriarészeket, teljes glóriákat, és teszteltük, hogyan viselkednek az egymással érintkező részek.”
„Voltak bizonyos problémáink, de elég korán kezdtük a tervezést ahhoz, hogy reagálni tudjunk ezekre. Nem volt egyszerű, nem vettük simán az akadályt, és voltak pillanatok, amikor majdnem megállt a szívem a statikus tesztek során, ahol bizonyos szögből érkezik a terhelés, és el kell bírnia a londoni busz tömegét. Ezeket a teszteket látni egészen ijesztő az óriási terhelés miatt” – magyarázta a mérnök.
Morris szerint már csak emiatt sincs garancia arra, hogy minden csapat könnyedén vegye az akadályt. „Érdekes lesz látni, lesz-e bárkinek is problémája. Elég szigorú tesztről van szó, ezért nem lepődnék meg, ha lenne, akinek gondot okozna. Remélem, hogy nem lesz, mert szeretném, ha mindenki részt venne a téli teszten, de izgalmas kihívás, az biztos.”
A 116 kilonewtonos terhelést is kibíró glória nemcsak a tömege, az aerodinamikája is nehézséget jelentett az új autók tervezésénél. Bár az elem egységes, a csapatok között lehet eltérés a kivitelezésben. Morris úgy véli, egyesek különböző módon rögzíthetik a bukókeretet annak hátsó részénél, kollégája, az aerodinamikus Peter Prodromou pedig az aerodinamikai kiegészítő elemek terén számít eltérésekre. „Aerodinamikai szempontból semmiképpen sem ússzuk meg büntetés nélkül. Előbb mondhatni, csökkenteni kell a károkat, aztán el lehet gondolkodni a lehetőségeken, hogy hogyan hozhatunk ki belőle többet.”
„Meg kell vizsgálni, hogy a glória milyen módon befolyásolja a motor légbeömlőjének áramlatait, mit jelent mindez a hűtés szempontjából, valamint hogyan hat a hátsó szárny felé tartó áramlatokra. Több érdekesnek tűnő út is van, és biztosra veszem, hogy többféle megoldást fogunk látni. Az eltérés mértéke eléggé korlátozva van, mivel az alapforma adott, de ettől még vannak lehetőségeik az aerodinamikai mérnököknek. A szezon felétől aztán úgyis hasonlóvá válnak a megoldások” – vélekedett a McLaren aerodinamikai részlegének vezetője.
|