Hírek>> : A korábbi Red Bull-módszert másolná a McLaren a Renault-val |
A korábbi Red Bull-módszert másolná a McLaren a Renault-val
2018.02.08. 20:42
Válhat olyan gyümölcsözővé a Renault kapcsolata a McLarennel, mint amilyen volt a négy bajnoki címet nyerő a Red Bull-lal. Az osztrákoktól Wokingba szerződő mérnök lemásolná az akkori módszert.
A McLaren fennállása óta most először dolgozik együtt a Renault-val, van viszont egy kulcsemberük, aki számára nagyon is ismerős a gyártó. A wokingiak aerodinamikai részlegét vezető Peter Prodromou a csapat megújulásának részeként, a Honda-projekt kezdetén csatlakozott a britekhez, mégpedig a Red Bulltól. A görög származású mérnök azt megelőzően maga is részese volt a Red Bull és a Renault négy éven át tartó közös uralkodásának, így van rálátása arra, hogyan lehet hatékonyan együtt dolgozni a franciákkal.
A gyártó és az osztrák energiaitalosok kapcsolatát nem mindig lehetett harmonikusnak nevezni. Már a sikeres időszakban is többször panaszkodott a Renault arra, hogy nem kap elegendő figyelmet partnere mellett, amikor pedig Sebastian Vetteléket sorozatos generátorhibák hátráltatták a bajnoki küzdelemben, a bikások épp olyan nyíltan kritizálták motorbeszállítójukat, mint a 2014-ben kezdődő mélyrepülésük miatt.
Prodromou szerint azonban a két fél együttműködése jóval hatékonyabb volt az ő időszakában, mint azt e nyílt színen megvívott kis csatáik sugallják. „Bár negatívnak ábrázolták a kapcsolatot, amikor én ott voltam, nagyon pozitív volt, és rendkívül gyümölcsöző” – nyilatkozta a Crash-nek. „A sok sikert, amit akkor elértünk, nemcsak a Milton Keynesben elvégzett munkának, hanem a Viryben zajló munkának is köszönhettük. Ott volt például a befújt diffúzor, amin nagyon szorosan dolgoztunk együtt Viryvel, és nélkülük meg sem tudtuk volna csinálni.”
A technikát bajnoki uralkodásuk végére sikerült tökélyre fejleszteniük, és a remekül alkalmazkodó Sebastian Vettel is ezt a megoldást kihasználva tett szert jelentős előnyre kollégáival, köztük csapattársával szemben is.
A Renault-nál ugyan állítják, a McLaren 2020 előtt nemigen szólhat bele az aktuális motorjuk tervezésébe, Prodromou múltbéli tapasztalataira alapozva mégis úgy véli, válhat hasonlóan gyümölcsözővé a McLaren és a Renault kapcsolata is. „Ez a fajta projekt rendkívül eredményes volt, remek volt a viszonyunk, és bíztunk egymásban. Remélem, hogy ezt le tudjuk másolni a McLarenel is.”
Woking helyzete persze azért több tekintetben is más. Egyfelől a Red Bull egy időben valódi gyári támogatást kapott a Renault-tól, másfelől a franciáknak most sokkal komolyabb céljai vannak gyári csapatukkal, mint amikor eladták azt a Lotusnak.
A McLaren ezzel szemben éppen búcsút mondhat a gyári támogatás előnyeinek, hiszen amit eddig három éven át a Honda biztosított számukra, azt a Renault-tól most nem várhatják el. „Ez új lesz, mi csak partnerek leszünk, de idővel szerintem szorosan együtt fogunk tudni dolgozni, erőssé válhat a kapcsolatunk, és a munkájukra is lehet bizonyos ráhatásunk. Élvezhetünk majd olyan előnyöket, amilyeneket gyári státusz esetén kap az ember” – vélekedett a szakember.
A McLaren számára az első renault-s év több szempontból is ugrás az ismeretlenbe. Miközben Éric Boullier állítja, csak az új motorral 1 másodpercet fognak gyorsulni, nagy kérdés, mennyire lesz ütőképes az erőforrásuk a többiekéhez képest, és mennyit javul a megbízhatósága 2017-hez viszonyítva. „Az év ezen szakasza idegtépő. Tesztelni akarsz, de nem tudod, hogy mennyire leszel versenyképes. Mindent megtettél, amit tudtál, de nem tudod, ez mire elég a többiekkel szemben. A Renault érkezése azonban nem tesz még idegesebbé” – állítja Prodromou, aki szerint megedzették őket a Hondával tapasztalt nehézségek is.
„Időnként igen fájdalmas volt, de még a tesztek és a pénteki körözés révén így is is sikerült kihoznunk a legjobbat a versenyhétvégéktől, és megkaptuk azokat a válaszokat, amiket kerestünk. Az biztos, hogy minél többet körözhetünk, annál többet tudhatunk meg az autóról.”
|