Hírek>> : Már tavaly Alonso idei pezsgőjéért dolgozott a McLaren |
Már tavaly Alonso idei pezsgőjéért dolgozott a McLaren
2018.02.06. 16:00
Pár dobogós helyezés – Fernando Alonso és a McLaren már ennyivel elégedetten zárná a 2018-as évet. A szenvedős előző szezont is lehajtott fővel végigdolgozták, és ennek most leszüretelhetik a gyümölcseit.
A McLaren 2012, Fernando Alonso 2013 óta vár következő futamgyőzelmére – mindkettejük nevéhez méltatlan e sorozat. 2018 viszont az új remény éve számukra, hiszen a három évig tartó Honda-kapcsolat a múlté, a Renault erőforrásaitól pedig drámai felemelkedést remélnek.
Hogy pontosan mekkorát, azt Éric Boullier versenyigazgató nemrég számszerűsítette is. „Kell egy kis idő az alkalmazkodáshoz, és még korai bármit mis mondani. Nem mi vagyunk az egyetlen csapat, amelynek fogalma sincs, mit csináltak a többiek a téli időszakban. De a Renault-tól kapott adatokat már használtuk a szimulátorban, és azt tapasztaltuk, hogy csak a motor cseréje nagy időnyereséget jelent. Egy másodpercet” – árulta el a francia L’Équipe-nek, hozzátéve, autójuk átalakításával már végeztek, és az emiatti lemaradásukat is sikerült behozniuk.
Woking optimizmusát láthatóan kézzel fogható adatok is alátámasztják (ahogy azt nemrégiben versenyzőjük meg is jegyezte), ám az elmúlt évek megtanították őket az óvatosságra. Fernando Alonso elárulta, ő már annak örülni tudna, ha idén végre újra megkóstolhatná, milyen pezsgőt adnak a díjátadón... „Ami az eredményeket illeti, nehéz jósolni. Ez nem matematika, nem tudhatsz mindent előre, bármi megtörténhet. Még a favoritokkal is. A Mercedes számára sincs garancia arra, hogy ők lesznek idén a leggyorsabbak.”
„De azért optimisták vagyunk. Tudjuk, hogy mire vitte a Red Bull a Renault motorjával. Talán nem ők a leggyorsabbak az időmérőkön, de a versenyen elég gyorsak. Többször álltak a dobogón, nyertek három versenyt, és ezek az eredmények engem is boldoggá tettek. Ha harcban leszünk és megízlelhetjük a pezsgőt, akkor már boldog leszek.”
A kétszeres bajnok úgy érzi, a korábbi szenvedéseikből idén végre profitálhatnak is. „Az előző három év sok mindent megváltoztatott a csapatunknál. Voltak nehéz pillanataink, de megtanultunk pár dolgot belőlük. A csapat most már a legmagasabb szinten teljesít. A legnagyobb tanulsága az előző három évnek az, hogy a gárdánk gyors, sosem adja föl, egységes, konstruktív módon dolgozik, és még akkor is képes fél másodpercet fejlődni a következő versenyre, ha csak a tizenhatodik helyért harcol. Ez a szellemiség figyelemreméltó, és hosszú távon jót fog tenni.”
A McLaren új autóját február 23-án leplezi le, egyelőre annyit tudni róla, hogy várhatóan papayaszínben fog pompázni, hátsó részét pedig a Renault erőforrása miatt át kellett tervezni.
Tim Goss, az istálló technikai igazgatója előrebocsátotta, a legfontosabb céljuk, hogy az MCL33-as könnyen kezelhető legyen. „A mai F1-ben könnyű olyan autót a versenyző rendelkezésére bocsátani, amiből nem tudja kihozni a maximumot. Mi olyan autót akarunk nekik adni, amely minden körülmények között jól működik.”
Ilyen szempontból a tavalyi tét nélküli évüknek előnyei is voltak: mivel nem a legjobb pozíciókért küzdöttek, módszeresen kikísérletezhették azokat a megoldásokat, amelyek a legjobban működnek az új aerodinamikai szabályok mellett, és 2018-ban e tapasztalataikra építkezhetnek tovább. „Csak miután elégedettek voltunk a részletekkel, és egy aerodinamikailag jól viselkedő autót kaptunk, kezdtük el javítani a teljesítményt. A mostani célunk az, hogy egy olyan autót biztosítsunk a versenyzőinknek, amelyben meg tudnak bízni.”
Hogy Gossék mennyire készültek a 2018-as szezonra, azt az is jelzi, hogy tavaly még a Honda gyenge teljesítményének tudatában sem törekedtek az egyenesekben elvesztett idő visszanyerésére (ami azért a folyamatos kritikáikat is más fénytörésbe helyezi kicsit). Miközben a Red Bull az évek óta meglévő lóerőhátránya miatt az előző autóját már kimondottan kis légellenállásúra tervezte, ők nem kívántak kompromisszumokat kötni a leszorítóerő terén sem.
„Még ha vissza is vettünk volna egy kicsit a leszorítóerőből és a szárnyakból, akkor sem értük volna el a kívánt szintet az egyenesekben. Emiatt mindig arra törekedtünk, hogy a lehető legjobb köridőt érjük el, a lehető legjobb helyre kvalifikáljuk magunkat, és a helyezésünket a köridők révén védjük meg. Ez bizonyos esetekben rendkívül nehéz volt.”
„Nem azért estünk vissza a versenyeken, mert nem voltak elég jók a köridőink, hanem azért, mert lassúak voltunk az egyenesben, így nem tudtunk védekezni. Belgiumban vagy Olaszországban például tudtuk, hogy megvan a teljesítményünk, de nem volt esélyünk védekezni, és ez frusztráló volt.”
A Renault-motor viszont ezen a téren is jelentős változást hozhat számukra, és a tavaly elvégzett munkának ez most meghozhatja a kézzel fogható eredményét. „Mi azért vagyunk itt, hogy futamokat és világbajnoki címeket nyerünk, az autónkat sikerre tervezzük. Ahelyett, hogy megpróbáltuk volna ellensúlyozni a gyenge motorunkat, mi a létező legjobb autó kifejlesztésére törekedtünk, arra számítva, hogy egyszer a kívánt motort is megkapjuk” – magyarázta Goss.
Lehet, hogy most jött el az idő?
|