Hírek>> : A középmezőny és egy meglepetés – Alonso Daytonában tesztelt |
A középmezőny és egy meglepetés – Alonso Daytonában tesztelt
2018.01.08. 19:31
Bár pozitívan értékelt, szembesült nem várt problémákkal Fernando Alonso első daytonai sportautós hétvégéjén. A legnagyobb fejtörést a középmezőnyben záró csapata versenyképessége okozza.
Fernando Alonso számára már a 2018-as év első hétvégéje a versenyzés körül forgott. Péntektől vasárnapig három napon át Daytonában gyakorolt a január 27-én rajtoló 24 órás verseny mezőnye, a megbízhatósági verseny hivatalos tesztjén, a ROAR-on. A McLaren spanyol versenyzője Lando Norrisszal és Phil Hansonnal alkot egy csapatot a United Autosports 23-as rajtszámú Ligier-autójában.
A kétszeres világbajnok nem titkolja, fő célja, azaz a Le Mans-i 24 órás versenyen való indulás motiválta arra, hogy a felkészülés jegyében rajthoz álljon az egyik leghíresebb amerikai sportautó-viadalon. „Ez az verseny egyfajta első lépés számomra a megbízhatósági versenyzésben, fel akarom mérni, milyenek ezek a versenyek és mennyire élvezem őket. Remélem, hogy pozitív lesz a válasz. A Daytonai 24 órás után már többet fogok tudni erről a bajnokságról és a Le Mans-i 24 órásról is, a mesterhármas pedig a fő célom. Emiatt ha idén lehetőségem lesz a Le Mans-i 24 órásra, miközben az Indy 500 most kimarad, jövőre remélhetőleg újra betervezhetem az Indy 500-ast is” – nyilatkozta Alonso.
Elmondása szerint a felkészüléséhez hasonlóan viszonyult, mint múlt évben az indianapolisi debütáláshoz: kísérletezett bizonyos technikákkal, ismerkedett a csapattal, az autóval, valamint a hosszútávú versenyzés sajátosságaival, köztük a más kategóriák tagjainak előzésével és a villanyfényes versenyzéssel. „Ez az első alkalom, hogy megbízhatósági versenyen veszek részt, hogy prototípust vezetek, először versenyzem éjjel, először megyek úgy, hogy GT-autók is körülvesznek, szóval lépésről lépésre kell haladnom. Nagy kihívás, de élvezem, ahogy Indianapolisban is élveztem.”
Ami a tesztelést illeti, tanulság volt bőven, ám az is kiderült, hogy az indianapolisi kiruccanással ellentétben az ő csapatuk Daytonában egyelőre inkább a középmezőnyt erősíti. Alonso első tesztnapjának első edzésén csak 5 kört ment, pénteken összesen 21 körig jutott, 0,2 másodperccel elmaradt Lando Norris aznapi legjobbjától, csapatuk pedig a 13. helyen végzett. Szombaton lehetőség nyílt arra, hogy belekóstoljanak az éjszakai versenyzésbe. Alonso este 13 kört teljesített, a korábbi, második edzésről az övé volt csapata aznapi legjobb eredménye, mely több mint 1 másodperccel volt lassabb az aznapi legjobb Felipe Nasr idejénél.
Vasárnap rendezték az úgynevezett „hamis” időmérő edzést, mely tulajdonképpen egy időmérőteszt volt. Tétje mindössze annyi, hogy a végeredmény alapján osztják ki a helyeket a pitben a január végi versenyre. A leggyorsabbnak a szombatot is nyerő Felipe Nasr bizonyult a Cadillackel, egyedüliként futva 1:36-on belül – 1:35,806 másodperc volt a legjobbja.
A United Autosportsosok közül Alonso érte el a legjobb eredményt, ám 1:37,515-ös köre csak a 12. helyet jelentette a kategóriája 20 fős mezőnyében (0,2 másodperccel előzte meg csapatuk másik autóját). Ez volt egyébként a spanyol legjobb eredménye is a három nap során, miután a vasárnapi utolsó edzésen helyette már a 10.-ként záró Lando Norris, valamint Phil Hanson gyakorolt.
A három napot a Cadillac autói dominálták, Nasr 1,7 másodperccel volt gyorsabb Alonsónál az időmérőn, melyen az első négy hely Cadillac-autóé lett. Őket az Acura, az Oreca, a Nissan és a Mazda gépei követték az első tízben. Ez megmutatja, a United Autosports és a Ligier egyelőre nem tekinthető esélyesnek. „Még lesznek kisebb változtatások, és az autó teljesítménye is javulni fog. Még korai bármit mondani, hiszen ez csak teszt, de muszáj lesz gyorsulnunk, és remélhetőleg a versenyen ennél versenyképesebbnek bizonyulunk” – értékelt Alonso.
Ő a legnagyobb nehézségnek előzetesen a GT-autókkal való versenyzést érezte, ám miután alkalma nyílt felmérni a helyzetet, megállapította, egyszerűbb a helyzet, mint hitte. És az esti száguldás sem okozott számára problémát. „Nem volt nagy különbség az éjszaka és a nappal között. Az F1-ben is van pár esti futamunk. A pályát jól kivilágítják, emiatt talán nem is annyira hasonlít arra, ami a hosszútávú versenyzésben jellemző, ezért nem is találtam nagy problémának. És a forgalommal is ez volt a helyzet, pedig kicsit tartottam tőle. Mindig vannak meleg helyzetek, némi kockázat, amikor előzöl, ők meg egymással küzdenek, de ez normális dolog, mindenki szembesül vele, nemcsak mi, újoncok. Ezzel tehát boldogulnunk kell a versenyen is.”
Ennél nagyobb nehézséget okozott, hogy a 23-as számú autón egyszerre hárman osztoznak, ami nemcsak szokatlan Alonso számára, de újoncként hátrány a cserével elvesztegetett idő miatt. „Nem tettünk meg rengeteg kört, de ez is több a semminél, és mindenképpen felkészültebbnek érzem magam, mint előtte. Jó volt együtt dolgozni a csapattal és a csapattársakkal, megosztani mindent, alkalmazkodni és kompromisszumokat kötni, hogy mindannyian elégedettek legyünk. A fő célokat elértük ezen a hétvégén, ez volt a pozitívum. Az viszont meglepett, hogy milyen kevés időt töltöttem az autóban.”
„Ezek az edzésen nem valami hosszúak, és azzal, hogy megosztod az autót, egy kis időt veszítesz minden cserénél, beállítás-változtatásnál, aminek a vége, hogy nagyon kevés kört teljesítesz. Ez meglepetés volt számomra, némi hiányérzetem is van miatta, de ez is része a játéknak, és a huszonnégy óra során úgyis elég kört fogunk tejesíteni.”
Az állandó váltás miatt a legapróbb problémák is zavaróak lehetnek. A teszt elején például nehézséget okozott a csapattársaknak a biztonsági öv megfelelő beállítása. „A biztonsági övek már rendben vannak, minden méretben, így elégedettek vagyunk” – állapította meg Alonso. „Van még mit finomhangolni az ülésen, mert minél több kört teljesítesz, annál több apró problémát fedezel föl. A sprintversenyeknél, mint amilyen az F1, ezekkel boldogulsz, de itt mindent tökéletesíteni akarsz, mert órákat töltesz az autóban.”
A spanyol összességében pozitívan értékelte és élvezte az első daytonai hétvégéjét, mely sok tekintetben emlékeztette őt Indianapolisra. „Újra nagyszerűen fogadtak. Sok IndyCar-szurkoló is volt itt, indycaros emléktárgyakat hoztak aláíratni, sok 29-es (ez volt a rajtszáma az Indycarban – a szerk.) polót is láttam. Nagyszerűn volt újra megtapasztalni ezt. Nagyon várom már a versenyt, mert itt a szurkolók számára még jobban megközelíthetőek vagyunk a garázsokban. Ez a hangulat és szellemiség az, ami megfogott Indianapolisban is és itt is, és ezt mindig jó érezni.”
A daytonai program január 25-én az újabb edzésekkel folytatódik, a verseny január 27-én, helyi idő szerint 14 óra 40-kor rajtol.
|