Hírek>> : Már senki sem hitte a McLaren meséjét |
Már senki sem hitte a McLaren meséjét
2017.12.11. 17:11
Nem Fernando Alonso kiengesztelését, hanem a csapat renoméjának kozmetikázását célozta elsősorban a McLaren Indy 500-ason való részvétele. Zak Brown elmondta, milyen károkat okozott számukra a Hondával közös utolsó szezon.
Nagyjából mindent elmond a McLaren idei évéről, hogy az Auto Motor und Sportnak adott interjújában Zak Brown ügyvezető igazgató egy 10-es skálán nemes egyszerűséggel egy szégyenletes 1-est adott idei szezonjukra. Szó sincs azonban arról, hogy a csapat kizárólag negatívumokat tud felsorolni, ha a Honda partnereként teljesített harmadik, utolsó évéről esik szó.
„A csapat munkáját és morálját tekintve, valamint figyelembe véve az Indy 500-as kalandot, a szurkolóinkat és a versenyzőink kitartását, ez egy nagyszerű szezon volt” – tette teljessé értékelését Brown. Azt azért még megjegyezte: „Ha valamikor a jövőben visszatekintünk erre az évre, szerintem legszívesebben kitörölnénk azt a csapat történetéből. De azt is mondhatjuk majd, hogy egy új korszak kezdetét jelentette.”
A mélyrepülésük év elején még a 2015-ös Honda-debütálást idézte: erőforrásaik nemcsak erőtlenek voltak, de nem is nagyon működtek. Hónapokba telt, mire megbízhatósági fronton javulás következett, a teljesítmény fejlesztésére pedig már nem is igen maradt idő. „Az első jelek már a tesztek előtt jöttek, mivel az adatok nem ígértek túl sokat. Az első tesztnap után, melyen sok motorcserét kellett végrehajtanunk, már tudtuk, ez nagy probléma lesz, valami az alapokban nem stimmel” – tekintett vissza az ügyvezető, elárulva, már ekkor a vészkijáratot keresték. „Gyors megoldást akartunk, és ebben az időszakban minden szóba jött: az egy év szünet, a motorpartner cseréje, a Honda együttműködése más motorgyártóval. De végül egyik sem volt megvalósítható. Kanadában pedig meghoztuk a döntést: másik motort akarunk.”
A csapatot ennek ellenére nem kellett motiválni, a szakember szerint mindenki midig a maximumot nyújtotta, mert tudták, az idén elvégzett fejlesztői munka a következő szezonban még kifizetődhet. Az eredmények pedig már az év végén is látványosak voltak, amikor csapatuk a motorhátrány ellenére is állandó esélyes volt a pontszerző helyekre.
A fordulópontot jelentő Kanadai Nagydíj előtt a McLaren azonban még teljesített egy szokatlan küldetést is: összefogva az Andretti Autosporttal, saját színekben versenyeztették Fernando Alonsót az indianapolisi 500 mérföldes viadalon. Bár úgy tűnhetett, ez főként az akkor még csak 2017 végéig szerződéssel rendelkező, de a Hondából teljesen kiábrándult spanyolról szólt, akinek Brown így próbált a kedvében járni, az amerikai elárulta, merőben más volt a fő motiváció.
„Sosem tettük föl a kérdést, hogy mit tehetnénk Fernando boldogságáért. Ez a McLaren dicsőségéről szólt, amit újjá kellett élesztenünk. Mi versenyőrültek csoportja vagyunk, a múltban számos sorozatban versenyeztünk a Forma–1-en kívül. És tudtuk, hogy Fernando egyszer szeretne részt venni az Indy 500-on, ahogyan mi is akartuk ezt. A márkáért tettük. Nem akartunk csak ücsörögni, hogy elfogadjuk a végzetünket a Forma–1-ben. Szerettük volna, ha a McLaren reflektorfénybe kerül.”
Sikerrel jártak. Brownt is meglepte, mekkora visszhangja volt az amerikai szereplésüknek. „És ezt nehéz lenne megismételni. A bejelentésig senki sem tudott semmit, még csak pletykák sem voltak róla. Mindenkit megleptünk, és ez még egyszer már nem sikerülne. Nagyszerű volt, hogy Fernando is belement ebbe. Nem sok F1-es versenyző szerepelne az Indy 500-on. És az is remek volt, hogy mennyire támogatott bennünket mindenki.”
E figyelemre nagy szüksége volt a McLarennek, amely akkor már két és fél éve csak füstölgő motorjával, a Honda-blama apropóján került be a híradásokba. Brown színre lépésekor új főtámogatót ígért, ám siralmas helyzetük inkább csak elrettentette a potenciális reklámozókat, akik örültek, hogy nem részesei ennek a kudarcnak. „Nehéz volt, de szerencsére sok tapasztalatom van e téren. Egy évig eltart, mire egy partnert talál az ember. A szezon alatt senkit sem fogsz találni, főleg nem, ha gondjaid vannak a pályán. Emiatt mi nem tudtuk eladni már a potenciális támogatóinknak azt a mesét, hogy jövőre minden jobb lesz. Ez volt az egyik oka annak, hogy új motorpartnerre volt szükségünk. Bizonyítanunk kellett, hogy készen állunk a változtatásra, valamint a versenyzőink megtartására.”
A sikeresebb jövőbe vetett hitüket autójuk fejlesztése táplálja. Meggyőződésük, hogy a Renault pluszlóerőivel nagyot fognak előrelépni. „A GPS-mérésekből kilencvenszázalékos pontossággal meg tudjuk mondani, hol végezhettünk volna, ha nagyobb motorteljesítmény áll a rendelkezésünkre. A maradék tíz százalékot a pályán kell bizonyítanod. Le tudjuk mérni, mennyit veszítünk az egyenesekben. Egyvalamit nem tudhatunk: hogy hogyan működne az aerodinamikánk, ha tíz kilométer/órával nagyobb tempóban érkeznénk a kanyarba. Egészen biztosak vagyunk abban, hogyan teljesítenénk nagyobb motorteljesítménnyel, de a valóságot úgyis csak a versenypályán láthatjuk” – mondta várakozásaikról Brown.
Elmondása szerint az sem aggasztja őket, hogy új motorbeszállítójuknak a szezon végén legalább annyi gondja volt a megbízhatósággal, mint a Hondának. „Nem aggódom jobban, mint más motorpartner esetében tenném. Aki a határon táncol a fejlesztéssel, annak számolnia kell a károkkal is. De mi pozitívan nézzük a helyzetet: Max Verstappen Mexikóban dominált a Renault-motorral. És a Renault tudja, milyen gondjai vannak, a szezon végén gázt adtak, hogy jövőre jobbak legyenek. Mindenesetre örülök annak, hogy az együttműködésünk jövőre kezdődik, és most még csak nézők voltunk.”
Brown összességében úgy érzi, a McLaren a Hondától való elhatárolódással, az Indy 500-assal bizonyított lendületességével, a fejlesztés sikerességével, a mezőny sztárversenyzőjének újabb elkötelezésével visszatornázta a hitelességét arra a szintre, ahonnan már a szponzorok is mernek beléjük fektetni. „Az emberek még mindig hisznek a McLarenben és a Renault-ban, ahogy Alonsóban és Vandoorne-ban is. Bizalomra van szükség ahhoz, hogy nyerni tudjunk. Emiatt elmondhatom, az új támogatókkal való egyeztetéseink nagyon jól alakultak” – bocsátotta előre az amerikai, aki korábban azt is elkotyogta már, hogy jövőre két jelentős szponzormegállapodásról adnak hírt.
A McLaren hírnevének helyreállítása azonban ezzel még korántsem történt meg. 2018-ban már nem F1-en kívüli szenzációkkal kell villogniuk, hanem a versenypályán, a Red Bull-lal való közvetlen összevetésben, hogy megerősítsék, nemcsak marketingterveik és okos húzásaik vannak, tényleg érdemesek a bizalomra és a sikerre.
|