Hírek>> : Jövőre már nem a kiesések számában versenyezne a McLarennel a Renault |
Jövőre már nem a kiesések számában versenyezne a McLarennel a Renault
2017.12.06. 20:14
Túl sokat akart egyszerre a Renault, és belebukott. Ma már vezetőjük is elismeri, ám a felemás szezonjuk ellenére nem fél attól, hogy jövőre a Red Bull-lal és a McLarennel méretik meg magukat.
Ha megbízhatósági problémákról volt szó 2017-ben, elsősorban a McLaren-Hondára irányult a figyelem. Woking három évig szenvedett a japán motorgyártóval, hangzatos kijelentéseik és a szakítást előkészítő negatív kommunikációjuk is csak felnagyította problémáikat. Ám mindent egybevetve a Renault sem büszkélkedhet sokkal jobb mérleggel a Hondánál. A franciák erőforrása talán jobb teljesítményre volt képes, ám idén így sem telt el verseny anélkül, hogy egy Renault-motoros autó ki ne esett volna.
Év elején az új MGU-K jegelése, Jolyon Palmer és Max Verstappen hihetetlen pechszériája, év végén pedig a sokasodó büntetések, és az egyes részegységek elfogyása festett rossz képet a gyártóról.
Ma már Cyril Abiteboul, a franciák programjának vezetője is elismeri, sokat markoltak, de keveset fogtak ebben a szezonban az új alapokra helyezett erőforrásukkal, ám előrebocsátotta, megtanulták a leckét. „A prioritást a megbízhatóság fogja élvezni, mivel idén bebizonyosodott, nem futhatsz addig, míg meg nem tanulsz járni. Sok alkalommal túl agresszívek voltunk, amikor még több teljesítményt, extra lóerőket akartunk kihozni a motorunkból, mégpedig mihamarabb, mert ez volt a partnereink, köztük a saját csapatunk elvárása is” – fogalmazott a sportvezető.
A mélypontot Mexikó jelentette számukra, ahol a magaslati levegő alaposan megtréfálta őket, s hibás előzetes számításaik után sorra tette tönkre motorjaikat. Furcsamód azonban azt a futamot éppen egy Renault-motoros autó nyerte. „Nagyon sokat tettünk azért, hogy nagyon versenyképesek legyünk azon a futamon. Pénteken azt láttuk, hogy ez működik is. De túl nagy kockázatot vállaltunk. Mexikó nehéz volt, de egyben a fénypont is, hiszen Max Verstappen ilyen körülmények között nyert, és ez figyelemreméltó eredmény. Az egyik, amire a legszívesebben emlékszem” – tekintett vissza Abiteboul.
Az eset jól példázza, amiről nemrég Alain Prost is beszélt: nehéz megtalálni az egyensúlyt a motorok megbízhatósága és teljesítménye között. Abiteboul szerint 2018-ban máshogyan közelítik meg a problémát. „Lépésről lépésre kell haladnunk. Először megbízhatóvá kell válnunk, olyan sok kilométert futni, amennyire csak lehet a téli teszteken. Ez fontos a karosszéria alakítása szempontjából is. Megértem, hogy a Red Bull változtatott a filozófiáján, ám hiába az autó fejlesztése, ha a motor nem megbízható, mert akkor hasztalanná válik. Ezt kell tehát elérnünk először. Ha ez megvan, akkor nagyon hiszek benne, hogy technológiai szempontból mindenünk megvan ahhoz, hogy utolérjük a Mercedest.”
Mivel a Renault jövőre a Red Bull mellett már a McLarennek is motort biztosít, könnyű feladatuk nem lesz: két kiváló karosszériagyártóval mérik majd össze gyári csapatukat.
Abiteboul célja, hogy Enstone felvegye a versenyt a McLarennel. „Nagyszerű karosszériával rendelkező csapatokkal kell megküzdenünk. Nem látom akadályát annak, hogy a McLaren karosszériája jövőre is jó legyen. Erős csomagjuk lesz, és mi reméljük és hisszük, hogy harcban leszünk a McLarennel. Az érdekes show-t produkálna. Hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy az élmezőnyben vívjunk, az attól függ, mire jutunk a tél folyamán. De biztos vagyok benne, hogy érdekes lesz a Forma–1 jövőre.”
A csapat tanácsadója, Alain Prost ennél óvatosabb és realistább. Szerinte nem lesz szégyen, ha mindkét partnercsapattal szemben alulmarad a gyári istállójuk 2018-ban. „Számomra ez egy pozitív nyomás, igaz, nehéz lesz. A gyári csapatunk két kiforrott alakulattal fog jövőre versenyezni, akiknek élversenyzőik vannak, talán a legjobbak. A papírforma alapján nem győzhetjük le a Red Bullt és a McLarent, de jövőre jobbak leszünk, és a velük való összevetés segít a tapasztalatszerzésben, hogy később közelebb jussunk az élcsapatokhoz. Már régóta itt vagyunk, fontos, hogy minden évben előrelépjünk, és a végén mindenkit le kell győznünk, ha nyerni akarunk” – állapította meg.
|