Hírek>> : McLaren: Ha a többiek cápauszonyra készültek, így jártak! |
McLaren: Ha a többiek cápauszonyra készültek, így jártak!
2017.11.25. 13:18
Szándékosan zsákutcába vitte a McLaren az ellenfeleket, állítja Christian Horner a cápauszony 2018-as betiltása kapcsán. A csapat most helyretette a kritizáló többieket.
Ahogyan arról pénteken beszámoltunk, a Stratégiai Csoport Abu-Dzabit megelőző ülésén a McLaren megvétózta a cápauszony engedélyezésére tett szabálymódosítási javaslatot, így minden jel arra utal (a szabályokat a Motorsport Világtanács véglegesíti), hogy jövőre annak ellenére is visszatér a mezőny a hagyományos motorborításokhoz, hogy eredetileg meg akarták tartani a „kombi” változatot.
A McLaren azt használta ki, hogy az FIA év elején a 2018-as szabályba iktatta a cápauszony használatának tilalmát, amit később a csapatokkal megegyezve egy módosítással mégis vissza akart fordítani. E változtatáshoz azonban egyhangú többség kellene, ám a McLaren nemet mondott rá.
Noha Woking a szponzormatricák elhelyezésével indokolta az uszonyellenességét, a paddockban többen úgy vélik, aerodinamikai előnyt akarnak kovácsolni abból, hogy miközben a többi kilenc csapat jóhiszeműen cápauszonnyal fejlesztette 2018-as autóját, ők kezdettől fogva e megoldás nélkül terveztek.
Zak Brown ügyvezető igazgató szerint azonban tényleg a szponzorfeliratok jelentik a fő problémájukat. „A cápauszony rontja a hátsó szárny láthatóságát. Mi egy olyan megoldást javasoltunk, amely lefelé ereszkedik, és nem osztja ketté a hátsó szárny alsó részét. Korábban a hátsó szárny volt a második legjobban látható része az autónak, ma viszont akármilyen szögből nézzük, sosem látjuk rendesen, mert alacsonyabban van, és ott a magas cápauszony előtte. Mi csak ezt szerettük volna lejjebb vinni” – nyilatkozta, reagálva Maurizio Arrivabene azon pénteki megjegyzésére, miszerint az uszony tilalmával nem nyernek, hanem csak szponzorfelületet.
„Ezzel még mindig rá lehetne tenni a számot, de látható lenne a szárny is, amely sokkal értékesebb felület, mint a cápauszony. Tehát ezt kizárólag kereskedelmi célok miatt szerettük volna. A Stratégiai Csoport ülésein sokkal nagyobb figyelmet kéne fordítani a kereskedelmi kérdésekre, mert elárulhatom, jelenleg kilencven százalékban technikai dolgokról van szó, és nem hiszem, hogy ezek során gondolnának arra, hogy amit terveznek, annak milyen hatásai lesznek erre az oldalra. Mi haszna például a cápauszonynak?” – tette föl a kérdést az egyébként Arrivabenéhez hasonlóan a marketing világából érkező Brown.
A McLaren versenyigazgatója, Éric Boullier eközben nem finomkodott véleményével. Szavaiból kitűnik, valóban jelenthet némi előnyt számukra, hogy kezdettől cápauszony nélkül terveztek. „Nem értem, hogy miért akar mindenki mást, mint amit a szabály mond. Hónapokkal ezelőtt megszavaztuk, hogy nem lesznek cápauszonyok. Ez a szabály a következő évre. Egyes csapatok azt hitték, újra változni fog, és nagyobb uszonyt akartak. Aztán fölvetődött, hogy váltsunk a Mercedes által használt cápauszonyra. Mi végül csak emlékeztettünk mindenkit arra, hogy mit is szavaztunk meg hat hónapja. Most mindenki azt mondja, változtatnunk kell, mert ők mind ezen dolgoztak a szélcsatornában. Semmi gond, de a szabályokat ismerjük. Itt nincs miről vitázni, ennyi az egész” – tette helyre a többieket a francia.
|