Hírek>> : Tudatosan csőbe húzta a csapatokat a McLaren? |
Tudatosan csőbe húzta a csapatokat a McLaren?
2017.11.24. 20:49
Bolondját járatta a többi csapattal a McLaren? Vétójuknak köszönhetően 2018-ban jó eséllyel mégis betiltják a cápauszonyt, ami akár helyzetbe is hozhatja őket. Kaptak is érte kritikát.
Abu-Dzabi előtt újra összeültek a csapatok, hogy megvitassák a 2018-as szabályokat, tárgyalásukon pedig kikristályosodott, jó eséllyel mégis eltűnnek az idén újra felbukkanó cápauszonyok az autókról. Kusza módon jutottak el idáig. Az új regulákat az év eleji kritikák után az FIA eredetileg úgy alakította ki, hogy a T-szárnyak és a nyeregszárny mellett a cápauszonyt se lehessen tovább használni. Csakhogy év közben kötelezővé tették a meghatározott méretű rajtszámok motorborításon történő elhelyezését, ami nem tetszett a csapatoknak, mivel túl sok helyet vesz el a szponzoroktól. A szövetség erre reagálva úgy döntött, mégis maradnak a cápauszonyok, melyeken el lehet helyezni a számokat.
Ám a McLaren nemrég váratlanul megvétózta a javaslatot, arra hivatkozva, hogy a kiterjesztett motorborítás zavarja a hátsó szárny láthatóságát, amelyet így nem használhatnak megfelelően reklámcélokra. Mivel jövő évi szabályról van szó, mind a 10 istállónak igent kellene mondania a változásra, ám Woking az Abu-dzabi Nagydíj előtti újabb szavazáson sem tette ezt meg.
Mindezek után felmerült a gyanú, a McLaren szándékosan tesz keresztbe a többieknek. Nem véletlenül használja a mezőny nagy része a cápauszonyt, annak komoly hatása van a hátsó szárny működésére. A többiek az előzetes informális megállapodás alapján úgy fejlesztették új autójukat, hogy azon lesz cápauszony – lehetséges, hogy a McLaren kezdettől fogva anélkül tervezett, és a tilalommal most jókora előnybe kerülhetett. „Mi abban a hitben fejlesztettük a hátsó szárnyunkat, hogy lesz cápauszony. És szerintem a többi csapat is” – nyilatkozta Andy Green, a Force India technikai igazgatója.
Christian Horner szerint furcsa, amit a McLaren csinál. „Egy csapat megváltoztatta a véleményét, és másik cápauszonnyal állt elő. Ezzel zsákutcába vitte a többi csapatot” – nyilatkozta a Sky Sportsnak, hozzátéve: „Fogalmam sincs, hogy jövőre lesz-e cápauszony, vagy sem.”
Később az FIA sajtótájékoztatóján elmondta: „Volt egy ülésünk, amin megállapodtunk valamiről, aztán ahogy lenni szokott az F1-ben, az ülés után minden megváltozott. Zak (Brown) úgy döntött, nem látja a hátsó szárnyát. Biztosan aláírt egy fontos szponzorral, amelynek a lehető legnagyobb felületet akar biztosítani. A McLaren előállt egy másik verzióval, ám az aerodinamikusaink azt mondják, az túlságosan zavarná a hátsó szárnyat, ezért nem akarjuk. Nem tudom, hogy most visszatérünk-e a szabályhoz, amely alapján nem lesz szárny. Akkor elgondolkodhatunk, hová tesszük a rajtszámokat. Valószínűleg ezen a hétvégén még lesz egy beszélgetésünk Zakkel.”
Toto Wolff szerint az F1-es autóknak rosszat nem tenne, ha „normális” motorborításuk lenne, azonban a probléma a funkció miatt ennél összetettebb. „Én nem szeretem a nyúlványt, mert tönkreteszi az autó alakját. Viszont van aerodinamikai célja, és egyes autókat stabilabbá teszi. Nem ez a legszebb része az autónak.”
A Ferrarit látszólag nem bosszantja a McLaren vétója. „Én semleges vagyok, várom, hogy mi lesz a végső döntés” – mondta Maurizio Arrivabene. „Zak azt mondta, hogy nem látni a hátsó szárnyat, és több helyet akar a szponzoroknak. De ha eltávolítja a cápauszonyt, akkor csak kevesebb hely lesz, ráadásul a rajtszámnak is kell találni egy új helyet. Itt tehát valami nem stimmel.”
|