Hírek>> : Hamiltont az élre hozta a sötétedés |
Hamiltont az élre hozta a sötétedés
2017.11.24. 16:44
Megkeverte a kártyákat az éjszaka Abu-Dzabiban: Sebastian Vettelt Lewis Hamilton váltotta az eredményjelző élén, miközben most Daniel Ricciardo lett harmadik a Red Bull-lal.
A nap komótosan ballagott a horizont felé, döntésével felvillanyozva a pályát szegélyező reflektorerdőt. E látványos őrségváltás kulisszái előtt rajtolt el a második szabadedzés az abu-dzabi pályán. Szemben az első gyakorlással, ez a másfél óra már nagyon is reprezentatív a hétvége szempontjából, hiszen az időmérőn és a versenyen várthoz hasonló feltételek mellett rendezik, s azt is felmérhetik rajta, hogyan változik a gumik viselkedése és az autók egyensúlya a fokozatosan hűlő aszfalt hatására.
Ennek megfelelően fel is élénkült a mezőny, és a „délelőtti” tesztelgetés után most már valóban komoly munkába kezdett. A versenyzők többsége a szuperlágy gumin hajtott ki első etapjára. Sebastian Vettel adta meg az alaphangot, akit gyorsan Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen is megelőzött, mielőtt Lewis Hamilton az élre állt volna. A brit elsőként törte át a 39-es határt, első menetének legjobb eredményét egy 1:38,912 másodperces kör jelentette. Pedig első körében még csúnyán elfékezte magát a második hosszú egyenes végén.
A világbajnok mögé 0,434 másodperces lemaradással Daniel Ricciardo zárkózott fel másodiknak, akit Valtteri Bottas már jó 0,8-es hátránnyal követett. A Ferrariknál Kimi Räikkönen kezdett jobban, ám az etap végére Sebastian Vettel elé furakodott. A német finn szendvicsbe préselődött: Bottastól 3, Räikkönentől 29 ezred választotta csak el. A vezető hatosból ekkor Max Verstappen volt a leglassabb, aki már korán arra panaszkodott, hogy köre közepére teljesen elfogynak a hátsó gumik. Ő volt az első, aki 39-es időn és 1 másodpercen kívül rekedt.
Mögötte a Lance Stroll mellett egyedüliként ultralágy gumit használó Stoffel Vandoorne tűnt föl a 7. helyen. A belga egyike volt a korai pályaelhagyóknak. Az utolsó előtti kanyarban indult meg McLarenje hátulja. A végtelen bukótérben landolt, ám miután újraindította motorját, visszatért szerelőihez.
Az ultralágyas próbálkozások sorát Bottas kezdte, aki egyből csapattársa elé ugrott, 1:38,5-ös köre azonban nem sokáig volt elég a vezető pozícióhoz, Räikkönen, Vettel és Hamilton is egyből túlszárnyalta. A brit ekkor már a 38-as határt törte át, elsőként és egyetlenként. 1:37,877 másodperces eredménye fél másodperccel jobb saját 2011-ben futott abszolút pályacsúcsánál, és ezzel Vettel sem tudta tartani a lépést. A másik négyszeres világbajnok 0,149 másodperccel maradt el idei legnagyobb ellenfelétől.
Mögéjük kicsit később Ricciardo zárkózott föl, ám ez nem ment egyszerűen. Az ausztrál épp egy jó körön volt, amikor az utolsó kanyarban a sokkal lassabb Romain Grosjean blokkolta őt. Sok időt vesztett vele – meg a türelmét is. Középső ujját felmutatva „köszönte meg” a franciának… „Rendben volt, nem állt az utamban” – zavarta össze mérnökét az ausztrál, akinek ezek után tisztáznia kellett, e mondata csupán szarkazmus volt.
Grosjean a következő körben ugyanabban a kanyarban kicsúszott. Erre Fernando Alonso azt mondta volna: „Karma!” A francia autója túlmelegedésére panaszkodva vissza is tért a garázsba, ahol megállapították, cserélni kell egy elektromos dobozt. Ricciardo eközben még több gyorskört teljesített, és mivel az utolsónál 1:38,180-nál állt meg az óra, feljött a rajtszámához illő 3. helyre, 0,3 másodperces hátránnyal.
Mögötte Raikkönen már közel fél másodpercre volt Hamiltontól, Bottas 0,660-re, míg a továbbra is elégedetlennek tűnő Verstappennek hiába sikerült nagy nehezen 38-as kört teljesítenie, így is egy másodpercet kapott, s csak a 6. hely jutott neki.
A „másik” mezőnyt a Force India vezette. Sergio Pérez és Esteban Ocon a sokáig 7. Nico Hülkenberget taszította hátrébb két pozícióval, míg az utolsó top 10-es hely Fernando Alonsónak jutott. Az utolsó versenyére készülő Felipe Massa ezúttal mögé sorolt be az erre a hétvégére alkoholmentessé” tett festésű Williamsszel.
Az edzés időhajszoló része ezzel véget is ért, a második háromnegyed órában már jól megtankolt autók köröztek az időközben teljesen elfeketedő ég alatt. Az élmezőnyből csak Vettel kezdett szuperlágy gumin (nagyon) hosszú etapba, a többiek a lila Pirelliket használták először. Hamilton egészen addig, amíg be nem mutatott egy elfékezős kicsúszást a 17-es kanyarban. Ez már a második látványos hibája volt az edzésen.
Räikkönen eközben dicséretet kapott mérnökétől, aki közölte vele, nincs nála gyorsabb a hosszú etapokon. „Nem igazán hallom, amit mondasz” – felelte az ultralágy finn. Később a Mercedesekre is fölkerültek a piros csíkozású Pirellik. Hamilton elég hullámzó időket teljesített rajtuk, Bottast pedig előre figyelmeztették, számítson a gumik túlmelegedésére.
A hajrában is láthattunk pár vezetői hibát. Többek között Verstappen és Hartley is elhagyta a pályát, az új-zélandi éppen csak elkerülte a gumifalat. Ricciardo meg Strollt, aki a visszafordítónál ráhúzta a kormányt. A mutogatás ezúttal elmaradt.
Ahogy már a javítások is. Vettel után Hamilton is nyert egy szabadedzést, a legjobb három helyezésen pedig másodszor is a három élcsapat egy-egy versenyzője osztozott – a Red Bullnál ezúttal Max Verstappen helyett Daniel Ricciardo villogott.
Abu-dzabi Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:37,877 |
|
39 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:38,026 |
+0,149 |
37 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:38,180 |
+0,303 |
34 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:38,352 |
+0,475 |
35 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:38,537 |
+0,660 |
33 |
6. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:38,894 |
+1,017 |
34 |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:39,323 |
+1,446 |
33 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:39,333 |
+1,456 |
36 |
9. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:39,529 |
+1,652 |
41 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:39,559 |
+1,682 |
28 |
11. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:39,635 |
+1,758 |
36 |
12. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:39,671 |
+1,794 |
31 |
13. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:40,201 |
+2,324 |
38 |
14. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:40,329 |
+2,452 |
30 |
15. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Renault |
1:40,694 |
+2,817 |
39 |
16. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:41,128 |
+3,251 |
31 |
17. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:41,270 |
+3,393 |
43 |
18. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:41,302 |
+3,425 |
40 |
19. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Renault |
1:41,496 |
+3,619 |
39 |
20. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:41,560 |
+3,683 |
12 |
|