Hírek>> : Vettel volt a leggyorsabb a tesztszerű első szabadedzésen |
Vettel volt a leggyorsabb a tesztszerű első szabadedzésen
2017.11.24. 15:48
Teszthangulatban telt az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése, mely Sebastian Vettel sikerét hozta. A top 3-ban három különböző csapat versenyzője végzet, másfél tizeden belül.
Az első szabadedzéssel Abu-Dzabiban kezdetét vette az év utolsó F1-es nagydíjhétvégéje. A még teljes egészében nappal megrendezett gyakorlást az év egyik legkevésbé hasznos edzésének tartják, ám több csapat is igyekezett hasznossá tenni bizonyos megoldásokkal. Volt, aki a 2018-ban bevezetendő glóriát próbálgatta – mely csütörtökön a kerékcsere-gyakorlásoknál okozott némi fejtörést a versenyzők feje fölötti, a fejvédő miatt nemigen látható jelzőlámpák miatt – de több autón méretes mérőrácsok, Pitot-csövek is feltűntek. A legérdekesebben Kimi Räikkönen Atom Antinak álcázott Ferrarija bizonyult, mely két „antennáján” kívül a hátuljára egy „kerítést” is kapott. A csapat egy új, a Red Bullét idéző diffúzort tesztelt, melyen apró szárnyakat helyeztek el a kerekek belső részénél.
A Mercedesnél Valtteri Bottas is mérőrácsokkal futott ki a garázsból, míg Lewis Hamiltonnál a legnagyobb újdonságot aranyszínűre festett sisakja jelentette. Az első percek a két versenyző körözésével teltek, a brit a lágy keveréken 1:41,135 másodpercnél állította meg a stoppert. Rajtuk kívül Lance Stroll és az Esteban Ocon Force Indiáját vezető, harmadik versenyzői státuszra pályázó George Russell volt még a pályán. A mezőnyben egyébként egy másik fiatal, Antonio Giovinazzi is feltűnt, aki Kevin Magnussen autóját vezette a Haasnál.
Jó 20 percnek kellett eltelnie ahhoz, hogy Red Bullokat és Ferrarikat is láthassunk a pályán. A két vörös autó és Daniel Ricciardo az ultralágy keveréket használta, míg Max Verstappen a szuperlágyat. Kimi Räikkönen hamar az élre is állt, az edzés első felének legjobb ideje az ő nevéhez fűződött: 1:39,841 másodperccel állt az élen. Sebastian Vettel 0,351 másodpercre zárkózott fel rá, míg a harmadik pozícióba az új kormányát teljesen használhatatlannak nevező Max Verstappen lépett 1:40,514-es körrel.
Az edzés teszthangulatban telt, a leglátványosabb jelenetet Felipe Massa füstölős fékezése, porzó pályaelhagyása, valamint Riccirado megcsúszása jelentette. Fél távnál a vasárnap a 7. helyre, s ezzel a 100 pontos határ újbóli áttörésére hajtó Sergio Pérez volt a negyedik, már több mint 1 másodperces hátránnyal. Őt Ricciardo, Hamilton, Stoffel Vandoorne, Felipe Massa, Nico Hülkenberg és George Russel követte, Bottas a 14. helyre esett vissza, míg a mezőnyből egyedüliként Fernando Alonsónak nem volt még időeredménye.
A Mercedesek a második háromnegyed órába lépve már ultralágy gumin tértek vissza, s egyből a tabella élére is álltak. A háromszoros abu-dzabi győztes Hamilton 1:39,126-ra javított, Bottas 0,6-del elmaradt tőle. Negyed órával később viszont már Verstappen volt a második, aki friss ultralágy gumin mindössze 28 ezreddel bizonyult lassabbnak a világbajnoknál.
Közben Alonso is teljesítette első mért körét, egy ideig a 6. helyen is állt, aztán Pérez visszaelőzte. Vandoorne alig fél századdal maradt el tőle. Őket az utolsó versenyét teljesítő Massa követte.
A középmezőnyben több hibát is láthattunk, Nico Hülkenberg és Antonio Giovinazzinak is volt egy megpördülése, de elhagyta a pályát George Russel, Lance Stroll, Brendon Hartley és Romain Grosjean is. Utóbbi versenyző háttal a falnak is nekikoccant. A sok hibához köze lehetett az erős szélnek is, mely jó pár kockás gumit eredményezett a másfél óra végére.
18 perc volt még hátra, amikor Vettel többedszer is javított idején, s 1:39,006-os eredménnyel Hamilton elé ugrott. Az abszolút pályacsúcshoz még így is 6 tized hiányzott neki. Nem sokkal később Räikkönen is rákapcsolt, ám ő csak Bottast tudta megelőzni, s negyediknek zárkózott föl, Hamilton és Verstappen mögé. Hátránya fél másodperc volt. A legjobbak közül csak Ricciardo hiányzott az élmezőnyből. Az ausztrál lassabb köröket teljesített, s visszacsúszott 10.-nek.
Az alsóházban Sainz számára korábban véget ért a gyakorlás. A Renault motorcserét ütemezett be a spanyolnál a második edzés előtt. A franciák azt ígérték, ezen a hétvégén nagyobb teljesítményt biztosítanak csapataik számára, mint az előző két alkalommal, ám az már biztos, hogy így sem ússzák meg újabb cserék nélkül a hétvégét. Brendon Hartley a változatosság kedvéért negyedik versenyhétvégéjén is kapott új motoregységet, s egyelőre 10 rajthelynél tart.
Az unalmasan csordogáló első szabadedzés utolsó percei már főként hosszabb etapokkal teltek, a Mercedes pedig úgy döntött, Bottas autójára egy menet erejéig még fölszereli a glóriát. A másfél óra leggyorsabbja Vettel lett, az első három helyen három különböző csapat versenyzője osztozott, valamennyien másfél tizeden belül egymástól, ami azért érdekes folytatást vetít előre.
Abu-dzabi Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:39,006 |
|
23 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:39,126 |
+0,120 |
25 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:39,154 |
+0,148 |
15 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:39,518 |
+0,512 |
22 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:39,741 |
+0,735 |
30 |
6. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:40,293 |
+1,287 |
24 |
7. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:40,522 |
+1,516 |
20 |
8. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:40,569 |
+1,563 |
15 |
9. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:40,723 |
+1,717 |
27 |
10. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:40,773 |
+1,767 |
29 |
11. |
George Russell |
Force India-Mercedes |
1:41,131 |
+2,125 |
26 |
12. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:41,306 |
+2,300 |
24 |
13. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:41,581 |
+2,575 |
27 |
14. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Renault |
1:41,646 |
+2,640 |
29 |
15. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:41,748 |
+2,742 |
23 |
16. |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
1:41,752 |
+2,746 |
26 |
17. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:41,864 |
+2,858 |
26 |
18. |
Antonio Giovinazzi |
Haas-Ferrari |
1:42,065 |
+3,059 |
21 |
19. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:42,344 |
+3,338 |
28 |
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Renault |
1:42,585 |
+3,579 |
35 |
|