Hírek>> : Elbeszélgetett a Hondát alázó Alonsóval Haszegava |
Elbeszélgetett a Hondát alázó Alonsóval Haszegava
2017.11.19. 21:04
A Honda sportigazgatója nem boldog, amikor Fernando Alonso durva stílusban kritizálja őket, és elárulta, ezt már szóvá is tette a spanyolnál.
Jobban teszi a Toro Rosso, ha előre felkészül, jövőre nem lesz motorteljesítménye – mondta Fernando Alonso a Brazil Nagydíj után, melyen a 8. helyen ért célba. Bár a McLaren év végére érezhetően fejlődött, a spanyol előszeretettel hangoztatja, ez nem motorpartnerük, hanem kizárólag a karosszériájukat fejlesztő mérnökök érdeme.
Másképp látják ezt Japánban. „Monza óta a csomagunk és a motorteljesítmény is egészen jó szintre jutott. Pályakaraktertől függően néha a Williams és a Force India gyorsabb, máskor velük és a Renault-val is azonos szinten állunk” – értékelt Interlagos után Haszegava Juszuke, a Honda sportigazgatója. „A teljesítményt tekintve még le vagyunk maradva a többi gyártótól, zárkózunk föl, de még nem értünk célt” – ismerte el.
Alonsótól persze a három szezon során a fentinél jóval durvább kritikákat is hallhattunk, elég csak a teljes Honda-vezérkar füle hallatára elsütött „GP2-es motor” megjegyzését említenünk. Bár megjegyzései sok esetben jogosnak tűntek, a spanyol fizetésének nagy részét aligha azért állta ez idő alatt a Honda, hogy efféle reklámot kapjon érte cserébe...
Haszegava az F1Racing magazinnak adott interjúban elismerte, számára is kellemetlen, amikor sztárversenyzőjük a nyilvánosság előtt fordul ellenük, s hozza őket sokszor már megalázó helyzetbe. „Ez szerencsétlen és szomorú, de időnként jogos. Ha motorgondunk van, minden joga megvan arra, hogy dühös legye. De a Honda szemszögéből nézve próbáltam világossá tenni Fernando számára, hogy szeretnénk, ha nem csinálná ezt. Ez egy fontos projekt a cég számára a márkanév népszerűsítése miatt, és fontos, hogy védjük a márkánkat. Beszéltem erről Fernandóval. De természetesen szükségünk van a visszajelzéseire” – mondta a megszokott szerénységével, amikor Alonso kirohanásairól kérdezték.
A legegyszerűbb módja persze a jó reklámnak az lett volna, ha a Honda versenyképes motort épít, s együtt nyer a McLarennel és Alonsóval. Erre azonban már biztosan nem kerül sor a következő három évben, hiszen a felek útjai Abu-Dzabi után elválnak.
Haszegavát megkérdezték, melyik a legkellemetlenebb emléke a lassan véget érő időszakból. „Az első idei téli tesztnapunk Barcelonában. Nagyon kemény volt” – utalt arra, hogy miközben előzetesen már dobogós eredményekben bíztak, az MCL32-es első napján mindössze 29 körig jutottak, s visszatértek a 2015-ös állapothoz.
Haszegava szerint a Honda továbbra is annak hatását nyögi, hogy egy évvel később vágott neki a jelenlegi motorprojektjének. Az idei visszaesés és újrakezdés pedig a koncepcióváltásuk következménye. „A második évben, 2016-ban szépen fejlődtünk. De a teljesítményünk nem volt elég jó az élen lévőkhöz képest, ezért módosítottunk a motorkoncepción. Könnyebbé kellett tennünk az erőforrást, lejjebb kellett vinnünk a tömegközéppontját. Tudtuk, hogy ennyi változtatás után gond lehet a teljesítménnyel, de muszáj volt változtatnunk ahhoz, hogy utolérjük a legjobb hármat. Jövőre csak frissítjük a csomagot, nem lesz teljesen új a motorunk.”
A konkrét gyenge pontokra vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott: „Sosem vagyunk elégedettek a teljesítménnyel, és sok területen kell javítanunk. Az égésen, többet kell kihoznunk az üzemanyagból, a hatékonyságon, a sűrítésen. Nehéz úgy nagyobb fordulatszámon működni, hogy az ne legyen káros a megbízhatóságra.”
A McLaren azt is a Honda szemére vetette, hogy túlságosan önfejűen állnak a Forma–1-hez, és teljesen elzárkóznak a külföldi szakemberek alkalmazásától. Haszegava rámutatott, ebben nem pusztán a hagyománytisztelet vagy a becsület játszott szerepet. „Azért japán a legtöbb mérnökünk, mert japán cég vagyunk, a központunk is Japánban van. Nem emeltünk falat az európai vagy amerikai mérnökök elé, de a nyelv megnehezítheti a megbeszéléseket. A kommunikáció jelenti a legfőbb problémát. Képezzük a mérnököket, hogy tanuljanak más nyelveket is, valamint arra is, hogyan adjanak át információkat akkor, ha más nyelven beszélőkkel dolgoznak. A legfontosabb, hogy globálisabb céggé váljunk, és mindenféle nemzetiségűekkel együtt dolgozzunk.”
A gyártónál meg vannak győződve arról, hogy az újabb visszaesést most már csak felemelkedés követheti. Úgy érzik, idén megtalálták a megfelelő alapot jelentő koncepciót, s az idei hibák tanulságával felvértezve 2018-ban a Toro Rossót már sokkal ütőképesebb hajtóegységgel fogják ellátni.
Egyesek szerint a nyomás is kisebb lesz rajtuk azután, hogy a mindig kegyetlenül sokat váró McLaren helyett egy türelmesebb kis csapat lesz a partnerük, amelytől a közvélemény sem vár el olyan sokat. Haszegava viszont nem érzi úgy, hogy könnyebb lesz az életük. „Nem igazán. A McLaren keményen hajtott minket, de ez a versenycsapatok természetéhez tartozik. Belülről is nagy a nyomás, mivel a Honda nevét képviseljük. Sokkal jobbnak kell lennünk a következő évben, ezért véleményem szerint még nagyobb is lesz rajtunk a nyomás.”
Ennek kapcsán és az elmúlt három év után a brit magazin megjegyezte, jelenleg az övé a legnehezebb munka az egész F1-ben. „Nemcsak az enyém, az egész csapat nagyon nehéz munkát végez, főleg azért, mert később kezdtünk egy évvel, mint a többi motorgyártó, és emiatt be kell hoznunk a lemaradást, fel kell gyorsítanunk a fejlődést” – pontosított.
S hogy ő maga hogyan bírja a minden irányból megállíthatatlanul érkező kritikaáradatot és a súlyos terhet? „Ez egy különleges munka, és nem felejthetem el azt sem, hogy amikor hazamegyek, vár a feleségem és a lányom” – felelte. Végül levonta a racionális következtetést: „Nincs más megoldás, mint hogy jobbá tesszük a motort, és ez tart motiváltan. A technológia mindig őszinte: ha fejleszted, látni fogod az eredményt.”
|