Hírek>> : Pályacsúccsal kezdett Hamilton Brazíliában |
Pályacsúccsal kezdett Hamilton Brazíliában
2017.11.10. 17:24
Új pályacsúccsal és tekintélyes Mercedes-fölénnyel vette kezdetét a brazíliai F1-es hétvége. Sebastian Vettel egyelőre inkább megpördülésével, Max Verstappen káromkodásával vétette észre magát, miközben a Toro Rosso számára igazi rémálommá vált az első edzés.
Bár a csütörtöki médianapon esett az eső, és előzetesen főleg péntekre és szombatra jósoltak csapadékos időjárást, az első interlagosi szabadedzés verőfényes napsütésben, kellemes 24 fokos időben indult útjára. Az év utolsó előtti hétvégéje az élmezőny számára már tét nélkülinek mondható, és egy kicsit a 2018-as felkészülésről is szól, a Force India is bebiztosította konstruktőri 4. helyét, így versenyzői szabad küzdelmén túl most azt is megengedheti magának, hogy a Mercedes fiatal tehetségét, a GP3-as bajnok George Russelt ültesse autójába. A Saubernél Charles Leclerc szereplése ezzel szemben már megszokott.
A két fiatal egyébként történelmivé is tette a délelőtti edzést: most először fordult elő, hogy a jelentősebb sorozatok aktuális bajnokai egyazon F1-es szabadedzésen szerepeljenek. Lewis Hamilton az F1, Leclerc a Forma–2, Russel a GP3, Brendon Hartley pedig a WEC-sorozat 2017-es bajnokának vallhatja magát.
A gyakorlás mókás párbeszéddel indult. Daniel Ricciardo valamilyen oknál fogva már két perccel a lámpák zöldre váltása előtt beállt a boxutca kijáratához, ahol autója melegedni, ő pedig unatkozni kezdett. „Tudnál nekem énekelni, vagy valami?” – kérdezte csapatától. Főnöke, Christian Horner csapott le a lehetőségre: „Bármikor elénekelheted a ’Knock, knock, knocking on Renault-s door’-t, Daniel” – utalt a Guns’n Roses eddig kevésbé ismert slágerére…
A Renault részéről csak a motorok énekeltek – már ahogy. Max Verstappené volt a hétvége első köridője, nem sokkal később Ricciardo is csatlakozott hozzá; aztán 17 perc elteltével Brendon Hartley is megérkezett, ám az ő francia erőforrása már hamisan szólt. Füstöt eregetve kellett félrekormányoznia a kék versenygépet, melyben csapata már eleve motorcserét tervezett szombatra. Mexikói versenyének is motorhiba vetett véget, és sorozatban harmadik F1-es hétvégéjén is büntetést kap motorcsere miatt.
20 perc elteltével Valtteri Bottas lágy gumin elért 1:10,102 másodperces ideje volt az etalon, mögötte Sebastian Vettel és Max Verstappen szuperlágyas eredménnyel állt a 2-3. helyen. A német az első félóra végén a pálya belső szakaszán egy furcsa megpördülést is bemutatott. „Csak túl erőteljesen jöttem ki a nyolcas kanyarból, és megcsúsztam a kilencesben” – magyarázta Vettel, megerősítve, nem autójával adódott probléma. Szuperlágy szettjét mindenesetre sikerült fűvel feldíszítenie.
A Mercedesnél eközben a friss négyszeres világbajnok is felbukkant, és lágy gumiján máris megdöntötte Rubens Barrichello 2004-es időmérőn futott pályacsúcsát: 1:09,672 másodperc alatt ért körbe. Aztán a következő kör elején neki is volt egy kicsúszása az első kanyar bukóterébe; majd tovább javított 1:09,606-ra, később pedig 1:09,445-re. Bottas lemaradása bő 2 tized volt.
A harmadik helyre időközben Felipe Massa zárkózott fel a Mercedesek mögé szuperlágy gumin, őt Vettel, Ricciardo és Verstappen követte, Stoffel Vandoorne a 6. helyen tűnt föl, Kimi Räikkönen, Esteban Ocon és Lance Stroll előtt. A top 10-ben a két Mercedes mellett Ricciardo és Ocon használta a sárga Pirelliket legjobb körén. A kieső Hartleyn kívül Marcus Ericsson és Fernando Alonso nem rendelkezett időeredménnyel fél távnál. Pierre Gaslynak pedig öt kör megtétele után kellett szétszedni az autóját – szintén motorhiba miatt.
Az edzés „második félidejébe” lépve az eddigi gumikülönbségek kiegyenlítődtek: az élmezőny tagjai szuperlágy abroncsokkal vágtak neki újabb etapjuknak. Valamennyien javítottak is. Hamilton 1:09,202-vel tartotta az első helyét, Bottas 0,127 másodpercre zárkózott föl rá, Räikkönen és Verstappen már fél másodpercen kívül voltak, a motorcserés büntetése miatt vélhetően más program szerint készülő Ricciardo több mint 0,6-re, Vettel pedig egy 1:09,984-es eredménnyel megrekedt a 6. helyen.
Hamiltonnak egy meleg pillanata is volt ezen etapján. Miközben lassan poroszkált, a gyorskörön lévő Nico Hülkenberg belső íven kifékezte az utolsó előtti kanyarban, majd a kigyorsításnál lekényszerítette őt a fűre. „Ez nagyon veszélyes volt” – panaszkodott a brit.
Az edzés utolsó negyed órája már a hosszabb etapokkal telt. Ez idő alatt Verstappen bőszen káromkodott, amikor a gumikról kérdezték. „Fogalmam sincs, miért, de nincs tapadás” – állapította meg. Vettelt az egyik Renault bosszantotta föl lassú tempójával – hevesen át is integetett Carlos Sainznak.
A hajrában Felipe Massa és Esteban Ocon is egy első kanyaros kicsúszással vétette észre magát. Mindketten a középmezőny legjobb helyeiért zajló csata részesei voltak, kiegészülve a két mclarenessel. A leggyorsabbnak közülük az utolsó hazai versenyét teljesítő Massa bizonyult – a 7. helyen ő volt az utolsó, aki még 1 másodpercen belül volt Hamiltonhoz képest.
Mögötte a Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Fernando Alonso sorrend alakult ki. A McLaren belga újonca két hétvége után újra csapattársával azonos aerodinamikai csomaggal versenyezhet, hiszen megkapta az új versenyzőszárnyat. Elsőre 0,074 másodperccel jobb is volt a spanyolnál.
Ami a többi újoncot illeti, Stroll 11. lett, Russel 0,6 másodperccel lassabbnak, Leclerc viszont 0,096-de gyorsabbnak bizonyult alkalmi csapattársánál. A nyitóedzés a Toro Rosso számára rémálomszerűen alakult. Brendon Hartley napozószéket nem találva egykedvűen ácsorgott az egyik domb tetején, míg Gasly el sem hagyta már a garázst 5 kör megtétele után.
Brazil Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:09,202 |
|
36 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:09,329 |
+0,127 |
43 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:09,744 |
+0,542 |
32 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:09,750 |
+0,548 |
31 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:09,828 |
+0,626 |
38 |
6. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:09,984 |
+0,782 |
32 |
7. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:10,102 |
+0,900 |
28 |
8. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
1:10,402 |
+1,200 |
26 |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:10,454 |
+1,252 |
36 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:10,476 |
+1,274 |
24 |
11. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:10,632 |
+1,430 |
42 |
12. |
George Russel |
Force India-Mercedes |
1:11,047 |
+1,845 |
29 |
13. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:11,188 |
+1,986 |
29 |
14. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:11,463 |
+2,261 |
30 |
15. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:11,467 |
+2,265 |
32 |
16. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:11,608 |
+2,406 |
35 |
17. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:11,802 |
+2,600 |
32 |
18. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:11,898 |
+2,696 |
28 |
19. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Renault |
1:14,034 |
+4,832 |
5 |
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Renault |
idő nélkül |
------ |
2 |
|